Consiliul Județean va funcționa temporar, pentru o perioadă de aproape un an, într-un sediu provizoriu de pe Calea Națională. Acesta este situat pe Calea Națională, nr. 28 din municipiul Botoșani, într-o clădire care a aparținut cândva fostelor Uzine Textile „Moldova”.
Transferul documentelor și a mobilierului se va face pe parcursul mai multor zile, în baza unei planificări întocmită zilele trecute. Deja, o primă direcție din aparatul de specialitate al CJ s-a mutat în sediul temporar, iar astăzi au urmat alte două. Întrucât operațiunea s-a derulat mult mai repede decât s-a estimat inițial, transferul ar putea să se încheie în weekend așa încât de luni, 1 aprilie a.c., funcționarii să-și desfășoare activitatea în noul sediu.
Deocamdată, ședințele în plen ale CJ, cel puțin cele ordinare, ar urma să se desfășoare tot în Palatul Administrativ, în sala Nicole Iorga, mai ales că mobilierul de acolo aparține instituției. În schimb, ședințele extraordinare ar urma să se desfășoare online, prin platforma zoom. Asta pentru că, cel puțin până acum, nu a fost identificat încă un spațiu care să fie atât de generos și să găzduiască ședințele în plen. De exemplu, în timpul pandemiei de Covid, unele ședințe au avut loc în Casa de Cultură a Sindicatelor, însă pentru a putea beneficia de spațiul necesar, CJ a trebuit să închirieze sala de spectacole, ori a fost destul de costisitor.
Această mutare temporară are loc întrucât Palatul Administrativ urmează să intre într-un nou proces de reabilitare. Astfel, după ce anul trecut a fost reabilitată fațada clădirii, la începutul acestui an a fost demarat un alt proiect ce vizează eficientizarea energetică a clădirii. Este vorba de o investiție finanțată prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), Componenta C5 – Valul Renovării, Operațiunea B2 – Renovarea energetică moderată. Altfel spus, obiectivul general al proiectului este reabilitarea termică a Palatului Administrativ. Doar că este cumva ciudat că această reabilitare nu se va face pe exterior, așa cum se întâmplă de obicei, ci pe interior. De aceea a fost nevoie ca birourile să fie evacuate.
Valoarea totală a proiectului este de 15.444.121,29 lei, din care valoarea eligibilă prin PNRR este de 12.303.870,58 lei, valoarea contractului de execuție fiind de 14.197.321 lei cu TVA. Proiectul ar urma să fie finalizat cel târziu în 25 octombrie 2025, însă ca și durată de execuție lucrările ar trebui etapizate în 36 luni. Prin urmare, nu este exclus ca, din cauza întârzierilor de până acum, lucrările să depășească termenul prevăzut în contract.
De altfel, Instituția Prefectului, cea care deține în administrare Palatul Administrativ (n.r. – clădirea se află în patrimoniul statului român, prin Ministerul Administrației și Internelor), se va muta cu circa trei – patru luni mai târziu și asta pentru că transferul a fost amânat din cauza alegerilor locale și europarlamentare, care se vor desfășura în luna iunie. Asta pentru că în Palatul Administrativ ar urma să funcționeze Biroul Electoral Județean. Între timp, și Instituția prefectului va trebui să-și caute un sediu provizoriu care să-i adăpostească pe toți funcționarii.
Palatul Administrativ a fost pus în funcțiune în anul 1971, având un regim de înălțime S+P+4E, cu o suprafață construită de 1304,50mp (din care suprafața construită Palat Administrativ 1081,20 mp și suprafața terase 223,30 mp). Prin urmare, suprafața desfășurată depășește 5.300 mp. Edificiul a înregistrat o uzură fizică și morală care a afectat semnificativ părțile sale componente, mai puțin structura de rezistență. Scopul principal al măsurilor de reabilitare energetică a clădirii existente l-ar constitui reducerea consumurilor energetice în condițiile utilizării unor sisteme alternative complementare de producere a energiei. Astfel, ar urma să fie realizat un termosistem, cu reabilitarea instalației termice, reabilitarea instalațiilor electrice și montarea corpurilor de iluminat tip LED, instalarea unui sistem centralizat de climatizare și ventilare mecanică, prin folosirea pompelor de căldură, instalarea unor panouri pentru apă caldă menajeră, dar și instalarea unui sistem de management energetic integrat de tip Building Management System, care să ducă la optimizarea consumurilor de energie și a creșterii confortului și siguranței personalului. Totodată, vor fi montate instalații de alarmare, detecție și stingere a incendiilor.
Interesant este că vor fi schimbate și ferestrele, iar prin aceste lucrări, pe lângă izolarea termică, se va realiza și o protecție împotriva zgomotului. Altfel spus, după această investiție, funcționarii care își vor desfășura activitatea în Palatul Administrativ nu vor mai fi deranjați de scandările eventualilor protestatari. Asta pentru că trebuie menționat un lucru – cele mai multe acțiuni de protest au loc în Piața Revoluției, chiar în fața Palatului Administrativ.