Județul Botoșani este locul unde s-au născut numeroase personalități care au ajutat, în timp, la dezvoltarea României pe plan cultural, social, economic și administrativ.
Una dintre personalităţile marcante este eroul aviator Dan Valentin Vizanty care a luat parte la campania de eliberare a Basarabiei, în anul 1941, și care a luptat împotriva americanilor pentru a proteja Bucureștiul și zona petrolieră din Ploiești.
Actorie dată pe aviaţie
Dan Vizanty provenea dintr-o familie de boieri cu origini grecești ce era cunoscută la începutul secolului al XX-lea în Botoșani. Tatăl său, Demostene Vizanty, era unul dintre foștii primari ai municipiului Botoșani, iar fratele său, Panaite Vizanty a fost deputat în primul Parlament ales al României Mari, în 1919.
Pentru eroul aviator, începutul perioadei interbelice a însemnat debutul său în educație. Studiază mai întâi la școala „Ștefan cel Mare” din Iași, apoi la liceul Internat din același oraș, iar după, fiind pasionat de teatru, în 1927 se înscrie la Conservatorul de Artă Dramatică din Iași, la clasa cunoscutei actrițe, Agatha Bârsescu.
Dan Vizanty renunță după scurt timp la actorie deoarece găsește o pasiune pentru avioane și se înscrie la Școala de Ofițeri de Aviație. Tot în perioada interbelică obține brevetul de observator aerian și cel de pilot de vânătoare.
Dan Vizanty a luat parte la campania de eliberare a Basarabiei
În perioada celui de-al Doilea Război Mondial, Dan Vizanty a fost decorat cu numeroase ordine, precum Ordinul „Virtutea Aeronautică” de război cu spade, clasa Crucea de Aur, Ordinul „Virtutea Aeronautică” de război cu spade, clasa Crucea de Aur cu prima și a doua baretă și Ordinul „Virtutea Aeronautică” de război cu spade, clasa Cavaler.
Potrivit cărții „ZIUA CEA MAI NEAGRĂ a indienilor cu două pene”, scrisă de Dan Gîju, Dan Vizanty a luat parte la campania de eliberare a Basarabiei, din iunie 1941, până în august 1942, comandând Escadrila 43 Vânătoare, dotată cu avioane PZL-11F. Din anul 1943, botoșăneanul a fost comandantul Grupului 6 Vânătoare, „cod Paris”, dotat cu aparate IAR 80 și IAR 81, care avea ca misiune apărarea Bucureștiului și a zonei petrolifere Ploiești, vârful acestei sarcini fiind atins pe data de 10 iunie 1944, cunoscută în istorie ca „The Blackest Day”, atunci când avioanele Grupului 6 Vânătoare au doborât 24 de avioane americane.
După victoria obținută, pe 23 august 1944, botoșăneanul a comandat Grupurile 1 și 6 Vânătoare, aflate pe aerodromurile din București, iar la scurt timp, în cadrul Corpului Aerian Român, Dan Vizanty a făcut și campania din vest, unde a comandat Grupul de Vânătoare 1. La sfârșitul războiului, el a avut în total 16 victorii aeriene și peste 4600 de ore de zbor.
Arest după al Doilea Război Mondial
Un an după încheierea celui de-al Doilea Război Mondial, Dan Vizanty este arestat timp de o lună fiindcă autoritățile române ar fi suspectat că acesta era în solda spionajului britanic după ce a efectuat pe ascuns un zbor cu direcția Viena. În realitate, aviatorul transmitea scrisori ce erau expediate de câteva doamne de la Crucea Roșie. Pe 27 martie 1946, eroul este eliberat din închisoare la intervenția regelui Mihai I.
Între anii ’50-’60, aviatorul era monitorizat de mai multe ori de către serviciile de informații comuniste din cauză că era un fost ofițer al Aviație Regale Române, monarhia fiind cel mai mare dușman al comuniștilor. Trebuia să suporte permanent reclamațiile sau reproșurile privind trecutul său, iar în 1961 este din nou arestat deoarece se opunea regimului și considera că din cauza acestuia nu mai exista dreptul la opinie și la libertate, iar traiul în România era scăzut.
Acceptat în rândul membrilor Asociației Internaționale „Vieilles Tiges”
Tot în perioada postbelică, botoșăneanul este acceptat în rândul membrilor Asociației Internaționale „Vieilles Tiges”, cu sediul la Paris, fiind invitat la reuniunea anuală a asociației din 26 noiembrie la care nu a mai ajuns din cauza autorităților comuniste. Totuși, un an după, pilotul militar reușește să ajungă la Paris datorită faptului că a fost chemat de către primarul Parisului, Jacques Chirac, și de membrii asociației „Les Vieilles Tiges“, într-o misiune de cercetare pentru a întocmi o istorie a aviației europene, însă această „misiune” a fost mai degrabă un plan de a-l salva pe Dan Vizanty din mâinile regimului comunist.
Totodată, ajuns pentru prima dată la Paris, aviatorul a primit de la Jacques Chirac „Medalia de Argint” a orașului Paris pentru toate meritele sale ca pilot militar. Botoșăneanul decide să nu se mai întoarcă în țara mamă și rămâne stabilit în capitala Franței până la moartea sa, în anul 1992.
– Andy Ciotir, reporter în cadrul redacţiei BUZZ