Situație scandaloasă cu deszăpezirea drumurilor naționale din județ. La fel ca în luna noiembrie 2022, când la prima răbufnire a iernii a fost cât pe ce ca două drumuri să fie închise, problemele par să se repete.
Deși ninge de câteva ore, iar vântul spulberă zăpada, societatea care asigură deszăpezirea pe drumurile naționale nu a reușit să scoată în teren toate utilajele solicitate de Secția de Drumuri Naționale (SDN) Botoșani. Asta pentru că o parte dintre ele ar fi defecte. Astfel, potrivit unei situații întocmite astăzi la ora 22, pe Districtul Cătămărăști Deal șase utilaje figurau ca fiind defecte, pe Districtul Vârfu Câmpului un utilaj defect, pe Districtul Dorohoi tot un utilaj, la fel și pe Districtul Săveni.
Prin urmare, operatorul nu a putut să pună la dispoziția SDN Botoșani 9 utilaje. Iar lipsa acestora de pe drumuri ar putea să aibă urmări întrucât, prin neasigurarea numărului optim de utilaje, intervalele de patrulare pentru mașinile aflate în teren se mărește, iar în condiții de viscol intervențiile ar putea să nu mai fie eficiente.
Contract de zeci de milioane de lei
Activitatea de deszăpezire pe drumurile naționale din județ este asigurată de asocierea dintre firmele Sabina & Ștefana Cons SRL Satu Mare, Nord Vest Infrastructură și Servicii SRL Maramureș și Dumsil Med SRL Satu Mare, care au semnat în acest sens un contract cu Direcția Regională de Drumuri și Poduri (DRDP) Iași. Acestea ar fi trebuit să asigure intervenția pe 380 de kilometri de drumuri naționale din județ.
Potrivit convenției, în contract ar fi prinse 40 de utilaje de la prestator și 12 utilaje proprii de la Secția de Drumuri Naționale Botoșani. Contractul cu DRDP Iași a fost semnat pe 29 decembrie 2020 pentru o durată de 48 de luni, urmând să expire în 2024. Potrivit documentelor, valoarea contractului a fost de peste 25 de milioane lei cu TVA.
De fiecare dată, însă, societatea nu a putut asigura utilajele necesare, așa că a fost nevoită să plătească penalități contractuale. În luna noiembrie 2022, polițiștii de la Rutieră au găsit două utiliaje care acționau pe drumurile naționale fără documente sau fără asigurarea obligatorie tip RCA. Polițiștii au reținut numerele de înmatriculare până la prezentarea polițelor și au sancționat societatea. Ulterior, situația a fost remediată și reprezentanții firmei s-au prezentat cu documentele necesare la sediul poliției.
Probleme şi cu personalul
Doar că a ieșit la iveală un alt aspect. Deși trebuia să aibă personalul asigurat, societatea în cauză avea la acea dată doar convenții semnate cu câțiva șoferi din județ, care au promis că vor veni să conducă utilajele, dacă va fi nevoie de intervenție. Iar când a nins, mai bine de jumătate dintre șoferi au dat bir cu fugiții. Și nu era doar atât. Pe lângă cele două utilaje fără asigurare RCA, alte opt mașini ale operatorului ar fi fost nefuncționale.
Tot atunci, Biroul InfoTrafic al Poliției Române anunțat că, din cauza ninsorii abundente, care s-a depus pe suprafața carosabilă, două drumuri naționale erau blocate pe ambele sensuri de mers, în județul Botoșani – DN 28B, în localitatea Buda și DN 29, între Săveni și Mihai Viteazu. Din fericire, situația nu a durat prea mult pentru că în ambele zone au intervenit mai multe utilaje, care au curățat carosabilul și au tractat camioanele rămase blocate.
Problemele se repetă
Reporterii „Monitorul” au luat legătura încă de atunci cu reprezentanții societății Sabina & Ștefana Cons SRL Satu Mare pentru a afla situația reală. Doar că răspunsul nu a venit imediat. Ba mai mult, cei de la firmă au dorit o solicitare scrisă și, cu toate că aceasta le-a fost transmisă, răspunsul nu a mai venit. Tot atunci, prefectul județului, Sorin Cornilă, care este și șeful Comandamentului de iarnă, a precizat că știe aspectele și a solicitat o situație clară din partea șefului de la SDN Botoșani.
Acum, însă, la a doua ninsoare mai serioasă din acest sezon rece, problemele par să se repete. La ultima raportare, însă, de la ora 17, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere anunța că în județul Botoșani se circula pe toate drumurile naționale, unde carosabilul era umed, pe alocuri cu sectoare de zăpadă 1-2 cm.