Şcoala Gimnazială „Grigore Antipa” din municipiul Botoşani este începând cu data de 17 aprilie 2024 gazda unei noi etape a proiectului european ERASMUS+ cu sigla ENIEDE („Echanges numériques interculturels pour une éducation durable à l’environnement” – „Schimburi digitale interculturale pentru o educație ecologică durabilă”).
Etapa cuprinde o vizită a colegilor francezi din proiect la Şcoala „Grigore Antipa”, pentru o nouă serie de activităţi atractive presupuse de schimbul de experienţă. Vizita efectivă în şcoală a început joi, pe 18 aprilie, cu primirea oficială şi tradiţională a oaspeţilor francezi. Aceştia au fost întâmpinaţi de elevi în costume populare şi care i-au îmbiat pe vizitatori să guste dintr-un colac frumos împletit, explicându-le tradiţia românească de a-şi primi oaspeţii cu pâine şi sare.
Partenerii francezi au fost invitaţi apoi într-o sală de clasă, prima vizitată fiind clasa a III-a C, ai cărei elevi sunt îndrumaţi de profesoara Mihaela Dorina Barbacaru, ulterior urmând ca oaspeţii să asiste şi la o oră a elevilor de la clasa a V-a C, care sunt îndrumaţi de profesoara Mariana Dorina Măntăluţă. Limba de comunicare a proiectului este franceza, iar partenerul direct pentru activităţile în binom al Şcolii „Grigore Antipa” este Ecole élémentaire d’application „Jules Ferry” din Châlons-en-Champagne.
Elevi implicaţi într-o multitudine de activităţi
În timpul vizitei de ieri, partenerii francezi din proiect s-au întâlnit cu mai multe cadre didactice ale şcolii botoşănene, au vizionat materialele informative realizate în cadrul proiectului şi au fost invitaţi şi în biblioteca şcolii, apreciind facilităţile de care beneficiază unitatea de învăţământ botoşăneană.
În decursul celor câteva luni de când se derulează proiectul, profesoarele Mihaela Dorina Barbacaru şi Mariana Dorina Măntăluţă şi elevii acestora au fost implicaţi într-o multitudine de activităţi variate, după un program bine stabilit, conform obiectivelor fiecărui modul: fiecare colectiv de elevi şi-a ales o mascotă reprezentativă, le papillon Fifi (clasa a III-a C) şi le perroquet Coco (clasa a V-a C), s-au prezentat, au realizat un panou de prezentare, au realizat indicii despre ţara şi oraşul nostru şi au ghicit indiciile postate de colegii lor francezi pentru a identifica şcoala parteneră. Toate aceste materiale au fost publicate pe platforma 1 Village.
De asemenea, în perioada 19-24 noiembrie 2023, cele două profesoare au avut prima mobilitate pentru formare în Franţa, la şcoala parteneră „Jules Ferry” şi la sediul Asociaţiei Par le Monde, care este coordonator.
Componentă de cercetare şi de conţinut digital
Au urmat apoi realizarea altor materiale: câte un reportaj conceput de fiecare clasă, pe tematica mediului, utilizând „Clap” – un instrument de scriere audiovizuală care le permite copiilor din şcolile primare să realizeze filme tematice despre viaţa de zi cu zi şi despre cultura lor. O platformă off-line, care poate fi utilizată pe un smartphone sau pe o tabletă, a fost implementată pentru a crea, în mod responsabil, dar şi distractiv, conţinut digital, dezvoltând în acest fel abilităţile de comunicare ale elevilor, fluenţa orală şi abilităţile de scriere în limba franceză.
Componenta de învăţare digitală a cuprins pentru clasa a III-a C realizarea unui reportaj foarte bine documentat despre „Fauna din regiunea Botoşani”, iar pentru clasa a V-a C despre „Flori rare şi rezervaţii naturale” din regiunea Botoşani, aspect care a cuprins o veritabilă activitate de cercetare.
În acelaşi timp, pe platforma 1 Village au continuat postările interactive: provocări, enigme şi jocuri.
Proiectul se adresează elevilor cu vârste între 6 şi 11 ani şi este structurat pe cinci module care se derulează până pe 28 februarie 2025.
Parteneri mai sunt trei şcoli din Franţa, o şcoală din Belgia, una din Grecia, dar şi Enterprise Wemanity SA din Belgia, „leader européen des transformation agiles et numériques” la nivel organizaţional, cultural şi digital.
În afara îndrumării elevilor, profesoarele din România, împreună cu cei francezi, au participat la o reuniune online cu toţi partenerii, la webinare şi au realizat trei proiecte didactice model (déroulé pédagogiques) privind tot tematica mediului şi obiectivele de dezvoltare durabilă ale ONU (ODD).
Proiectul este finanţat de Uniunea Europeană în cadrul Programului ERASMUS+ şi de Agence ERASMUS+ France – Education et formation.