spot_img
luni, noiembrie 25, 2024
HomeLocal BTS-a hotărât. Botoșaniul cumpără autobuze electrice

S-a hotărât. Botoșaniul cumpără autobuze electrice

Edilii şi-au propus să modernizeze transportul local prin achiziţionarea de autobuze electrice. În şedinţa de astăzi a Consiliului Municipal, aleşii locali au aprobat proiectul vizând „Modernizarea transportului public al Municipiului Botoşani prin achiziţia de autobuze electrice”.

DONEAZĂ UN ABONAMENT LA MONITORUL!

Nu-ți lăsa părinții, bunicii și prietenii pradă televiziunilor de știri devenite oficine de propagandă și presei cumpărate de partide. Dă-le o șansă să fie informați corect și să facă alegeri în cunoștință de cauză! Fă-le cadou un abonament la Monitorul de Botoșani. Dacă te-ai săturat să îi vezi manipulați și mințiți, completează formularul de mai jos, cu numele și adresa corectă a celui căruia vrei să-i donezi un abonament și noi îi trimitem zilnic ziarul. Abonează-i pe cei dragi la Monitorul și oferă-le o imagine nedeformată a realității. Este cel mai de preț ajutor.

Acest proiect va fi depus în cadrul Planului Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR). Valoarea investiției este de 31.316.937 de lei cu TVA pe partea de achiziție a 11 autobuze electrice, respectiv 3.661.258 de lei pentru amenajarea stațiilor de încărcare.

Înainte de vot, s-a discutat şi despre intenţia de a se renunţa la finanţarea europeană vizând reabilitarea infrastructurii de transport cu tramvaiul.

Primul care a luat cuvântul a fost fostul primar Cătălin Flutur, consilier municipal PNL. Oficialul a fost cel care a semnat cele două contracte de finanţare europeană pentru reabilitarea infrastructurii de transport cu tramvaiul. Cătălin Flutur a amintit că în momentul în care a fost întocmit Planul de Mobilitate Urbană Durabilă (PMUD), care acum trebuie reactualizat, nu exista PNRR. Mai mult, în PMUD este trecut ca mijloc de transport local tramvaiul.

Municipiile reședință de județ, prin acest PNRR, nu trebuie să facă nimic, nici măcar nu trebuie să fie deștepți să scrie proiecte. Primesc 9 milioane de euro, moca, deci vin niște bani așa…Vin moca banii ăștia. Noi trebuie să aprobăm astăzi o chestie care nu se încadrează în planurile noastre de dezvoltare, în acel PMUD, va trebui să-l reactualizăm”, a spus Cătălin Flutur, În acelaşi timp, fostul primar a întrebat dacă aleşii locali mai ştiu în ţară o singură localitate care a renunţat la un proiect finanțat prin Planul Operațional Regional.

Ai zeci de milioane de euro în mână și spui, nu, noi nu facem. Dar alții cum au făcut? Întreb. Toți au probleme, cu timpii în primul rând, dar am văzut zeci de proiecte care s-au fazat. Am avut probleme deosebite, a fost Covid în toată țara, nu numai la Botoșani. Găsim soluții. Luăm şi autobuze electrice, nu sun că nu luăm, numai că ceva îmi scapă, de ce suntem noi singurii care nu putem?”, a întrebat Cătălin Flutur.

Primarul Cosmin Andrei a răspuns că PMUD-ul este în actualizare, zilele acestea fiind semnat contractul. Actualul plan este valabil până în 2023, iar pentru următorul exerciţiu financiar european acest document programatic, strategic este necesar în principiu pentru programele de finanţare clasice. Totodată, edilul a arătat că există sume prealocate, dar „nu sunt bani moca”, adăugând că funcţionari de la management proiecte, cadastru, achiziţii publice, urbanism, din primărie au lucrat mult la întocmirea proiectelor.

„Mai sunt şi alte municipalităţi care au probleme”

Legat de fondurile europene aprobate pentru infrastructura cu tramvaiul mai sunt și alte municipalități care au probleme. Riscul foarte mare este să rambursăm banii pe care i-am cheltuit până în decembrie 2023, în situația în care nu avem licitație astăzi. Nu avem proiect tehnic și aș putea să vă întreb de ce nu avem proiect tehnic. De ce a fost luată decizia să facem proiectare plus execuție, de ce nu s-a scos separat proiectul tehnic pe care să-l actualizăm, să avem niște valori, acestea sunt întrebările”, a explicat primarul.

Potrivit acestuia, oraşul va fi blocat de lipsa banilor şi de imposibilitatea ca proiectul cu finanţare europeană să fie finalizat până în decembrie 2013 deoarece sunt de reabilitat 17 kilometri de infrastructură pentru tramvaie. Mai mult, primarul nu crede că îşi asumă vreo firmă să facă lucrările într-un timp atât de scurt.

Totodată, Cosmin Andrei a arătat că nevoile oraşului nu mai sunt acelea ca în trecut, când toată lumea mergea în Zona Industrială să lucreze la fabricile de acolo. Acum cea mai mare fabrică are 1000 de angajaţi, mulţi dintre aceştia fiind aduşi din judeţ cu autobuzele puse la dispoziţie de angajator.

El i-a reproşat lui Cătălin Flutur că, în condiţiile în care a semnat contractele de finanţare pentru tramvaie trebuie să le continue, astfel încât actuala conducere a primărie să le continue, nu să le ia de la zero.

Cătălin Flutur nu a rămas dator, reamintind că proiectul privind reabilitarea infrastructurii de transport cu tramvaiul a stat trei ani în sertarele unui minister şi el a fost cel care a mişcat lucrurile şi a reuşit să semneze contractele de finanţare. Totodată, el i-a reproşat lui Cosmin Andrei că pune întrebări legate de proiect după un an şi jumătate de când se află la conducerea primăriei, adăugând că organizarea licitaţiei la pachet, proiectare plus execuţie, s-a decis tot prin voturi repetate ale consilierilor municipali, în perioada când Cosmin Andrei era viceprimar.

Într-un final, proiectul vizând achiziția autobuzelor electrice a întrunit 19 voturi pentru şi patru abţineri (consilierii PNL Monica Adăscăliţei, Eugen Țurcanu, Ada Macovei şi Daniel Botezatu).

Autobuzele electrice nu vor circula prin tot oraşul

Autobuzele electrice nu rezolvă însă în totalitate problema transportului public, pentru că vor circula doar pe traseele 101 şi 102, deservite de Eltrans. Pe celelalte trasee, municipalitatea are contract cu Microbuzul, până în anul 2026. Mai mult, primarul a anunţat că se va începe cu scoaterea dalelor de tramvai de pe strada Primăverii, dar nu a prezentat informaţii în privinţa costurilor acestor lucrări. Este de la sine înţeles că demararea lucrărilor va accentua şi mai mult haosul de pe străzi.

Deja ai votat!

DONEAZĂ UN ABONAMENT LA MONITORUL!

Nu-ți lăsa părinții, bunicii și prietenii pradă televiziunilor de știri devenite oficine de propagandă și presei cumpărate de partide. Dă-le o șansă să fie informați corect și să facă alegeri în cunoștință de cauză! Fă-le cadou un abonament la Monitorul de Botoșani. Dacă te-ai săturat să îi vezi manipulați și mințiți, completează formularul de mai jos, cu numele și adresa corectă a celui căruia vrei să-i donezi un abonament și noi îi trimitem zilnic ziarul. Abonează-i pe cei dragi la Monitorul și oferă-le o imagine nedeformată a realității. Este cel mai de preț ajutor.

Botoșani
cer acoperit de nori
0.6 ° C
1.6 °
0.5 °
86 %
2.2kmh
99 %
lun
4 °
mar
4 °
mie
5 °
joi
7 °
vin
4 °

CARICATURA ZILEI

POZA ZILEI

Având în vedere că se apropie sărbătorile, s-au montat semne și pentru musafiri.

EDITORIAL

La treizeci și de ani după căderea oficială a comunismului, în România procesul electoral a devenit un spectacol mai degrabă decât un act de...

EPIGRAMA ZILEI

Tot votând răul cel mai mic N-am realizat nimic Așadar și prin urmare Încercăm cu ăla mare?   -Dumitru MONACU

HAPPY CINEMA

POLITICĂ EDITORIALĂ

Politica editorială a Monitorului de Botoșani

Monitorul de Botoşani este un cotidian lansat pe 24 iunie 1995, cu distribuţie pe raza judeţului Botoşani. În ultimii ani tot timpul a fost...

ÎN ATENȚIA CITITORILOR

În atenţia cititorilor

Este foarte important pentru redacţia noastră  să ofere cititorilor  posibilitatea de a comunica cu noi  rapid şi uşor. Astfel, pentru: - a ne aduce la...

MONITORUL DE BOTOȘANI – COD DE CONDUITĂ

Codul de conduită al jurnalistului

În prezentul Cod, noţiunea de interes public va fi înţeleasă pornind de la următoarele premise: - Orice chestiune care afectează viaţa comunităţii este de interes...