Direcția Regională de Drumuri și Poduri (DRDP) Iași a decis închidere temporară a traficului în zona viaductelor de pe DN 29D, Botoșani – Ștefănești pentru ultimele încercări înainte de recepționarea lucrărilor.
Prin urmare, investiția se apropie de final. „Având în vedere programul stabilit de către antreprenor, joi, 17 august a.c., se vor efectua încercări statice și dinamice pentru cele trei viaducte prevăzute în proiectul de modernizare a DN 29D, Botoșani – Ștefănești, respectiv Viaduct 1, între km 5+900 – km 6+470, intrare Stăuceni, Viaduct 2, între km 8+800 – km 9+650, ieșire Stăuceni și Viaduct 3, între km 28+815 – km 29+000, Drislea. Încercările vor fi efectuate în intervalul orar 09:00 – 16:00, iar traficul rutier va fi oprit periodic pe durate de aproximativ 20 minute, pentru efectuarea măsurătorilor necesare”, se arată într-un comunicat al DRDP Iași.
Potrivit acelorași surse, stadiul fizic al proiectului este de aproximativ 98%, restul de lucrări vizând execuția de marcaje rutiere, montarea de console pentru indicatoare de orientare, racordarea stâlpilor de iluminat de pe viaducte la rețeaua locală de energie electrică și finisaje diverse.
Şosea lărgită cu nouă metri
Lucrările de modernizare a DN 29D Botoșani-Ștefănești vizează o lungime totală de peste 42 de kilometri, șoseaua fiind lărgită la 9 metri. Ea va avea două benzi cu o lățime de 3,5 metri și două acostamente cu lățimea de 1 metru.
Potrivit proiectului, au fost executate șanțuri și rigole betonate, rigole carosabile în lungime aproximativ de 62 de kilometri, 29 de podețe, dintre care 24 podețe noi și 5 reabilitate. Modernizarea a presupus și reabilitarea a trei poduri vechi, construirea a cinci poduri noi, realizarea a trei viaducte, dar și ziduri de sprijin pe o lungime totală de 100 metri liniari. A fost realizată și o trecere la nivel cu calea ferata, dar și aproape 4 kilometri de drenuri, 1,2 kilometri de trotuare în localități și 8 refugii tehnice.
Investiția este realizată de asocierea de firme Autotehnorom SRL – OPR Asfalt SRL – Obras Publicas Y Regardios SA – Evalcons Tech SRL. Contractul a fost semnat pe 29 martie 2021, iar perioada de garanție va fi de 7 ani de la data recepției.
Lucrări de 50 de milioane de euro
În final, modernizarea drumului va costa în total aproape 50 de milioane de euro. Doar că, o porțiune din șosea de circa 3 kilometri, aflată în zona cunoscută sub denumirea de Dealu Mare, nu a fost cuprinsă în proiectul de modernizare. La momentul realizării documentației, pentru porțiunea respectivă de drum, care fusese reabilitată printr-o altă lucrare, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) se afla într-o dispută cu vechiul constructor. Abia în luna decembrie a anului trecut, CNAIR a lansat o licitație pentru realizarea studiului de fezabilitate și pentru acest segment de șosea.
Inițial, s-a sperat că lucrurile vor merge mai repede, așa încât drumul să fie reabilitat de la un capăt la altul pe parcursul acestui an. Numai că demersurile s-au poticnit, iar modernizarea drumului Botoșani – Ștefănești se va face ca la români, adică pe bucăți, fără acea porțiune.