Integrarea şcolară a copiilor cu tulburări de comportament poate fi o adevărată provocare, atât pentru copilul cu probleme şi familia lui, cât şi pentru colegi şi profesori. Tocmai din acest motiv Asociaţia „Suflete Albastre” a derulat o campanie la nivel de şcoli, „Schimbare prin acceptare”, care vizează adaptarea tinerilor cu tulburări comportamentale şi din spectrul autist în sistemul educaţional de masă. În cadrul campaniei, în zece şcoli botoşănene – Liceul de Artă „Ştefan Luchian”, Liceul „Alexandru cel Bun”, Liceul Tehnologic Todireni, Şcoala „Sf. Nicolae”, Liceul Pedagogic „Nicolae Iorga”, Seminarul Teologic „Sfântu Gheorghe”, Şcoala 1 Suliţa, Şcoala „Octav Băncilă” Corni, Şcoala 1 Mileanca şi Şcoala 16 „Sf. Maria” – s-au efectuat întâlniri cu cadre didactice şi elevi pentru ca aceştia să conştientizeze, să-i accepte şi să-i integreze pe colegii lor cu dizabilităţi. „În fiecare şcoală, activitatea a fost una interactivă, s-au efectuat jocuri de rol, s-au făcut schimb de păreri şi idei, iar subiectele au fost abordate la nivelul de înţelegere corespunzător vârstei copiilor”, a declarat Rodica Parfenov, preşedinta Asociaţiei „Suflete Albastre”. Aceasta a ţinut să sublinieze că în întâlnirile Asociaţiei au fost implicaţi peste 250 de elevi şi cadre didactice.
„O generaţie de elevi mai bine informată şi pregătită pentru acceptarea diferenţelor de orice natură, fizice sau psihice, va fi o generaţie adultă ce va reuşi să transmită propriilor copii şi celor din jur puterea de a accepta, a empatiza, a ajuta şi a arăta compasiune tuturor persoanelor aflate în dificultate”, a declarat, la rândul său, coordonatoarea campaniei „Schimbare prin acceptare”, Ştefania Adumitroaie, vicepreşedinta Asociaţiei „Suflete Albastre”. Aceasta a subliniat că fiecare copil are „şanse egale la o educaţie de calitate în rând cu semenii lui, iar viitorul societăţii incluzive, depinde de fiecare dintre noi”.
Autismul este o boală caracterizată de scăderea capacităţii de a interacţiona în plan social şi de a comunica, de un comportament stereotip şi repetitiv cu simptome ce se manifestă de obicei înaintea vârstei de trei ani. Statisticile arată că autismul apare mai des la băieţi decât la fete, proporţia fiind de unu la patru, şi este întâlnit în toate tipurile de familii, indiferent de statut, mediu, rasă, etnie, nivel intelectual etc.