Asociația de proprietari este întemeiată pentru organizarea și reprezentarea intereselor proprietarilor dintr-un condominium (bloc, imobil). Forma juridică are caracter non-profit, deci toate sumele care provin din venituri sunt folosite doar pentru a îmbunătăți sau a repara proprietățile comune.
Asociațiile de proprietari se constituie în edificii cu cel puțin trei locuințe și trebuie să întocmească un statut și un regulament de bloc. Totodată, acestea au obligația de a-și creiona anual un buget, iar adunarea generală a membrilor trebuie convocată măcar o dată pe an. În orice caz, toate deciziile trebuie luate în adunarea majorității membrilor. Asociațiile de proprietari au obligația de a se ocupa de toate chestiunile care țin de administrarea, exploatarea, întreținerea, repararea, reabilitarea și/sau modernizarea, după caz, a proprietății comune aferente blocului.
Ce poate face administratorul
Administratorul, persoana fizică sau juridică, are, în principal, următoarele atribuții:
a)prestarea serviciilor în mod profesional;
b) gestionarea bunurilor materiale și a fondurilor bănești;
c) efectuarea formalităților necesare în angajarea contractelor cu furnizorii de servicii pentru exploatarea și întreținerea clădirii, derularea și urmărirea realizării acestor contracte;
d) asigurarea cunoașterii și respectării regulilor cu privire la proprietatea comună;
e) gestionarea modului de îndeplinire a obligațiilor cetățenești ce revin proprietarilor în raport cu autoritățile publice. Obligațiile cetățenești sunt cele stabilite, potrivit legii, de adunarea generală a proprietarilor;
f) îndeplinirea oricăror altor obligații expres prevăzute de legea asociațiilor de proprietari.