Comisarul şef Teodor Orhei, de la conducerea Serviciului Poliției Rutiere Botoşani, susţine că din străinătate vin amenzi în general de 50-80 de euro şi că şoferii români sunt disciplinaţi acolo, iar la noi se încalcă normele rutiere chiar dacă amenzile ajung şi la 400 de euro
Reporter: – Asistăm în ultima perioadă la o evoluție îngrijorătoare a accidentelor rutiere. A fost accidentul de la Ripiceni, soldat cu trei morți, accidentul de la Miorcani …
Teodor Orhei: – Să știți că, din punct de vedere statistic, numărul accidentelor din județ a scăzut. Analiza pe primele nouă luni ale anului indică scăderi atât în ce privește accidentele grave, cât și la accidentele ușoare. Anul trecut, de exemplu, au fost 82 de accidente grave, iar anul acesta 56, cu 26 mai puțin. În ce privește numărul răniților, anul trecut au fost 68 de persoane rănite grav, iar anul acesta 40, cu un minus de 28. Noi înregistrăm scăderi, însă, în ultima perioadă, consecințele acestor accidente de circulație grave sunt îngrijorătoare.
– Din ce cauză?
– În trei dintre aceste accidente cu victime multiple, persoanele se aflau sub influența băuturilor alcoolice, însă, pe primul loc în topul cauzelor producerii accidentelor grave, se află abaterile comise de pietoni – 11 situații, viteza neadaptată sau neregulamentară – 12, abaterile comise de bicicliști – opt, abaterile comise de căruțași – patru și neacordarea de prioritate pietonilor – patru cazuri. În ce privește cauzele producerii accidentelor ușoare, pe primele locuri se află abaterile comise de bicicliști – 41, neadaptarea vitezei la condițiile de drum – 27, abaterile comise de pietoni – 26, abaterile comise de conducătorii de atejale – 23 de cazuri și neacordare de prioritate pietonilor cu 21 de cazuri.
– Ce rol joacă infrastructura rutieră?
– Din punctul nostru de vedere, situația actuală permite deplasarea în siguranță a conducătorilor auto. Avem unele zone cu lucrări începute chiar din acest an, care vor continua și anul viitor, dar aici au fost introduse o serie de restricții care, dacă sunt respectate, nu creează probleme deosebite. Este vorba de drumul național spre Ștefănești, drumul european E 58 Botoșani – Târgu Frumos, drumul strategic. Au mai fost semnalate unele probleme, dar cei de la Secția de Drumuri Naționale au intervenit cu plombări. Prin lege, însă, conducătorii auto sunt obligați să sesizeze dacă sunt neajunsuri și intervenim imediat. Avem același număr de telefon, 0231.507.720, iar oamenii ne pot contacta.
– În ce măsură incidența accidentelor rutiere poate fi pusă și pe seama calității slabe a șoferilor?
– Dacă vorbim de conducătorii auto începători, vreau să spun că noi semestrial întocmim anumite analize, iar accidentele comise de aceștia nu depășesc 10% din numărul total al evenimentelor rutiere. În schimb, dacă ne referim la abaterile constatate de polițiștii rutieri, anul acesta, până în luna septembrie, au fost aplicate 16.618 sancțiuni contravenționale. Dintre acestea, 6.872 sunt la regimul de viteză. Pentru nefolosirea sistemului centurii de siguranță au fost aplicate alte 2.382 de sancțiuni, iar folosirea telefonului mobil în timpul mersului a fost sancționată în 154 de cazuri, neacordarea priorității de trecere pietonilor soldându-se cu 139 de sancțiuni. În schimb, în 211 cazuri s-a constatat faptul că cei de la volan erau sub influența băuturilor alcoolice, iar neacordarea de prioritate altor vehicule s-a soldat cu 67 de sancțiuni. Ca urmare a acestor abateri, au fost reținute în vederea suspendării dreptului de a conduce 1.827 de permise de conducere, în timp ce alte 114 de permise au fost anulate ca urmare a unor decizii ale instanțelor de judecată.
– Cum comentați totuși că șoferii care abia au împlinit 18 ani au acces la mașini foarte puternice?
– Din punctul meu de vedere, părinții sunt răspunzători pentru asta, pentru că la vârsta de 18 ani nu poți să spui că ai un job care să îți permită să cumperi astfel de mașini. Sunt și părinți conștienți, care cumpără la început copiilor mașini mai mici, pentru acomodare. Alții, le cumpără pentru laudă sau pentru faimă.
– Apropo, cum a evoluat șoferul român de-a lungul anilor?
– Nu știu dacă poate fi făcut un profil general valabil, pentru că fiecare persoană este unică și fiecare om are temperamentul său. Pot să vă spun însă cum a evoluat Poliția Rutieră. În ultima perioadă, am fost dotați cu tehnică omologată, dar pe linie de educație rutieră au fost ale structuri împuternicite care să se ocupe de acest segment. În trecut, noi ne ocupam de acest aspect. În plus, comunicam foarte des prin media, mai ales la radio, iar recomandările noastre ajungeau până în cel mai mic cătun prin acel difuzor pe care fiecare om îl avea în casă. Aveam și o emisiune săptămânală la postul național de televiziune, aveam și ofițer care prezenta săptămânal în toate mediile de informare cazuistica și accidentele. Acum, lucrurile s-au diversificat, dar parcă s-au și diluat. Oamenii nu mai dau atenție la aceste informații, iar Poliția Rutieră a devenit ca o cameră de filmat.
– Cum vă explicați totuși comportamentul diferit al conducătorilor auto rezidenți în alte țări? De ce în țara de adopție nu încalcă legislația, iar când revin în țară își aduc aminte de vechile metehne?
– Este vorba de caracterul fiecărui om. Pentru cei mai mulți, plecarea în străinătate a însemnat și o schimbare în bine, iar acest lucru se vede cel mai bine în atitudinea lor față de norme și reguli. Alții, nu reușesc să se schimbe și își aduc mereu aminte de vechile obiceiuri. Noi primim tot felul de comunicări din celelalte state cu abaterile comise de șoferii botoșăneni, iar cuantumul sancțiunilor e undeva la 50 de euro, 70-80 de euro. La noi, găsim și sancțiuni de până în 2.000 de lei, ceea ce înseamnă 400 de euro și tot se încalcă normele rutiere.
– În ce măsură amenzile pot disciplina pe participanții la trafic?
– Și amenda este o formă de prevenire și facem uz de ea. Periodic se analizează Codul Rutier, iar la nivelul Direcției Rutiere sunt ofițeri care primesc atât propunerile noastre din teritoriu, cu privire la o serie de abateri, care ar trebui combătute.
– Cum vedeți dumneavoastră relația dintre polițistul rutier și participantul la trafic?
– Dacă discutăm de Codul bunelor maniere, polițistul este obligat de fiecare dată să salute și să se prezinte, după care să precizeze abaterea și măsurile care se impun. De când avem, însă, aceste body-cam-uri, conducătorii auto nu prea mai ripostează și nici nu mai încearcă să „negocieze”. Atitudinea lor s-a schimbat mult, iar acest lucru se vede și în numărul mai mic al contestațiilor formulate în instanță împotriva sancțiunilor. Și asta pentru că oamenii au înțeles că există și un al treilea „ochi”.
– S-ar impune totuși o serie de îmbunătățiri la Codul Rutier?
– Din punctul meu de vedere ar fi nevoie de înăsprirea sancțiunilor pentru toate abaterile comise de conducătorii auto care îi distrag atenția de la volan – folosirea telefonului mobil, utilizarea dispozitivelor de filmare live, transmiterea imaginilor pe rețelele de socializare, un copil în mașină neasigurat sau pe scaunul din față, pentru că, în momentul în care este la volan, persoana trebuie să fie atentă doar la drum. E ca o meserie.
– Cum au evoluat cazurile de conducere sub influența băuturilor alcoolice?
– În anul 2020, au fost constatate 162 de infracțiuni de conducere sub influența băuturilor alcoolice și trei de consum de droguri, iar la contravenții au fost alte 215 cazuri. La acestea, se adaugă 25 de cazuri de refuz de recoltare probe biologice pentru stabilirea alcoolemiei. Numai privind aceste cifre vedem că sunt aproape 400 de conducători auto care au fost depistați cu alcool. Dar aceștia sunt numai cei depistați…În anul 2021, au fost 148 de infracțiuni de conducere sub influența băuturilor alcoolice, şapte infracțiuni la conducere sub influența drogurilor și 211 alcoolemii până la 0,40 miligram pe litru, plus încă 15 cazuri de refuz. Cumva, fenomenul ar fi și aici în scădere, însă cifrele continuă să fie destul de mari.
– Și ce invocă șoferii prinși?
– Cei mai mulți se deplasează numai în localitatea de domiciliu și mizează că nu vor fi prinși. Când sunt depistați, invocă faptul că sunt la prima abatere, că au fost la rude sau prieteni și au plecat cu mașina întrucât nu aveau de parcurs o distanță mare. Deși toți știu că este interzis, majoritatea nu par să conștientizeze pericolul și nici nu își asumă răspunderea faptelor pe care le comit.
– Nu ar trebui ca toţi cei care recidivează să nu mai aibă dreptul de a obține permisul de conducere?
– În vechea legislație exista și o astfel de prevedere, ca la un anumit număr de suspendări să fie anulat dreptul de a conduce, dar, deocamdată, consider că măsurile existente sunt îndestulătoare – avem sancțiunile pecuniare, există acel sistem de penalizare cu puncte, dar și acel cazier rutier Practic, întreaga legislație rutieră a fost aliniată la cea europeană.
– Există în județ zone predispuse la accidente?
– Lunar analizăm situația și, dacă înainte accidentele se concentrau pe anumite drumuri, în prezent ele se petrec cam pe raza întregului județ. În funcție de analize, noi stabilim și prioritățile, cum ar trebui să intervenim, pe ce linie – pe alcool, pe conducătorii de atelaje, etc.
– Sunt suficienți polițiști rutieri?
– Proporția lucrătorilor de poliție rutieră în ansamblul poliției reprezintă undeva la 9%, dar noi suntem sprijiniți și de cei de la posturile comunale, dar și de lucrătorii de la Ordine Publică, special desemnați. Am împărțit județul în zone de siguranță rutieră, astfel încât polițistul rutier să ajungă la fața locului în cel mai scurt timp de la momentul înregistrării unui eveniment rutier. Este ca în situații de urgență.
– Se poate vorbi de un eșec în munca de prevenire, de o neputință a autorităților de a îmbunătăți infrastructura?
– Nu cred, pentru că multe dintre accidente au loc din cauza unor decizii de moment luate de participanții la trafic. În plus, noi ținem permanent legătură cu administrațiile locale și facem tot felul de propuneri pentru îmbunătățirea infrastructurii sau a sistematizării rutiere. În municipiul Botoșani am solicitat montarea a două semafoare inteligente. În plus, în localități eu cred că s-ar impune montarea acelor radare fixe pentru combaterea excesului de viteză și prevenirea accidentelor. Sistemul există în toate țările dezvoltate și este un sprijin real.
– Ce mesaj aveți pentru participanții la trafic?
– Am observat că românii țin foarte mult la familie. De aceea, atunci când plecăm la drum ar trebui să ne comportăm ca într-o familie, ca și cum cel din fața noastră este fie un frate, o soră, sau poate părintele nostru. Iar respectul față de celălalt nu costă nimic. Și să nu uităm un lucru – atunci când plecăm, cei de acasă ne așteaptă să ne întoarcem cu bine. Dacă vom învăța să aplicăm aceste idei sau principii, lucrurile se vor schimba în bine.