Construcția podului de peste râul Siret de la Talpa, care urma să lege județele Botoșani și Suceava, a fost sistată brusc după ce Agenția Națională pentru Arii Naturale Protejate (ANANP) a semnalat descoperirea unor specii de broască și două specii de gândaci protejate de lege în zona respectivă. Anunțul a fost făcut de către președintele Consiliului Județean (CJ) Botoșani, Doina Federovici, în cadrul unei întâlniri cu ministrul Mediului, Mircea Fechet, care a avut loc astăzi la Botoșani.
Potrivit președintelui CJ Botoșani, aceste specii protejate, inclusiv broasca europeană de baltă, au pus în pericol finanțarea proiectului în valoare de aproximativ opt milioane de euro. Șefa CJ a subliniat că autoritățile din cele două județe au semnat un acord pentru realizarea expertizelor tehnice și elaborarea unui studiu de fezabilitate pentru podul de la Talpa, doar că demersurile au fost blocate de ANANP.
Ministrul Mediului, Mircea Fechet, a subliniat că investițiile în infrastructura strategică nu ar trebui să fie oprite din cauza speciilor protejate. Acesta a menționat că țara noastră se află într-o situație privilegiată, cu specii rare care încă se găsesc în habitatul lor natural. Fechet a argumentat că, deși este important să protejăm aceste specii, acest lucru nu trebuie să se facă în detrimentul proiectelor care ar aduce beneficii semnificative cetățenilor. „România este una dintre cele mai bogate țări din Europa la capitolul acesta, în timp ce alții au terminat-o și cu pădurile seculare și cu carnivorele mari și cu alte specii care la noi încă se mai găsesc. E o chestiune pe care, pe de o parte, trebuie să o protejăm, dar nu o facem în detrimentul cetățenilor, pentru care sunt convins că, fie că discutăm despre acest pod despre care spunea doamna președinte sau de alte tipuri de investiții, așa cum în alte țări s-au construit autostrăzi, mii de kilometri prin mijlocul ariilor naturale protejate, așa cum în România se construiesc autostrăzi prin ariile naturale protejate, și la Bacău avem și pod, și viaduct, prin mijlocul ariei. Au deranjat o săptămână acolo câteva păsări și în următoarea săptămână păsările s-au întors acolo unde stăteau dintotdeauna și nu s-a întâmplat nicio tragedie”, a spus ministrul Mircea Fechet.
Podul de la Talpa este un proiect cu o istorie zbuciumată. Un pod de beton armat peste Siret a fost construit inițial în această zonă, dar a fost distrus în timpul celui de-al Doilea Război Mondial. În 1995, construcția a fost reluată, dar din lipsă de fonduri proiectul a fost abandonat. Administrațiile județene din Botoșani și Suceava au reluat proiectul anul trecut, având ca scop reconstrucția podului.