Începând de la 1 iulie, operatorii economici stabiliţi în România au obligaţia să emită facturi electronice şi să le transmită prin sistemul naţional privind factura electronică RO e-Factura. Asta după ce preşedintele Klaus Iohannis a promulgat, marţi, Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 120/2021 privind administrarea, funcţionarea şi implementarea sistemului naţional privind factura electronică RO e-Factura şi factura electronică în România, precum şi pentru completarea Ordonanţei Guvernului nr. 78/2000 privind omologarea, eliberarea cărţii de identitate a vehiculului şi certificarea autenticităţii vehiculelor rutiere în vederea introducerii pe piaţă, punerii în dispoziţie pe piaţă, înmatriculării sau înregistrării în România, precum şi supravegherea pieţei pentru acestea.
Astfel, potrivit legii, operatorii economici au obligaţia, în relaţia Business to Government (B2G), cât și pe relația Business to Business (B2B) să emită facturi electronice şi să le transmită prin sistemul naţional privind factura electronică RO e-Factura. Potrivit Guvernului, promovarea acestui act normativ este determinată de necesitatea instituirii unor reguli clare şi suficiente cu privire la facturarea electronică.
Sistem disponibil în SPV
Sistemul național privind facturarea electronică RO e-Factura este disponibil în Spațiul Privat Virtual (SPV), accesibil exclusiv prin utilizarea unui certificat digital calificat pentru semnătură electronică, emis de un furnizor acreditat, precum certSIGN.
Noile reglemetări se aplică agenților economici ce comercializează produse cu risc fiscal ridicat – B2B, respectiv legume, fructe, rădăcini și tuberculi alimentari, alte plante comestibile, băuturi alcoolice, construcții noi, produse minerale, îmbrăcăminte și încălțăminte, dar şi agenților economici care desfășoară activități economice în relația cu statul – B2G.
Care sunt pașii pentru accesarea serviciului RO e-Factura?
- Obținerea unui certificat calificat pentru semnătura electronică, în vederea înrolării în SPV. AICI puteți citi cum obțineți complet online, simplu și rapid, un certificat calificat de semnătură electronică pe token sau în cloud.
- Înrolarea/accesarea SPV cu ajutorul certificatului obținut la pasul 1, iar AICI este explicat în detaliu modul de accesare al SPV.
- Completarea formularului 084 – Cerere privind înregistrarea în Registrul RO e-Factura.
- În urma transmiterii formularului 084, operatorul economic este înscris în Registrul RO e-factura cu data de 1 a lunii următoare, dobândind totodată, în mod automat, și calitatea de destinatar.
Având în vedere că această măsură se aplică agenților economici care desfășoară activități B2B și B2G, destinatarul unei astfel de facturi, dacă se adresează direct clientului final B2C, nu este obligat să fie și el înrolat în Registrul RO e-Factura.
Înregistrarea în Registrul e-Factura va fi obligatorie de la 1 iulie pentru persoanele juridice care intră sub incidența categoriilor de comercianți ai produselor cu risc fiscal ridicat, precum și a serviciilor B2G, indiferent dacă aceștia folosesc sau nu în prezent un program de facturare.
Companiile de software care oferă servicii de facturare prin soluții de tip ERP/Contabilitate sau platformele care oferă soluții online de facturare vor putea transmite facturile clienților lor prin RO e-Factura, doar pe baza certificatelor calificate pentru semnătură electronică (folosite pentru autentificare) și doar după înrolarea în registrul e-Factura ca aplicații terțe.
Mai multe detalii despre această măsură puteți citi pe site-ul Ministerului Finanțelor Publice.
Proiectul „E-factura – sistem obligatoriu de facturare electronică“ a fost demarat în luna martie 2020 de către Ministerul Finanțelor și Agenția Națională de Administrare Fiscală, în vederea eficientizării colectării impozitelor și taxelor, vizând în principal îmbunătățirea și consolidarea gradului de colectare a TVA și prevenirea/combaterea evaziunii fiscale.