miercuri, iulie 3, 2024
AcasăLocalBacalaureat 2024. Sfaturi pentru o notă bună la Matematică

Bacalaureat 2024. Sfaturi pentru o notă bună la Matematică

Un ghid cu sfaturi pentru proba scrisă la Matematică – Bacalaureat 2024 a fost întocmit de profesorul de matematică Marius Perianu.

Soluțiile date de candidați la Matematică trebuie să alterneze cu explicații despre teoremele folosite în rezolvarea problemei și astfel profesorii evaluatori pot urmări raționamentul de abordare a cerinței date, spune profesorul de matematică Marius Perianu într-un set de recomandări pentru proba de marți, 2 iulie, potrivit Edupedu.

„Mulți candidați consideră că redactarea soluțiilor înseamnă doar expunerea unor calcule prin care să ajungi la concluzia cerută în problemă, așa cum se întâmplă de foarte multe ori la tablă. Totuși, lucrurile nu stau chiar așa, întrucât «filmul» din sala de clasă, pe lângă «subtitrare» (calculele de pe tablă), are și «sonor»”, este paralela făcută de profesorul Perianu.

„Trebuie să alterneze rânduri de formule sau calcule cu linii de text”

De cele mai multe ori, proba de matematică este considerată proba-cheie, care „atârnă” cel mai greu în obținerea unei medii bune la Bacalaureat. Asta deoarece matematica este proba obligatorie a profilului, este disciplina care necesită o pregătire continuă pe parcursul tuturor anilor de liceu și, în plus, mulți dintre absolvenți vor avea o probă de matematică și la admiterea la facultate.

Profesorul continuă cu precizările în ghidul pentru Edupedu.ro. „Astfel, pe foaia de examen, în soluția prezentată de candidat trebuie să alterneze rânduri de formule sau calcule cu linii de text, prin care să prezinte teoremele utilizate în rezolvarea problemei sau să justifice proprietățile aplicate”.

Cum poți obține o notă bună la Bacalaureat:

  • prin pregătirea examenului într-un mod coerent și consecvent, urmând un plan bine elaborat, care să acopere toate temele de examen;
  • printr-un stil de viață sănătos – în primul rând cu somn suficient;
  • prin gândire și atitudine pozitivă și acceptarea imperfecțiunii – pentru că micile greșeli fac parte din procesul de învățare;
  • printr-un management corect al timpului, însoțit de pauze regulate pentru a evita suprasolicitarea și a menține un nivel constant de energie;
  • prin setarea unor obiective realiste, clare și realizabile pentru fiecare sesiune de studiu și prin prioritizarea sarcinilor.

Evident, suportul emoțional este extrem de important, așa că o comunicare deschisă cu părinții, profesorii, colegii sau prietenii te poate ajuta să treci peste temerile, emoțiile sau anxietățile tale, care sunt perfect normale în această perioadă, susține profesorul Perianu.

Trei lucruri de știut despre proba de examen

1. Subiectele de examen sunt, în general, bine echilibrate, în sensul că printre cei 18 itemi de pe foaia de concurs se găsesc itemi care să asigure obținerea notei 5, itemi pentru atingerea notei 7, a notei 9 și, evident, itemi care să facă departajarea pentru notele de la 9 la 10. De regulă, cele 40 de puncte care să asigure nota 5 sunt I.1, I.2 și încă două dintre problemele I.3-I.6, plus subpunctele a) de la problemele II.1, II.2, III.1 și III.2, iar cei doi itemi care fac departajarea se găsesc printre subpunctele c) ale acelorași probleme II.1, II.2, III.1 și III.2.

2. De cele mai multe ori, în timpul pregătirii pentru examen sau la simulări, lipsit de emoțiile din sala de concurs, pentru rezolvarea subiectelor date în anii anteriori sunt suficiente două ore. Trebuie să ții cont că timpul de concurs (3 ore) este dilatat în mod deliberat, cele trei ore putând fi, de regulă, distribuite astfel:

  • o oră pentru identificarea metodelor de rezolvare („spargerea”) subiectelor;
  • o oră pentru redactarea soluțiilor;
  • o oră pentru eliminarea factorilor de stres și pentru verificarea calculelor.

3. Mulți candidați consideră că redactarea soluțiilor înseamnă doar expunerea unor calcule prin care să ajungi la concluzia cerută în problemă, așa cum se întâmplă de foarte multe ori la tablă. Totuși, lucrurile nu stau chiar așa, întrucât „filmul” din sala de clasă, pe lângă „subtitrare” (calculele de pe tablă), are și „sonor”. Astfel, pe foaia de examen, în soluția prezentată de candidatul aflat în examen trebuie să alterneze rânduri de formule sau calcule cu linii de text, prin care să prezinte teoremele utilizate în rezolvarea problemei sau să justifice proprietățile aplicate, altfel spus să redea conversația dintre elev și profesor din sala de clasă.

Nu se pune problema de „știe corectorul ce teoremă am aplicat”, ci de a demonstra evaluatorului că scrierea unor relații a fost însoțită de un raționament bine fundamentat, care duce la concluzia cerută de problemă. De multe ori, atunci când candidatul prezintă foarte clar algoritmul sau metoda de rezolvare, evaluatorii sunt tentați să nu depuncteze eventualele mici scăpări/erorile minore.

Trei lucruri de făcut în ziua de dinaintea examenului

  1. O recapitulare a formulelor – cum ar fi tabelul derivatelor, al integralelor, formulele de la geometrie analitică, trigonometrie sau aplicațiile trigonometriei în geometrie.
  2. O trecere în revistă a tipurilor de cerințe date la examenele din anii anteriori sau din testele de antrenament, subiect cu subiect, prin care să revezi/să îți fixezi în minte principalele metode de abordare a cerințelor respective. De exemplu, citind o cerință de tipul: Determinați intervalele de monotonie ale funcției f (despre care știm sau am demonstrat că este derivabilă) ar trebui să ni se deruleze în minte următorul algoritm: calculăm derivata f’ a funcției, rezolvăm ecuația f’(x) = 0, stabilim semnul derivatei pe intervalele pe care aceasta nu se anulează, după care, corespunzător, precizăm intervalele pe care funcția f este (strict) crescătoare, respectiv (strict) descrescătoare.

Dacă pentru o anumită cerință nu ne este (încă) foarte clar ce avem de făcut, putem revedea manualul/caietul de notițe și probleme rezolvate pe aceeași temă în timpul pregătirii pentru examen.

  • Relaxează-te printr-o scurtă plimbare seara sau prin câteva minute de exerciții fizice și odihnește-te suficient!

Ce să faci în timpul examenului

  1. Citește cu atenție subiectele, fixează-ți clar ideile: care este ipoteza (ce se cunoaște), care este concluzia (ce se cere) și care este strategia de rezolvare.
  2. Pentru fiecare problemă pe care ai rezolvat-o, asigură-te că ai răspuns exact la cerință, eventual scriind un rând cu răspunsul. De exemplu, dacă ți se cere să rezolvi o ecuație, poți scrie la finalul rezolvării un text de tipul: Așadar, soluțiile ecuației sunt … (și enumeri soluțiile).
  3. Alocă timp pentru verificarea soluțiilor. Apariția unor greșeli este un fenomen des întâlnit în timpul examenului. Totuși, având în vedere că timpul de concurs este suficient, ai suficient timp pentru verificare și pentru eliminarea erorilor. Acolo unde este nevoie, începe un calcul nou pe o ciornă nouă. De multe ori, verificând „din ochi” calculele anterioare, nu observăm sau repetăm greșelile făcute.
  4. Pentru itemii de tip întrebare structurată – adică subiectele II.1, II,2, III.1 și III.2, poți folosi calculele / ideile / concluziile punctelor a) și b) pentru rezolvarea punctului c).
  5. Abordează fiecare subiect, chiar dacă nu știi cum se rezolvă complet. La itemii la care nu scrii nimic, în mod evident nu poți fi punctat. Ca urmare, este bine să încerci să „scoți” puncte de la fiecare item. O formulă care are legătură cu problema, un mic calcul sau aplicare unei proprietăți plecând de la ipotezele problemei se pot dovedi valoroase și aduce puncte inițial nesperate”.
Deja ai votat!
Botoșani
cer acoperit de nori
16.6 ° C
16.6 °
15.5 °
93 %
5.7kmh
100 %
mie
16 °
joi
20 °
vin
26 °
sâm
30 °
Dum
32 °

CARICATURA ZILEI

POZA ZILEI

Pe drumul spre Săveni s-au montat limitatoare de viteză de tip nou, că indicatoarele nu mai fac față.

EDITORIAL

Românii sunt, în general, un popor tolerant și cu memorie scurtă. În general, deoarece românul nu uită și nu trece cu vederea vinovăţii mărunte,...

EPIGRAMA ZILEI

În aste două entități Să poți pătrunde nu e greu De ai niscaiva „calități” : Școală puțină, bani, tupeu!   -Dumitru MONACU

HAPPY CINEMA

POLITICĂ EDITORIALĂ

Politica editorială a Monitorului de Botoșani

Monitorul de Botoşani este un cotidian lansat pe 24 iunie 1995, cu distribuţie pe raza judeţului Botoşani. În ultimii ani tot timpul a fost...

ÎN ATENȚIA CITITORILOR

În atenţia cititorilor

Este foarte important pentru redacţia noastră  să ofere cititorilor  posibilitatea de a comunica cu noi  rapid şi uşor. Astfel, pentru: - a ne aduce la...

MONITORUL DE BOTOȘANI – COD DE CONDUITĂ

Codul de conduită al jurnalistului

În prezentul Cod, noţiunea de interes public va fi înţeleasă pornind de la următoarele premise: - Orice chestiune care afectează viaţa comunităţii este de interes...