luni, decembrie 16, 2024
AcasăLocal BTProbleme la instituția care adună toate documentele din județ. Prefectul „taxat” în...

Probleme la instituția care adună toate documentele din județ. Prefectul „taxat” în plină ședință

Unele instituții nu reușesc să țină pasul cu dezvoltarea. Nu pentru că nu s-ar dori acest lucru, ci pentru că problemele cu care se confruntă au ajuns să le inunde sediul la propriu și la figurat.


Redirecționează 20% din impozitul pe profit al companiei.

Poți alege ca 20% din taxele plătite de compania ta să meargă către jurnalism de calitate, nu către stat.

Descarcă draft-ul contractului de sponsorizare de AICI. Completează-l cu datele companiei și suma. Trimite-l la monitorul@monitorulbt.ro

*Baza legală poate fi consultată AICI.


Este cazul Serviciului Județean Botoșani al Arhivelor Naționale, care nu are o clădire proprie adecvată și nici angajați suficienți. Ba mai mult, documentele pe care ar trebui să le preia sunt transmise în dezordine de creatorii de documente, majoritatea chiar instituții ale statului.

„Suntem departe de ceea ce ar trebui să fim”

Problemele au fost expuse vineri, în cadrul ședinței Colegiului Prefectural, de Rodica Cracană, actualul șef al Serviciului Județean al Arhivelor Naționale. Cauzele ar fi multe, iar una dintre ele ar fi că instituția nu are personalitate juridică.

În plus, clădirea în care funcționează aparține Inspectoratului de Poliție Județean Botoșani. S-au făcut îmbunătățiri, unele probleme au fost înlăturate, dar condițiile de lucru par să fie desprinse din vremuri de mult apuse.

„Suntem departe de ceea ce ar trebui să fim. Până acum doi ani ne ploua la etajul trei. Deci am avut probleme cu acoperișul, am avut probleme cu geamurile. Cei care ați intrat sau veți intra în sediul nostru o să vedeți că suntem încă din secolul trecut… departe de secolul trecut. V-am mai spus și altă dată – noi nu am avut apă caldă să ne spălăm pe mâini până acum cinci – șase ani. Deși lucrăm cu documente în fiecare zi. Cel mai vechi document este de la 1529 – nu lucrăm cu el în special, acela mai rar se scoate – dar lucrăm în fiecare zi cu documente, unele din ele în stare bună în stare bună de conservare, altele așa cum ni le-a predat creatorii”, a spus Rodica Crăcană. Iar aceasta nu s-a sfiit să arate întregul noian de probleme.

“Efectiv suntem îngropați în cereri…”

Unitatea deține în depozitele instituției peste 4.900 metri liniari de arhivă, ordonați în 918 fonduri. Adică undeva la aproape cinci kilometri de arhive, iar solicitările din partea populației au crescut enorm de mult în ultimii ani, din cauza măsurilor reparatorii dispuse de legislativ sau executiv (acordarea unor drepturi foștilor prizonieri de război, refugiații din Basarabia și Bucovina sau cei care au fost deportați în Transnistria, la care se adaugă fondul funciar, cererile legate de starea civilă, donații, testamente, hotărâri judecătorești, decizii de expropriere, autorizații pentru executarea de lucrări etc).

„Funcționăm cu nouă angajați, șapte funcționari publici, din care patru cu studii superioare. Fac delimitarea pentru că atribuțiile sunt specifice arhiviștilor, celor cu studii superioare, și arhivarilor, celor cu studii medii. Patru cu studii superioare suntem de toți, deci putem face activitate de control, de preluare, de prelucrare, de deservire la școala de studiu, de îmbunătățire a fondului. Cei cu studii medii, acum sunt îngropați în cereri. Efectiv suntem îngropați în cereri…”, a mai arătat Rodica Crăcană.

Nu suntem deloc modernizați”

Problemele nu se opresc aici pentru că, pe lângă aceste activități de lucru cu publicul, sunt operațiunile arhivistice – ordonare/inventariere, întocmire fișe de descriere, verificarea existentului, numerotare file, conservare, restaurare, etc. În plus, digitalizarea documentelor de stare civilă până la 1918 presupune o muncă sisifică, uneori fiind nevoie de reconstituirea unor acte.

Prin implementarea proiectului, actele necesare documentării vor putea fi consultate online de către cetățeni. În cadrul acestui proiect, în anul 2022 au fost introduși 37.060 indecși. Proiectul are ca și dată limită 15 iunie 2023, iar în Planul de activitate pe anul 2023 sunt trecute încă 18.000 de indexări și reproducerile foto aferente care trebuie realizate de angajați. „Anul trecut am avut o persoană care s-a angajat în Arhive, dar la sfârșit de an s-a mutat la Suceava”, a mai spus Rodica Crăcană, care a adăugat că anii trecuți nu au fost persoane care să fie interesate să se angajeze aici. De altfel, mulți aleg să stea departe de instituție.

„În <<Săptămâna Altfel>> copiii care au venit pe la noi, pe la Arhivă, fie că erau mari, fie că erau mici, nu au găsit activitatea interesantă din cauza aspectelor Arhivelor pe interior. Nu suntem deloc modernizați, deci nu avem nimic nou care să atragă un copil. Asta au spus <<Miroase a praf, a mucegai>>”, a completat șefa Arhivelor.

Arhiva sabotată de instituţii

Paradoxal, bețe în roate pun și celelalte instituții ale statului. Asta pentru că așa numiții creatorii de documente, care sunt în principal instituțiile statului, depun arhivele în dezordine. „Documentele respective trebuie să ajungă în anumite condiții, condiții însemnând să fie prelucrate arhivistic. Prelucrarea este sarcina dumneavoastră – a tuturor creatorilor de documente. Și aici întâmpinăm cele mai mari dificultăți. Am constatat că arhiva este un apendice. Există acolo dar, dacă s-ar putea să nu existe, ar fi și mai bine”, a spus în plenul ședinței Rodica Crăcană, șef Serviciul Județean Botoșani al Arhivelor.

Cauza, susține aceasta, ar fi faptul că din organigrama instituțiilor publice a dispărut funcția de „responsabil cu arhiva”, persoana care execută aceste activități având în prezent alte atribuții, dar care a fost „pedepsită de către șef și trimisă la Arhive, să lucreze și arhiva”. Ca exemplu, Rodica Cracană a prezentat situația de la câteva școli, unde secretarul ar trebui să se ocupe de arhivă, doar că persoana care deține această funcție lucrează la mai multe unități de învățământ. Din acest motiv, documentele ar fi amestecate de la o școală la alta.

Prefect luat la rost

În acest context, prefectul Sorin Cornilă a întrebat-o dacă a solicitat sprijinul Inspectoratului Școlar Județean (IȘJ) pentru rezolvarea acestei probleme, însă replica dată de șefa de la Arhive a generat hohote de râs. „Nu numai școlile au problema aceasta. Fiecare instituție responsabilă cu arhiva are problema asta… Asta este și situația la Prefectură”, a afirmat Rodica Cracană. Încercând să dreagă busuiocul, prefectul a mai venit cu o completare – „La noi arhiva e oglindă”, a spus râzând Sorin Cornilă, la care șefa de la Arhive i-a dat un nou răspuns. „Mă abțin”, a adăugat în aceeași notă Rodica Cracană.

Deja ai votat!

AVEM NEVOIE DE SPRIJINUL DUMNEAVOASTRĂ!

„Avem nevoie de sprijinul dumneavoastră pentru a putea oferi în continuare jurnalism onest și a lupta cu corupția și dezinformarea, pentru a scrie despre situația reală, nu versiunea oficială cosmetizată oferită de autorități.

REDIRECȚIONEAZĂ 20% DIN IMPOZITUL PE PROFIT AL COMPANIEI TALE

Poți alege ca 20% din taxele plătite de compania ta să meargă către jurnalism de calitate, nu către stat. Descarcă draft-ul contractului de sponsorizare. Completează-l cu datele companiei și suma. Trimite-l la monitorul@monitorulbt.ro *Baza legală poate fi consultată AICI.

Botoșani
ploaie ușoară
2.8 ° C
2.8 °
2.6 °
69 %
2.2kmh
70 %
lun
9 °
mar
11 °
mie
11 °
joi
8 °
vin
7 °

CARICATURA ZILEI

POZA ZILEI

Cică sunt niște mici greșeli și unii nu văd scena, dar după zece ani de lucrări e normal.

EDITORIAL

În cursul alegerilor prezidențiale, Călin Georgescu nu a însemnat doar omul - altfel un șarlatan cu o capacitate cameleonică ieșită din comun - ci...

EPIGRAMA ZILEI

Seara, când a primit cardul I-a spus după un suspin, Că-i inteligent ca gardul Și frumos precum un ... PIN!   -Dumitru MONACU

HAPPY CINEMA

POLITICĂ EDITORIALĂ

Politica editorială a Monitorului de Botoșani

Monitorul de Botoşani este un cotidian lansat pe 24 iunie 1995, cu distribuţie pe raza judeţului Botoşani. În ultimii ani tot timpul a fost...

ÎN ATENȚIA CITITORILOR

În atenţia cititorilor

Este foarte important pentru redacţia noastră  să ofere cititorilor  posibilitatea de a comunica cu noi  rapid şi uşor. Astfel, pentru: - a ne aduce la...

MONITORUL DE BOTOȘANI – COD DE CONDUITĂ

Codul de conduită al jurnalistului

În prezentul Cod, noţiunea de interes public va fi înţeleasă pornind de la următoarele premise: - Orice chestiune care afectează viaţa comunităţii este de interes...