Evaluatorii lucrărilor de la simularea Bacalaureatului se plâng pe grupurile profesorilor că au fost obligați să corecteze mai multe lucrări decât li s-a spus inițial și fără să le fie plătită munca, ajungând să stea în fața calculatorului și opt-zece ore pe zi, în timpul lor liber. În mod neașteptat, printre cei care le spun să nu se mai „vaite” se numără chiar colegi de cancelarie.
Grupurile profesorilor sunt pline de postări ale cadrelor didactice care evaluează lucrări pe platforma digitală și care reclamă volumul enorm de muncă din această perioadă. Sunt primele simulări în care evaluarea se realizează digital, fiecare lucrare fiind corectată de către doi profesori, fără să știe unul de celălalt. Profesorii evaluatori s-au putut conecta la platformă și de acasă, doar că procesul de evaluare a ajuns să le „mănânce” și din timpul liber. În plus, totul se face fără să fie plătiți suplimentar, scrie Adevărul.
Dacă pentru lucrările de la Evaluarea Națională au avut la dispoziție aproximativ două săptămâni, pentru cele de la Bacalaureat timpul este la jumătate, a explicat un profesor pentru sursa citată. Profesorul evaluator nu este scutit în această perioadă nici de predarea la clasă, nici de implicarea în organizarea probelor simulării, și nici de întocmirea situației privind modul cum elevii lor s-au descurcat la simularea Evaluării Naționale. Peste toate, în această perioadă elevii capabili de performanță susțin probele olimpiadelor școlare, iar o parte dintre evaluatori participă și la aceste activități, toate acestea ducându-i la epuizare.
„Nu realizează nimeni că munca unui profesor nu înseamnă sclavie?!”
La numărul mare de lucrări de evaluat s-a ajuns pentru că reprezentanții inspectoratelor școlare județene nu au reușit să găsească suficienți evaluatori. Din acest motiv, de la 40 de lucrări, câte reveneau unui singur profesor, s-a ajuns și la peste 60, iar unii au corectat chiar un număr dublu. Au aflat „din mers”, pe platformă, că li s-a alocat un nou lot de lucrări, pe măsură ce alți profesori evaluatori s-au retras.
„Nu este normal ca un profesor să primească la corectură 77 de lucrări pe care trebuie să le termine până luni sau marți. Și să se aștepte să primească și altele în coș. Și să facă și orele. Chiar nu realizează nimeni că munca unui profesor nu înseamnă sclavie?! Oameni buni, treziți-vă! Încetul cu încetul veți pierde și puținii profesori dedicați, cu respect față de muncă și dragoste de copii!”, este doar unul dintre mesajele postate un grup privat al cadrelor didactice care numără peste 85.000 membri.
„Mă uit și la rezultate și îmi vine să plâng”
Profesorii care „se vaită” sunt certați chiar de alți colegi profesori. „Stăm ghiocei. Când e cineva în funcție lângă noi ne aplecăm capetele frumos și lăudam sistemul”, e unul dintre răspunsurile colegilor.
Un profesor evaluator a explicat pentru sursa citată și cum au fost „convinși” profesorii să corecteze lucrările de la simulare fără să fie plătiți. „Ni s-a transmis că cine nu corectează acum nu va putea evalua nici în vară, când evaluarea se plătește. E drept, nu am primit un document scris pentru asta”, a spus profesorul. Iar consecința neplății acestui serviciu s-a văzut deja, mai spune profesorul. În grupul evaluatorilor au apărut și profesori care de obicei nu participă la evaluare și, mai mult, unii dintre ei, care au corectat lucrările de la simularea la BAC, nici măcar nu predau la liceu.
Revolta profesorilor neplătiți pentru evaluarea de la simulări a mai scos la iveală și conflictul mocnit dintre profesorii care predau discipline de examen și ceilalți colegi de cancelarie. „Să se dea evaluări naționale plus simulări la toate materiile, dacă tot suntem plătiți la fel. Nu cred că singura problemă a învățământului românesc sunt româna și matematica”, scrie un profesor.
Răspunsul vine imediat din partea unui alt profesor, „Muzica are un salariu, însă româna și matematica patru salarii, cu meditațiile. Fără taxe, fără impozite. E corect?”. Iar de aici s-a pornit o adevărată dispută, susținătorii profesorilor care ajută elevii contra-cost, în particular, venind cu un argument neașteptat, „Și medicii cheamă pacienții de la stat la privat”.
„Ni s-a răspuns că intră în obligații”
Problema plății suplimentare pentru evaluarea lucrărilor de la simulare a ajuns la Ministerul Educației, însă răspunsul nu le-a fost favorabil dascălilor.
„De când au apărut simulările am ridicat problema remunerării muncii respective, exact cum există prevederi pentru examenele propriu-zise. Și ni s-a răspuns că intră în obligații. (…) Acestea au fost argumentele ministerului, că, aceste activități desfășurându-se în timpul cursurilor, nu pot să facă plată dublă. Problema este că evaluările se fac în afara programului”, a declarat secretarul general al Federației Sindicatelor din Educației „Spiru Haret”, prof. Ionel Barbu, pentru Adevărul.
Liderul FSE „Spiru Haret” a precizat în schimb că nu are cunoștință ca profesorii evaluatori să fi fost informați că dacă nu participă la evaluarea lucrărilor de la simulare nu se vor mai putea înscrie pentru evaluarea din vară.
Când își vor afla elevii rezultatele
Pe 15 martie, elevii își vor afla notele de la simularea examenului național de Bacalaureat. La fel ca la simularea pentru Evaluarea Națională, lucrările vor fi supuse evaluării digitalizate. Comunicarea rezultatelor obținute de elevi la simularea probelor scrise ale examenului național de Bacalaureat se face anonimizat, utilizându-se codurile individuale care înlocuiesc numele și prenumele candidaților, care vor fi distribuite la prima probă susținută de aceștia, pe bază de semnătură de primire.
Notele obținute la simularea examenului de Bacalaureat 2024 nu vor fi trecute în catalog, ci vor fi discutate împreună cu profesorii de la clasă, astfel încât elevii să înțeleagă cât de pregătiți sunt pentru examenul care va avea loc în vară. Prin excepție, la solicitarea scrisă a elevului, notele obținute la simulările naționale pot fi trecute în catalog.