* Interviu cu Cristian Achiței, senator PNL de Botoșani
” Coșmarul de peste 20 de ani al deplasărilor pe drumurile care leagă județul de restul țării să înceteze”
Reporter: Sunteți la începutul unei noi sesiuni parlamentare. Ce obiective v-ați propus pentru această sesiune?
Cristian Achiței: Fiind de formație inginer, eu sunt dintotdeauna un om al faptelor, al investițiilor, al realizărilor concrete, palpabile, care să aducă plus-valoare, să creeze condiții pentru dezvoltare, pentru creșterea confortului și a nivelului de trai al oamenilor. Proiecte duse până la capăt, până la recepția finală și darea lor în folosință publică! Am făcut asta de când mă știu, ori de câte ori am ocupat funcții administrative și așa am ajuns să duc la bun sfârșit zeci de investiții pe raza județului Botoșani, fie că vorbim de drumuri, poduri, spitale, școli, obiective culturale sau de patrimoniu.
Mă consider și un om de cuvânt și nu uit ce am promis încă din momentul în care am ajuns în Parlamentul României ca reprezentant al botoșănenilor și anume că voi face în așa fel încât coșmarul de peste 20 de ani al deplasărilor pe drumurile care leagă județul de restul țării să înceteze. Așadar bunul mers al modernizării drumurilor naționale DN 28B Botoșani-Tg. Frumos și DN 29D Botoșani-Ștefănești, proiecte pe care le-am promovat și susținut continuu, prin toate mijloacele pe care le-am avut la dispoziție, încă din 2016, rămân prioritățile mele absolute și în această sesiune parlamentară și vor fi prioritare până când vor fi finalizate.
”Politici sociale și economice eficiente, care să facă suportabile presiunile resimțite de români, fără a cădea în populism”
Rep.: Vom reveni asupra drumurilor, pe care știm că le monitorizați constant. Ce alte obiective aveți pentru această toamnă ca senator de Botoșani?
C.A.: Consider extrem de importantă munca în ansamblu pe care va trebui să o depunem cu toții, ca parlamentari, în această toamnă în forul legislativ. Traversăm o perioadă extrem de dificilă, ca țară, într-un context global cu provocări majore excepționale. Avem un război extrem de dur în derulare în apropierea granițelor țării, cu riscuri de securitate pe care nu avem voie să le minimalizăm și cărora trebuie să le răspundem prompt. Criza energetică cu care se confruntă întreaga lume și care este resimțită foarte puternic în Europa ne privește direct și avem datoria de a adopta la guvern, dar și în parlament cele mai bune măsuri pentru a ușura povara resimțită de cetățeni și de mediul de afaceri, îndeosebi în perspectiva apropiatului sezon rece. La pachet cu costurile ridicate ale energiei, suntem afectați și de inflație, adică de prețuri mai mari la toate produsele și serviciile și de rate mai mari la bănci, pentru returnarea creditelor. Și aici, în aceste domenii, trebuie să venim cu norme legislative adecvate, să avem politici sociale și economice eficiente, care să facă suportabile presiunile resimțite de români, fără a deforma regulile unei economii de piață funcționale. Dacă mai luăm în calcul și riscurile sanitare legate de incidența în creștere a covidului în condițiile răcirii vremii, rezultă limpede că este o perioadă foarte încărcată, foarte provocatoare. Tuturor acestor provocări trebuie să le răspundem prin măsuri legislative adecvate, adoptate fără populism, cu responsabilitate, în Parlament.
”Primarul ”second-hand” Cosmin Andrei trebuie să realizeze că este pe un drum greșit, care duce într-o fundătură și distruge șansele unui întreg oraș!”
Rep.: Așadar, investiții în drumuri, activitate în parlament pentru crearea cadrului legislativ optim pentru gestionarea crizelor cu care ne confruntăm. A mai rămas ceva?
C.A.: Sunt mai multe! De exemplu, mi-am propus să mă implic într-o mult mai mare măsură în tot ceea ce se întâmplă în această perioadă în municipiul Botoșani, pentru că observăm cu toții o stagnare, poate chiar un regres, pe care le parcurgem de când la conducerea primăriei a ajuns primarul Cosmin Andrei. Pierdem proiecte de zeci de milioane de euro, care ar fi trebuit să fie realizate pentru mai binele botoșănenilor, ratăm obiectiv după obiectiv, ne încâlcim în licitații interminabile pe care echipa lui Cosmin Andrei nu reușește să le încheie așa cum și-ar dori el și tot așa. Suntem într-o perioadă în care primarul se laudă că demolează, dezafectează și dărâmă, fără a pune nimic în loc. În locul unui transport modern, realizat pentru câteva decenii pe bani europeni, primim trotinete electrice, aplicații de taxiuri, promisiuni pentru autobuze second-hand și distrugerea, pe banii noștri, a unei infrastructuri pentru care au muncit generații mai vechi de botoșăneni, cea în liniile de tramvai. Inaugurăm în schimb cu mare fast un parc în care se vopsesc două-trei bănci sau un stâlp cu trei becuri și un buton, denumit pompos semafor inteligent. Creștem cu 20% taxele și impozitele plătite de botoșăneni, aprobăm orice majorare de tarife la serviciile publice, ca să acoperim din banii oamenilor greșelile managerilor incompetenți numiți acolo pe criterii politice, de partid, și vrem să fim aplaudați pentru toate astea.
Mi se pare o pierdere colosală de timp și de fonduri, care nu poate continua astfel! Echipa din executivul Primăriei Botoșani, în frunte cu cel pe care eu l-am numit ”primarul second-hand”, Cosmin Andrei, trebuie să realizeze că este pe un drum greșit, care duce într-o fundătură și distruge șansele unui întreg oraș. De aceea voi monitoriza foarte atent ceea ce se întâmplă în continuare în municipiul reședință de județ și voi lua public poziție ori de câte ori voi constata că se petrec lucruri grave pentru dezvoltarea Botoșaniului. Degeaba va crește substanțial nivelul infrastructurii rutiere a județului, care ne va permite să ne conectăm mult mai ușor la tot restul țării, facilitând dezvoltarea economică a Botoșanilor, dacă municipiul reședință de județ este prost administrat și bate pasul pe loc.
”Până și fața localităților prin care trec aceste drumuri modernizate se schimbă”
Rep.: Să revenim, cum am promis, și la drumurile botoșănene. Cum apreciați ritmul în care se derulează proiectele de investiții aflate în derulare în această perioadă?
C.A.: Este un ritm foarte bun, fie că ne referim la modernizarea celor două drumuri naționale, DN 28B Botoșani-Tg. Frumos și DN 29D Botoșani-Ștefănești, sau la cei peste 100 de kilometri de drumuri județene incluși în Drumul Strategic, proiect la inițierea căruia am contribuit în calitate de vicepreședinte al CJ Botoșani, asigurându-i la acel moment și finanțarea. Observăm că deja se poate circula în condiții foarte bune pe segmente tot mai mari din toate aceste drumuri, că lucrările la viaducte, poduri și podețe progresează continuu, că până și fața localităților prin care trec aceste drumuri modernizate se schimbă, o dată cu apariția rigolelor, a șanțurilor cu dale betonate și a trotuarelor. S-a avansat foarte mult în acest an cu aceste investiții și sunt convins că lucrurile vor continua în acest ritm bun până la recepția finală a tuturor drumurilor botoșănene aflate acum în lucru.
Apreciez modul în care guvernul condus de prim-ministrul PNL Nicolae Ciucă a reacționat la mesajele noastre referitoare la nevoia de finanțare suplimentară a acestor investiții, adoptând în timp util ordonanțele care au permis continuarea fără sincope de către constructori a lucrului. Este genul de activitate în care consider că rolul meu, ca senator de Botoșani, este unul foarte important: utilizarea pârghiilor legale pe care le am la dispoziție, întrebări și interpelări adresate miniștrilor, declarații politice făcute în Parlamentul României etc, astfel încât să preîntâmpin orice risc de perturbare a investițiilor esențiale pentru județul Botoșani și pentru botoșăneni și să impulsionez noi proiecte investiționale.
Traversăm o perioadă în care, în ciuda crizelor multiple cu care ne confruntăm, în județul Botoșani se fac investiții cu o valoare istorică, iar acest lucru trebuie să continue! Pentru asta este nevoie de o viziune amplă, de o strategie de dezvoltare pe termen mediu și lung, care să depășească nivelul montării unui semafor, al amenajării din trei bucăți de plastic a unui sens giratoriu ori al demolării unui garaj.