Drumul național 29 Botoșani-Săveni, un tronson important pentru traficul rutier local și regional, a ajuns subiect de dispute din cauza reparațiilor neterminate și a disconfortului cauzat șoferilor.
După ani de așteptare și multe nemulțumiri din partea șoferilor, lucrările de reparații au început anul acesta. Lucrările sunt în desfășurare, dar într-un mod destul de neobișnuit – pe sărite, pe segmente. Drumul a fost decopertat pe anumite porțiuni și a primit un strat de piatră spartă, dar asfaltul promis încă se lasă așteptat.
Întreaga responsabilitate este a constructorului
Această abordare a condus la o circulație haotică, cu șoferii obligați să circule în zig zag printre zonele afectate, ceea ce a stârnit nemulțumiri și critici frecvente. În această situație tensionată, primarul orașului Săveni, Relu Târzioru, ar fi intervenit personal la nivel guvernamental, adresând problema direct ministrului Transporturilor, Sorin Grindeanu. Reporterii „Monitorul” au încercat să obțină un punct de vedere de la acesta, însă primarul Relu Târzioru nu a putut fi contactat nici măcar telefonic.
„Este un contract de reparații cu sociateta Autotehnorom, iar pe această perioadă drumul este în administrarea sa. Așa cum este și cu DN 28B, cum a fost și pe 29D. Întreaga responsabilitate pentru ceea ce se întâmplă acolo este în sarcina sa. Dacă nu termină în termen, va plăti penalități, iar daunele provocate utilizatorilor vor fi suportate tot de ei. Acum trebuie să aștearnă asfalt peste piatra spartă și există promisiuni că vor rezolva în cel mai scurt timp”, a spus Nicu Popovici, purtătorul de cuvânt al Direcției Regionale Drumuri și Poduri Iași.
În schimb, surse din cadrul Secției de Drumuri Naționale spun că, în ultima perioadă, cei de la firmă nu ar mai fi răspuns la telefon sau la adrese, iar termenul de finalizare a lucrărilor stabilit în contract a fost deja depășit. Situația ar fi fost determinată de numărul mare de lucrări, de faptul că firma participă de acum și la licitațiile pentru autostrăzi și nu prea mare are cu ce lucra la contractele mici.
A lucrat și la șoseaua spre Ștefănești
În ciuda tuturor dificultăților, întregul proiect de reparare a drumului național 29 nu este străin de controverse. Firma Autotehnorom, implicată și în alte proiecte mari, a lucrat și la modernizarea drumului național 29 D Botoșani – Ștefănești. Firma a mai fost implicată și realizarea axei rutiere strategice 1 Iași – Suceava , care a fost întârziată din cauza unor procese. Cu toate acestea, suma investită în astfel de proiecte rămâne impresionantă, iar preocuparea principală a celor de la Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere ar trebui să fie siguranța și confortul șoferilor, nu interesele economice ale firmelor de construcții.
Nevoia de reparații pe DN 29 Botoșani – Săveni a fost ridicată și în Parlament de senatorul PNL Cristian Achiței. Acesta atrăgea atenția că șoseaua se degradează în ritm accelerat în ultima perioadă din multiple cauze, inclusiv devierea traficului greu pe durata modernizării DN 29D Botoșani-Ștefănești sau intensificarea traficului spre și dinspre Ucraina prin vama de la Rădăuți Prut, ca urmare a războiului cu Rusia.
Cele mai grave probleme se înregistrau în două zone – una, între km 49+900 – km 50+100, afectată de calamități, iar a doua, între km 58+300 km 58+800, unde circulația se desfășoară pe o singură bandă, ca urmare a alunecărilor de teren.