O societate din București, care a lucrat la proiectarea autostrăzii A7, va realiza și proiectul viitorului drum expres Botoșani – Suceava. Este vorba despre Consitrans SRL București, care, potrivit potrivit datelor de pe platforma Termene.ro, este deținută de Eduard și Viorica Hanganu, nume care apar menționate și în alte patru companii cu activitate în asistență tehnică și proiectări drumuri și autostrăzi. Firma Consitrans a raportat pentru anul 2022 o cifră de afaceri de peste 60 de milioane lei, profit de 630.000 de lei, cu un număr mediu de 176 de angajați.
Potrivit contractului semnat cu cei patru parteneri pentru realizarea drumului expres Botoșani – Suceava, firma va trebui să se ocupe de mai multe aspecte. Astfel, realizarea documentației tehnice presupune efectuarea studiului de fezabilitate (14 luni), obținerea autorizației de construcție (3 luni), executarea proiectului tehnic și a detaliilor de execuție (3 luni), întocmirea documentației suport și asistența acordată pentru depunerea și susținerea aplicației de finanțare, precum și pregătirea documentației de atribuire a contractului de execuție lucrări (3 luni) și asistența tehnică în perioada execuției lucrărilor (24 de luni).
Pentru aceste servicii, Consitrans ar urma să încaseze 14.277.760,16 lei fără TVA, adică aproape 17 milioane de lei ceea ce înseamnă aproape 3,4 milioane de euro. Fondurile sunt asigurate din Programul de Transport 2021-2027 în proporție de 98%, iar cele patru autorități locale partenere în contract (municipiile Botoșani și Suceava plus Consiliile Județene Botoșani și Suceava) vor contribui, în părți egale, pentru asigurarea cofinanțării de 2%.
Punând cap la cap toate aceste informații, drumul expres ar putea fi realizat cel mai devreme peste vreo patru ani, adică prin 2028. Asta dacă toate lucrurile vor merge strună. Drumul ar urma să aibă o lungime de 19,5 kilometri, o lățime de 21 de metri, cu separatoare de sens și zone de siguranță, iar costul se ridică la circa 126 de milioane de euro. Proiectul prevede construcția a patru poduri, o supratraversare a căii ferate, un pod peste Siret, noduri rutiere la Aeroportul ”Ștefan cel Mare” din Suceava, la varianta ocolitoare Botoșani, pădurea Baisa și se are în vedere și un nod rutier în zona Huțani pentru a face legătura cu nordul județului Botoșani, cu granița cu Ucraina și cu municipiul Dorohoiu.
Consitrans este firma care a realizat studiul de fezabilitate şi proiectul tehnic pentru A7. „Am fost contractați de CNAIR prin 2017-2018, pentru realizarea proiectului, în urma unei licitații la care am participat. Realizarea studiului de fezabilitate a durat aproximativ patru ani, până prin 2021, iar CNAIR a scos apoi proiectul la licitație pentru execuție. Au început lucrările de construcții, iar rolul Consitrans s-a oprit aici“, a spus pentru Ziarul Financiar Eduard Hanganu, acționarul majoritar al Consitrans. Mai departe, pentru urmărirea construcției și a calității lucrărilor, Direcția Regională de Drumuri și Poduri (DRPD) Iași ar fi trebuit să desemneze, prin licitație, un supervizor sau consultant privat. Doar că, în septembrie 2023, înainte ca DRDP Iași să numească un supervizor, pe șantierul de pe A7 a avut loc o explozie în care și-au pierdut viața patru muncitori.