În ruralul profund al județului Botoșani, unde comunitățile sunt afectate de un fenomen acut de depopulare, educația nu mai reprezintă o prioritate. O arată rezultatele Evaluării Naționale din acest an, care reflectă diferențe semnificative de pregătire între elevii din mediul urban, cei din comune dezvoltate și copiii din satele sărace.
La Evaluarea Națională din acest an au fost 3.461 de candidați prezenți dintr-un total de 3.650 de absolvenți înscriși. După afișarea rezultatelor inițiale la examenul de Evaluare Națională, la nivelul județului Botoșani au fost depuse 241 de contestații la Limba și literatura română și 216 contestații la Matematică.
În urma reevaluării lucrărilor contestate, proporția candidaților cu medii mai mari sau egale cu cinci este de 65,6%, în creștere cu 0,3% față de rezultatele inițiale (65,3%).
La proba de Limba și literatura română, 2493 de candidați (72,03%) au încheiat examenul cu note mai mari sau egale cu 5, iar dintre aceștia, 2 candidați au obținut nota 10. La Matematică, 2064 de candidați (59,64%) au primit note mai mari sau egale cu 5 (cinci), iar dintre aceștia, 12 candidați au obținut nota 10.
Școlile cu cel mai mare procent de promovabilitate
În mediul urban, rata medie de promovare a Evaluării Naționale este de 76,22%. Unitățile de învățământ cu tradiție se numără printre cele mai performante în ceea ce privește promovabilitatea Evaluării Naționale.
Cele mai bune rezultate se înregistrează în municipiul Botoșani, unde Colegiul Național „A.T. Laurian”, Colegiul Național „Mihai Eminescu” și Liceul Teoretic „Grigore Antipa” au reușit o rată de promovare de 100%, demonstrând nivelul ridicat de pregătire a elevilor lor. De asemenea, la Școala „Cornerstone” a Asociației „Hope for the Children International” din Dorohoi au promovat examenul toți candidații înscriși.
Situații alarmante în județ
În schimb, câteva unități de învățământ de la orașe au înregistrat rezultate alarmante. În cea mai rușinoasă situație se află Școala Gimnazială „Sfântul Nicolae” Botoșani, care a avut un număr de 10 candidați prezenți. Dintre aceștia, doar 1 a reușit să pormoveze examenul, astfel că rata de promovabilitate este de 18% în această unitate.
Totodată, la Școala Gimnazială Nr. 2 Botoșani, unde au participat la evaluare 21 de elevi și au trecut doar 4, rata de promovabilitate este de 19,05%. O situație aproximativ la fel de îngrijorătoare este și la Școala Gimnazială „Ștefan cel Mare” Dorohoi, care are o rată de promovabilitate de 28,57%, 2 elevi din cei 7 înscriși au trecut examenul.
Doar jumătate dintre elevii de la țară trec examenul capacității
În mediul rural, se înregistrează o promovabilitate mult mai scăzută. Nici jumătate dintre elevii care locuiesc la sat nu au reușit să treacă probele capacității, rata medie de succes fiind de 54,98%.
Unități de învățământ de la sate nu se pot mândri cu o rată de promovare de 100%, însă printre școlile care au un procent ridicat se numără Școala Gimnazială Nr. 1 Sulița (94,12%) și Școala Gimnazială „Academician Alexandru Zub” Vârfu Câmpului (92,31%). De menționat însă că acestea au avut 17, respectiv 13 candidați prezenți la examen.
La polul opus, în câteva comune din județ, elevii care au promovat se numără pe degetele de la o mână. Școala Gimnazială Nr.1 Dimăcheni a avut 18 candidați înscriși la Evaluarea Națională, dar un singur candidat a reușit să obțină medie peste 5, el reprezentând rata de promovare de 5,56%. Alarmant este și la Liceul Teoretic „Anastasie Bașotă” Pomârla, cu 24 de candidați înscriși la Evaluarea Națională, au trecut doar 5 candidați (20,83). Un rezultat rușinos a fost obținut și la Școala Gimnazială „Gh. Popovici”, cu 4 elevi promovați, însă dintr-un total de 13 înscriși (30,77%).
Cele mai slabe rezultate din ultimii trei ani
La Botoșani, procentul candidaților promovați (65,6%) este mai mic față de cele din ultimii trei ani. Astfel, în 2021, nivelul de promovabilitate a fost de 67,9%, în 2022 au obținut peste cinci 75% dintre candidați, iar în 2023 s-a înregistrat un procent de 66,3%.
Aceeași tendință se remarcă și la nivel național, 74,4% dintre elevii care au susținut Evaluarea Națională au obținut obţinut medii mai mari sau egale cu cinci, un procent mai mic față de cele din ultimii trei ani. Datele oficiale arată că, la nivel național, în anul 2021 s-a înregistrat un procent de 76,8%, în 2022 au promovat 82,3% dintre candidați, iar în 2023 au obținut peste cinci 76,2% dintre candidați.