Mai mulți elevi din Darabani au vizitat un prestigios liceu din Turcia printr-un proiect Erasmus. Cu această ocazie, tinerii au observat și comparat diferite aspecte inovative ale sistemului educațional turcesc cu cel românesc.
În perioada 13-17 mai, Liceul „Dimitrie Cantemir” Darabani a iniţiat prima mobilitate din cadrul Acreditării Erasmus+. Experiența din anul al doilea de Acreditare, respectiv 2023-2024, a constat în desfăşurarea unei mobilități de învățare de grup. Astfel, 17 elevi din clasele cu profil Matematică-Informatică de la Liceul „Dimitrie Cantemir” au plecat în Turcia la Liceul Vocațional si Tehnic „Miman Sinan” Ankara.
Școala care a găzduit activitățile este reprezentată de director Ismail Bölek si coordonator proiecte europene Ayse Etbaș Dindar. Elevii au fost ajutați de Ümit Uslu, Nagihan Akgül, Ali Yazar, profesori de informatică, care au determinat învățarea si practicarea unor platforme digitale în activităţile de învăţare şi activităţile practice specifice disciplinei informatică și pentru invățarea online. Tinerii au fost însoțiți de profesor informatică și TIC, Ștefanucă Claudiu Alin și coordonator proiecte europene domeniul Educație Școlară, Aionesă Ionela Lăcrămioara.
„Elevii au avut posibilitatea de a-și dezvolta competențele tehnice prin utilizarea de tehnologii noi”
Stagiul de practică s-a desfăşurat în laboratoarele STEAM ale Liceului Vocational și Tehnic „Miman Sinan” Ankara.
„Mobilitatea a vizat deprinderea de competențe tehnice, științifice, culturale și sociale. Din punct de vedere științific, elevii au avut posibilitatea de a-și dezvolta competențele tehnice prin utilizarea de tehnologii noi, cerute de piața muncii precum: AppInventor, Python, Photoshop, Visual Studio C#, Arduino exersând realizarea aplicațiilor pentru telefoane mobile, dezvoltarea de jocuri pe calculator, implementarea programelor folosind POO și crearea de proiecte folosind elemente de robotică”, a explicat profesor Alin Ștefanucă.
Profesorul Alin Ștefănucă a subliniat bogăția și diversitatea experiențelor culturale și educaționale pe care elevii le-au avut în timpul vizitelor lor în diferite instituții din Turcia.
„Din punct de vedere cultural, elevii au putut interacționa cu frumusețile și particularitățile lumii turce prin multiple vizite precum: Biblioteca Națională din Ankara în care au putut descoperit importanța lecturii, Muzeul National de Istorie în care au învățat despre evoluția vieții, Muzeul Rahmi M. Koç din Ankara în care au remarcat elemente culturale turcești, Centrul de Știință Alev Alatlı din Ankara în care au folosit echipamente inovative de învățare a unor elemente de fizică, Centrul de știință Teknomer în care au exersat utilizarea unor echipamente din industria media și Festivalul de știință Tübitak 4007 în care au utilizat și vizionat proiecte tehnice elaborate și prezentate de diferite școli turce”, a mai precizat Alin Ștefanucă.
De asemenea, profesorul de informatică susține că experiența a avut un impact social pozitiv asupra tinerilor. „Din punct de vedere social tinerii noștri au legat relații strânse de prietenie cu elevii turci, au colaborat în utilizarea unor instrumente și resurse variate de învățare, au petrecut momente frumoase împreună în activități recreative și sociale (au practicat jocuri sportive și de tip play-station, au realizat ședințe foto utilizând tehnologiile Green, au exersat abilitățile muzicale în studioul muzical din centrul de știință Teknomer, au dezvoltat abilități antreprenoriale vizitând și interacționând cu negustorii turci din centrele comerciale)”.
„Noi nu le facem în liceu în România”
Elevii au fost impresionați de experiența la liceul din Ankara, subliniind mai multe aspecte pozitive.
„Am fost în primul rând impresionat de elevii pe care i-am întâlnit la liceul din Ankara. Aceștia ne-au primit cu brațele deschise încă din prima zi. Ei ne-au ajutat de-a lungul cursurilor pe care le-am petrecut alături de ei și am avut ocazia să ne cunoaștem mai bine in afara cursurilor. Profesorii care ne-au îndrumat de-a lungul cursurilor au făcut tot posibilul ca noi să fim atrași de tehnologiile pe care le-au prezentat. Mi-a plăcut foarte mult sistemul școlar deoarece acesta conține foarte multe tehnologii pe care noi nu le facem în liceu in România. M-a încântat de asemenea faptul că deși aceștia au un program lung, au și pauze lungi și nu primesc multe teme”, a declarat elevul Sebastian Negru.