Un botoşănean pasionat de maşini retro a decis să facă din pasiunea sa o afacere, iar iniţiativa sa s-a dovedit a fi un succes. De câţiva ani Bogdan Constantinescu recondiţionează în service-ul său maşini din toată ţara care ajung în expoziţii.
Start-up Service Auto, situat pe Bulevardul Mihai Eminescu nr.91, lângă Şcoala gimnazială Numărul 10 este unul dintre puţinele atelierele auto din țară care dispune de un serviciu de restaurare a mașinilor de epocă. Service-ul a început să recondiționeze mașinile vechi în 2019, mai întâi pe partea de vopsitorie auto, iar apoi pe partea de restaurări.
Pasiune pornită în faţa televizorului
Administratorul service-ului, Bogdan Constantinescu a declarat că motivul pentru care a dorit să restaureze mașini de epocă a fost o serie de programe de televiziune pe care le urmărea și care aduceau în discuție procesul de restaurare a mașinilor vechi.
„Ca orice tânăr, am avut acces la Discovery și National Geographic, iar de acolo pot spune că a plecat interesul pentru procesul de restaurare a mașinilor. După aceea, având logistica necesară și mergând la diferite cursuri pentru a dobândi cunoștințele necesare, am reușit să implementez împreună cu cei din service cele necesare pentru a începe astfel de procese”, a spus Bogdan Constantinescu.
Pe parcursul timpului în service-ul din Botoşani au ajuns maşini atât din judeţ, cât şi din ţară, sau chiar de peste hotare. Start-up Service Auto a recondiționat mașini ARO, Dacii, BMW-uri, printre care BMW E36, două BMW-uri E30, Mercedes W124 și multe alte mărci. Durata procesului de restaurare variază în funcţie de complezitatea proiectului, atelierul având lucrări care au durat 500 de ore, 700 de ore sau chiar mai mult.
Pașii procesului de recondiționare pentru maşini
Odată ce mașinile de epocă sunt aduse în service, lucrătorii demontează toate piesele, apoi se trece la partea de tinichigerie, care înseamnă reconstrucția de elemente de caroserie. După aceea, mașina este curățată până la metal pentru a fi identificate eventualele probleme.
Următorul pas este pregătirea suprafeței mașinii, unde se aplică chiturile și se șlefuiește, iar mai apoi se aplică un chit de uniformizare, ce se numește chit pistolar. Aceasta este o procedură care nu se utilizează în vopsirea normală, ci mai mult în partea de restaurări pentru ca suprafețele să iasă perfecte. După aceea se utilizează un masticul pulverizabil supravopsibil ce se aplică peste tot în mașină și care conferă rezistență și elasticitate.
„Folosim elasticizanți pentru a conferi lacului o elasticitate, pentru a putea să fie suficient de maleabil”, a spus administratorul service-ului.
Ulterior, mașina intră în cabina de vopsit. Urmează partea de montaj, sablat punți, vopsire a pieselor în câmp electrostatic.
După ce mașina a fost vopsită, se montează motorul, cutia de viteze și restul de componente, iar apoi autoturismul se înregistrează ca vehicul istoric. Pentru acest lucru este nevoie de un dosar care poate fi înscris în format electronic și de un evaluator care să vină să inspecteze mașina, și să se asigure că aceasta păstrează tenta de originalitate.
Nevoie de persoane pentru service-ul auto
Administratorul Start-up Service Auto a spus că atelierul are un flux destul de mare de mașini contractate, iar necesitatea pe care ar avea-o este de a găsi un pregătitor, vopsitor auto sau tinichigiu.
„Necesitatea de care are nevoie atelierul este de a căuta o persoană care este pregătitor sau vopsitor auto și care ar fi interesată să treacă din zona de pregătire spre zona de restaurare, unde lucrurile sunt un pic mai complexe. Totodată, am avea nevoie de un tinichigiu care să fie îndreptat spre zona de a construi piese și de a le forma”, a spus Bogdan Constantinescu.
Activitatea service-ului auto poate fi urmărită pe pagina de facebook Start-up Service Auto și pe site-ul servicestartup.ro pentru persoanele interesate.
– Andy Ciotir, reporter în cadrul redacţiei BUZZ