Un nou pod peste Prut ar putea fi construit, în perioada următoare, acesta urmând să deservească Punctul de Trecere a Frontierei (PTF) de la Stânca. Anunțul a fost făcut de directorul general al Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), Cristian Pistol. Proiectul Ministerului Transporturilor este unul mai vast și cuprinde de fapt construcția a patru poduri peste Prut, pe lângă cel de Stânca – Costești urmând să fie realizate ale trei construcții noi la Bumbăta (RO) – Leova (MD), Fălciu (RO) – Leca (MD) și Răducăneni (RO) – Bărboieni (MD). În fapt, este vorba de modernizarea infrastructurii rutiere de la frontiera de est a Uniunii Europene.
Construcția celor patru poduri de peste Prut pare o utopie în condițiile în care în cei peste 34 de ani de la Evenimentele din Decembrie 1989, care au dus la schimbarea regimului politic în România, în țară nu s-a construit decât un singur pod peste Dunăre, la Brăila, cofinanțat de Uniunea Europeană. Lucrările la acest obiectiv au început în primăvara anului 2019, iar investiția este de aproximativ 500 milioane euro. Contractul a fost semnat în ianuarie 2018 cu o perioadă de proiectare de 12 luni și 36 de execuție, și trebuia finalizat încă din 2022.
Ieri, însă, directorul CNAIR Cristian Pistol anunța că au fost depuse șase oferte pentru proiectarea celor patru noi poduri peste Prut, dintre care două asocieri și patru firme de sine stătătoare. Valoarea însumată a contractelor ar fi de 1,61 milioane de lei, fără TVA. Cei șase ofertanți sunt Asocierea Rutier Conex XXI SRL (lider) – Total Road SRL (asociat), societatea Artehnis SRL, Asocierea Proiect – Construct Regiunea Transilvania SRL (lider) – TQM Management SRL (asociat), societatea Donprest COM SRL, societatea Total Business Land SRL și societatea Like Consulting SRL. Perioada contractuală pentru elaborarea fiecărui studiu de fezabilitate este de 12 luni, finanțarea celor patru contracte fiind asigurată din venituri de la bugetul de stat.
Construcția noului pod de la Stânca (RO) – Costești (MD) a fost luată în calcul încă din urmă cu doi ani, din cauza problemelor generate de traversarea coronamentului de pe barajul hidrotehnic. Pentru a nu se periclita barajul, care este obiectiv strategic național, autoritățile au introdus o limită de tonaj. Din acest motiv, camioanele care tranzitează acest punct de trecere nu au voie să staționeze pe coronament. Așa se face că, de-a lungul timpului, atât în PTF Stânca (RO), cât și în PTF Costești (MD) s-au format cozi kilometrice de TIR-uri, generând nemulțumirea șoferilor și a operatorilor de transport.
Dacă ideea privind construcția unui nou pod la Stânca se va materializa, atunci vor deveni vitale alte două investiții privind infrastructura rutieră din județ. În primul rând, este vorba de realizarea drumului de mare viteză între Botoșani și Suceava, iar apoi modernizarea tronsonului de la Dealu Mare de pe drumul național 29 D Botoșani – Ștefănești. Este vorba de acea porțiune de aproximativ 3 kilometri, între kilometrul 18+500 și kilometrul 21+800, care nu a fost cuprinsă în proiectul de modernizare. Asta din cauza unei dispute juridice mai vechi între CNAIR și un alt constructor cu privire la o lucrare anterioară. Deși CNAIR a lansat în decembrie 2022 o licitație pentru realizarea studiului de fezabilitate și pentru acel tronson, studiul a fost însușit de CNAIR abia luna trecută, după ce „Monitorul de Botoșani” a relatat situația de pe acest drum. Prin urmare, CNAIR urmează să scoată la licitație realizarea proiectului, după care vor fi analizați indicatorii tehnico-economici. Ca soluție tehnică luată în calcul este realizarea unui nou viaduct, al patrulea de acest tip de pe DN 29 D. Abia după realizarea acestor drumuri și a autostrăzilor A7 (Autostrada Moldovei ) și A 14 (Autostrada Nordului) se va putea vorbi despre conectivitate în proiectele de infrastructură.