În toată nebunia provocată de pandemia de coronavirusul Covid-19 apare și o veste bună pentru botoșăneni. Comisia de achiziții din cadrul Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), a stabilit câștigătorul licitației pentru modernizarea drumului Botoșani – Târgu Frumos. Astfel, oferta depusă de asocierea condusă de firma Aqua Parc din Slobozia, județul Neamţ. Din asociere mai fac parte Mavgo Holding (Taşca – Neamţ), firma slovacă Vahoslav (Slovacia) și Trameco (Bihor). De asemenea, mai sunt și șase subcontractanți, care vor contribui cu procente cuprinse între 0,1 și 1,3 la realizarea lucrării. Este vorba de Damiena Suceava (0,7%), 3 Z Electroservice Piatra Neamț (0,4%), Institutul de Arheologie „Vasile Pârvan” al Academiei Române (0,4%), Antrepriza Reper Construct Piatra Neamț (0,2%), Danavi Iași (0,1%) și Consitrans București (1,3%), care are și calitatea de terț susținător.
„Da, așa este! Am fost înștiințați că am câștigat licitația și urmează să semnăm contractul cu reprezentanții CNAIR. Este o lucrare de proiectare și execuție, deci mai întâi trebuie făcut proiectul tehnic, aprobat, iar dacă totul merge bine, sperăm ca în toamnă să începem lucrările efective”, a declarat Gheorghe Vlasie, omul de afaceri care controlează Aqua Parc Slobozia.
Încă o pagină în povestea fără sfârșit a modernizării
Modernizarea drumului Botoşani – Târgu Frumos pare o poveste fără sfârşit, în care, în această lună, s-a mai scris o pagină. Acest sector de drum nu a reprezentat niciodată o prioritate pentru guvernanţi, chiar dacă despre modernizarea lui se vorbeşte de ani de zile. Totul părea că intră pe un făgaş normal pe finalul anului 2017, când la presiunea societăţii civile politicienii PSD Botoşani au reuşit să-l determine pe premierul de atunci, Mihai Tudose, să aprobe indicatorii tehnico-economici pentru reabilitarea acestui sector de drum, astfel încât să se poată demara procedurile de licitaţie. Prima licitaţie a început în mai 2018 şi a sfârşit „tragic” pe 22 ianuarie 2019, când a fost anulată pe motiv că toate cele 12 oferte depuse erau neconforme. Imediat, CNAIR anunţa că va relua licitaţia cât mai repede, dar nu a făcut-o decât pe 6 martie, cu o zi înainte de vizita ministrului Transporturilor, Răzvan Cuc, la Botoşani. A făcut-o cu aceeaşi valoare, fără a actualiza indicatorii tehnico-economici, şi, deşi ministrul se lăuda că va reveni repede la Botoşani pentru a semna contractul, lucrurile nu au stat aşa, termenul de depunere al ofertelor fiind amânat de câteva ori până pe 1 iulie, când s-au depus trei oferte şi s-a început perioada de evaluare. Perioada de evaluare s-a prelungit până în această lună, când a fost desemnată firma câștigătoare. De acum, așteptăm semnarea contractului cu speranța că nu se va repeta povestea din cazul drumului Botoșani – Ștefănești, a cărei licitaţie a fost finalizată acum aproape cinci luni, iar contractul nu a fost semnat nici până astăzi.
Lucrare la sectorul Botoșani – Târgu Frumos este evaluată la 268,6 milioane de lei (peste 50 de milioane de euro), fără TVA, şi presupune proiectarea drumului şi execuţia lucrărilor pe o lungime de 71,512 kilometri, dintre care 39 de kilometri pe teritoriul judeţului Botoşani. Dacă lucrările efective vor începe așa cum a afirmat Gheorghe Vlasie pe la începutul toamnei, atunci, la finalul verii 2022 se va circula în condiții decente pe acest sector de drum.
Cine este Aqua Parc
Aqua Parc figurează pe site-ul de achiziții publice ca fiind un operator mic, însă, potrivit presei locale nemțene și naționale, firma a primit numeroase contracte cu statul, având o ascensiune fulminantă în ultimii ani. „Jurnalul Național” pune această ascensiune pe seama relațiilor de rudenie dintre Gheorghe Vlasie și președintele Consiliului Județean Neamț, baronul PSD Ionel Arsenie. Potrivit aceleași publicații, Aqua Parc, în ultimii zece ani, și-ar fi majorat cifra de afaceri de 84 de ori pe seama contractelor cu statul care, la jumătatea anului trecut, erau estimate la aproximativ 320 de milioane de euro, fiind în topul achizițiilor publice.
Printre contractele pe care le are în desfășurare este și celebru drum DN 15, care leagă Târgu Neamț de Bicaz pe malul lacului Izvorul Muntelui prin Poiana Largului. Acest contract a iscat un adevărat scandal între fosta conducere a Direcției Regionale Drumuri și Poduri (DRDP) Iași, reprezentată de social-democratul ieșean Ovidiu Laicu, și ministrul liberal al Transporturilor, Lucian Bode, care l-a acuzat că a acordat lucrarea prin negociere directă unui asocieri conduse de Aqua Parc. Aceasta a fost finanțată generos din Fondul de intervenție la dispoziția Guvernului. În urma acestui scandal, Ovidiu Laicu a fost demis de la șefia DRDP Iași.
În iunie 2016, DIICOT Neamţ a trimis în judecată 11 persoane, printre care şi Gheorghe Vlasie, dosarul aflându-se şi în prezent pe rolul Tribunalului Neamţ. Acuzațiile sunt că Gheorghe Vlasie ar fi aderat la un grup infracţional organizat care se ocupa cu evaziunea fiscală şi spălarea de bani.