Botoșănenii vor putea circula pe drumul strategic, una dintre cele mai importante investiții de infrastructură din județ, la finalul verii 2022, dacă se respectă prevederile legale privind achizițiile și constructorii lucrează conform datelor contractului.
Potrivit site-ului de achiziții publice, comisia de licitație din cadrul CJ are termen până pe 10 august pentru evaluarea ofertelor și încheierea contractului de lucrări. Potrivit noii legislații, poate cere o singură dată prelungirea acestui termen, motivat, care poate fi aprobat doar cu acordul conducerii CJ. Ținând cont de încărcătura electorală masivă a acestui an, este de așteptat ca licitația să se termine la timp, iar lucrările să înceapă înainte de campania electorală. Firmele care vor câștiga vor avea timp doi ani pentru realizarea drumului, astfel că în toamna anului 2022 acest drum ar trebui să fie gata.
Singurele probleme ar putea apărea dacă vor exista contestații, iar acestea ar putea duce la prelungirea termenelor.
,,Este cel mai amplu și complex proiect de investiții al județului Botoșani, de care vor beneficia atât cei aproximativ 54.300 de locuitori de pe traseul axei rutiere, cât și întreaga comunitate care tranzitează județul și suntem extrem de optimiști în ceea ce privește atingerea obiectivelor asumate privind dezvoltarea infrastructurii rutiere și creșterea accesibilității, conectivității și mobilității populației contribuind la dezvoltarea economico-socială a județului și implicit a regiunii de nord-est a României”, a declarat președintele CJ, Costică Macaleți, conform unui comunicat de presă.
A patra oară cu noroc
CJ a scos pentru a patra oară la licitație drumul strategic pe 12 martie, iar termenul inițial de deschidere al ofertelor era 27 aprilie, dar a fost prelungit de două ori la solicitarea ofertanților. De această dată CJ a schimbat strategia, în sensul că cei 106 kilometri au fost împărțiți în trei loturi, iar constructorii pot accesa și un avans de 20%,în condițiile legii. Doar că aceste facilități au venit la pachet și cu micșorarea termenului de execuție, 24 de luni pe fiecare lot, față de 36 de luni cât erau disponibile în cazul licitației pe întreg tronsonul. Micșorarea termenului de execuție a fost necesară, pentru ca proiectul să se termine până în octombrie 2023 pentru a nu se pierde finanțarea europeană.
CJ va suporta o sumă de șase ori mai mare
Valoarea actualizată a proiectului este 475.545.296,02 lei, inclusiv TVA, adică la 100,12 milioane de euro, calculate la cursul de 4,7496 lei pentru un euro, stabilit de către Banca Centrală Europeană (BCE) în data de 30 septembrie și folosit de organismele europene în decontările cu România în acest an. Din această valoare, contribuția CJ, inclusiv TVA, este de 158.381.420,03 lei, adică la 33,35 milioane euro la acelaşi curs BCE.
În ultimul an, contribuția CJ-ului la acest drum a explodat. În proiectul inițial, aceasta era de doar doar 25.268.841,03 lei, adică, în termeni comparabili, la 5,32 de milioane de euro, adică de mai mult de șase ori mai mică decât cea pe care este dispus să o angajeze CJ în prezent.