Joi, 28 martie, a avut loc la Iași, la Palatul Braunstein, dezbaterea Cronicile Coeziunii, organizată de RFI România și moderată de jurnaliștii Ovidiu Nahoi și Constantin Rudnițchi. În cele două paneluri au fost prezenți politicieni din cele două partide mainstream, activiști civici, oameni de afaceri și reprezentanți ai unor instituții. Printre vorbitori s-au numărat Dorin Dobrincu și Dan Radu de la Mișcarea pentru Dezvoltarea Moldovei, Adrian Covăsnianu și Daniel Mătăsaru, de la Moldova Vrea Autostradă, Ionel Apostol, de la Împreună pentru A8, Lucian Grecu, managerul Hotelului Unirea, Anca Buzea, directorul adjunct al Muzeului National al Literaturii Române, Dan Zaharia, fondator al FabLab Iași, Lucian Eva, managerul Spitalului Clinic de Neurochirurgie Iași.
S-a vorbit despre politica de coeziune și bani europeni, despre impactul acestora în regiunea Moldovei, despre realizări. „S-a discutat însă apăsat – mai ales activiștii civici au făcut-o – și despre problemele regiunii, despre lipsa de echitate, despre faptul că în interiorul României politica de coeziune nu prea există, că alocarea resurselor din diverse surse, spre exemplu din PNRR, arată o vădită discriminare a Moldovei. Problema autostrăzilor, în mod deosebit A8, este doar vârful icebergului”, a menționat Dorin Dobrincu într-o postare pe Facebook.
De remarcat că toate intervențiile venite din zona organizațiilor civice și cea a mediului de afaceri au adus în discuție într-un fel sau altul problema infrastructurii, fără de care, cu toate programele europene și fondurile alocate, regiunea Moldovei nu poate ieși din subdezvoltare. Iată câteva dintre ideile expuse în cadrul dezbaterii:
Dorin Dobrincu: „Noi, cei din asociațiile civice pro-dezvoltare din Moldova, credem avem nevoie de mai multe lucruri pentru a dezvolta acest teritoriu. Avem nevoie, în primul rând, de accentuarea identității, de coeziune teritorială, coeziune între oameni, inclusiv a societății civile și politicienilor. (…)
Când criticăm statul, ne referim la modul cum este arhitectura statului român. Or centralismul nu e o marotă, ci pur și simplu o realitate; statul a creat un centru, i-a dat toate puterele, i-a dat stăpânirea deplină asupra teritoriului, subordonând, trasând liniile de dezvoltare după cum i-a venit lui bine. (…)
Ideea este că dezvoltarea are nevoie de proiecte de infrastructură susținute. Și dacă, așa cum s-a amintit aici, un drum comunal, un drum județean îl poți face din resurse locale, o autostradă e un proiect național. Sau ar trebui să fie așa”.
Adrian Covăsnianu s-a referit la Autostrada A8, care deși face parte din infrastructura principală care are termen 2030, a pierdut viteză în defavoarea altor proiecte secundare, cu termen 2050, dând exemplul drumului expres Oradea-Arad, care a pornit în paralel cu A8, dar care acum se află deja în execuție.
Dan Radu: „Vreau numai să adaug un lucru foarte important. Vorbim despre coeziune aici. Ideea este că în România nu există nicio coeziune. În 30 de ani nu a existat niciun proiect național de coeziune, niciun proiect din partea Guvernului care să urmărească să micșoreze discrepanțele de dezvoltare dintre regiunile României. (…)
Ca să vă dau niște cifre care arată, care susțin ce spun eu, că nu este nicio coeziune, vă spun cifre din PNRR. În regiunea Nord-Est există o alocare din PNRR de 320 de euro pe cap de locuitor. Iar în regiunea Vest există o alocare de 4.800 de euro pe cap de locuitor. De la 320 la 4800, cam pe acolo se pierde coeziunea, de fapt.
Dacă vreți un exemplu de coeziune vă dau o poveste de succes, este Polonia. Polonia are un program special cu fonduri europene care se numește Dezvoltarea Poloniei de Est. Acest proiect, acest program pentru Polonia de Est a absorbit până acum 9 miliarde de euro. (…) Așa au reușit să anuleze discrepanțele de dezvoltare între Estul Poloniei și rest. Asta este, așa arată coeziunea.”
Mai multe detalii și înregistrarea dezbaterii puteți găsi AICI