Doina Federovici susţine că nu poate vorbi despre „greaua moştenire” lăsată în instituţie chiar de colegii ei de partid, dar nici nu poate fi mulţumită de actualul guvern.
Reporter: Noii administratori ai unui județ, chiar și ai unei țări, invocă „greaua moștenire”. Dumneavoastră veniți într-o funcție care a fost ocupată de colegi de partid, iar dumneavoastră erați șefa lor pe linie politică, conduceați organizația județeană a PSD. Totuși, aveți o „grea moștenire”. Dacă stăm să enumerăm doar câteva lucruri, ar fi drumul spre Iași prin Prăjeni, problema de la Nova Apaserv, au fost proiecte europene blocate pe care le-ați deblocat recent – modernizarea Muzeului, a Urgențelor de la Spitalul Județean. Ce anume nu a funcționat în vechea administrație?
Doina Federovici: Nu voi intra niciodată în detalii legate de „greaua moștenire”. Suntem oameni responsabili, am preluat administrația județului cu un grad de încredere destul de mare din partea cetățenilor. În consecință, stă în puterea noastră să facem tot ceea ce este legal astfel încât toate obiectivele de investiții, atât cele în derulare, cât și cele pe care ni le propunem, să le ducem la bun sfârșit. Ați pomenit de câteva zone oarecum sensibile pentru care cei care au condus CJ în ultimii 4 ani, sau poate chiar 8 ani, nu au găsit soluția de deblocare.
Reporter: Drumul prin Prăjeni e o astfel de zonă sensibilă…
Doina Federovici: Drumul județean de la Prăjeni și până la Plugari… În acest moment există un proces la Curtea de Apel Suceava care e legat de licitația pentru cei 2,77 kilometri. La începutul toamnei 2020, Comisia de Achiziții din cadrul Direcției Județene de Drumuri și Poduri a dat un câștigător, pe SC Vulturi iar cealaltă firmă participantă la licitație a depus contestație. CNSC a întors licitația iar Comisia a dat câștigător pe Cornell’s Floor, adică pe cei care au contestat și au avut câștig de cauză. Ulterior, SC Vulturi a contestat și ea licitația iar același complet de judecată, atenție!, același complet de judecată de la CNSC a admis contestația, întorcând procedura. Înainte ca membrii Comisiei de Achiziție să dea o nouă decizie, ambele firme au atacat n instanță deciziile luate de CNSC iar în acest moment așteptăm decizia Curții de Apel Suceava pentru a vedea ce pași trebuie să facem mai departe. Cred că este bine să spunem cu onestitate oamenilor că în acest moment CJ a ajuns la un acord de eșalonare a plăților și de reducere a penalităților impuse de instanță în litigiul dintre Bitunova și DJDP Botoșani în cazul reabilitării care a fost făcută pe drumul Prăjeni-Plugari, drum care a cedat după nici măcar o iarnă…
Reporter: Iar suprafața avariată se tot extinde…
Doina Federovici: Din păcate, da. S-a ajuns în această situație de obligație la plată a despăgubirilor după ce instanța de judecată a luat act de un protocol de eșalonare a plăților semnat de cei doi vicepreședinți ai Consiliului Județean de la acea vreme, Gheorghe Sorescu și Cristian Achiței. Și, bineînțeles, de Administratorul județului, Radu Judele (n.r.- Problema drumului Prăjeni – Plugari datează din 2013, când președinte al CJ era Florin Țurcanu. Compania Bitunova a câștigat contractul de modernizare, dar la câteva luni după efectuarea lucrărilor, asfaltul a cedat. Consiliul Județean, prin Direcția Județeană de Drumuri, a sistat plățile bazându-se și pe un control făcut de Curtea de Conturi și care semnala nereguli în contractare. Bitunova a atăcat în instanță și a avut câștig de cauză, administrația județeană fiind obligată să plătească lucrările și penalități de întârziere a plăților) . S-a ajuns la un acord de eșalonare a plăților și reducere a penalităților impuse de instanță, adică 10.927.865,97 lei. Eu sper să ducem la bun sfârșit acest acord pe care l-am încheiat cu Bitunova. Suntem în ecuația în care astăzi nu avem buget și funcționăm pe bugetul de anul trecut.
Reporter: Da, e cota de 8,4% care se aplică până la aprobarea Bugetului.
Doina Federovici: Nu știu dacă v-ați uitat pe sumele pe care le va primi Consiliul Județean Botoșani conform repartizării din noua lege a bugetului de stat. Cifrele sunt reci dar ne oferă oglinda modului în care vom funcționa în anul 2021. În 2019 era PSD la guvernare iar pe Anexa 6, adică sumele alocate pentru drumurile județene și comunale, județul primește 20,8 milioane de lei. În anul 2020, când Legea Bugetului a fost trecută prin asumare…
Reporter: Vorbim despre Guvernul Orban, PNL…
Doina Federovici: Exact! Suma este mai mică, adică de 18,7 milioane de lei. Deci s-au tăiat 2,1 milioane de lei, adică 10%. Mergând mai departe, în anul 2021 județul Botoșani va primi pentru drumurile județene și comunale doar 13,2 milioane de lei. Adică cu 30% mai puțin față de anul trecut și cu 37% mai puțin decât anul 2019.
Reporter: La nivel de infrastructură rutieră din județ, am putea spune că e o compensare cu sumele alocate pentru cele două drumuri naționale, Botoșani – Ștefănești și Botoșani – Târgu frumos. Au dat la naționale și taie de la județene deci, în ansamblu, e un câștig pe infrastructură și nu o pierdere. Categoria de drum și administratorul lui nu sunt elemente chiar relevante pentru oameni.
Doina Federovici: Nu, nu poate fi compensare pentru că vorbim despre categorii de drumuri diferite. Din acea finanțare noi trebuie să alocăm o parte UAT-urilor, iar regula din anii anteriori a fost că 70% rămâne la Consiliul Județean iar 30% merge către primării. Legea bugetului de stat a fost pusă în transparență publică, ulterior a fost aprobată în Guvern și a ajuns la Parlament. Pe proiectul pus în dezbatere publică, județul Botoșani avea aproximativ 18 milioane de lei. La Parlament a ajuns cu 5,5 milioane de lei mai puțin. Să vă spun ce s-a întâmplat? Noaptea, ca hoții, Guvernul Câțu a aprobat Legea bugetului de stat și a introdus o nouă anexă, Anexa 7.03. În această anexă se finanțează anumite obiective de investiții din județe cu conduceri liberale și USR, mai puțin județul Botoșani. Au luat sumele de la anexa 6, adică de la drumuri și de la anexa 7, unde sunt cotele defalcate.
Reporter: Bine, dar aceasta este o practică folosită de toate partidele aflate la putere, inclusiv de PSD. Se taie de la adversarii politici și se suplimentează la prieteni. PSD a făcut la fel.
Doina Federovici: Nu este adevărat. Anul acesta, fără să fie pus în dezbatere publică, fără să fie pusă în transparență, anexa 7.03 a fost introdusă peste noapte. Iar sumele care sunt acordate județului Iași, de exemplu, pentru cele două parcuri industriale, sau celorlaltor județe care primesc sume pe această anexă, sunt luate din anexa 6 și din anexa 7. Din păcate, nu am văzut niciun amendament din partea parlamentarilor de Botoșani care sunt la putere.
Reporter: Păi au anunțat public că partidele de la putere nu depun amendamente.
Doina Federovici: Au fost votați de botoșăneni ca să susțină județul Botoșani. Când eu am depus amendamentul pentru Botoșani – Târgu Frumos eram parlamentar la putere. Au fost indicații și pentru noi, la vremea respectivă, dar am introdus amendamentul. Colegii mei de la PSD Botoșani au depus amendamente, inclusiv pentru modernizarea a 4 tronsoane de drum județean. Nu neg că în momentul în care am văzut noile cifre și noua anexă am fost foarte dezamăgită, am constatat că județul Botoșani nu există pentru Guvernul Câțu.
Reporter: Dacă tot discutăm despre buget și cifre… Pe execuția bugetară de anul trecut a CJ apar câteva date interesante. Veniturile din taxe și impozite se ridică undeva la 8-9 milioane de lei iar salariile consumă cam 70 de milioane. E un dezechilibru care ar băga în faliment orice entitate, fie ea privată sau de stat. Ce veți face pentru a reduce acest dezechilibru?
Doina Federovici: Eu am preluat Consiliul Județean cu bune și cu rele. Am preluat Consiliul Județean cu acești angajați care, bineînțeles, nu au fost angajați din noiembrie și până în prezent. Categoric, mi-am pus și eu această întrebare. În acest moment, singurul lucru pe care pot să-l fac este o evaluare extrem de corectă a funcționarilor și, ulterior, doar legea ne poate spune dacă putem să dăm pe cineva afară sau nu.
Reporter: Aveți în vedere o reașezare a schemei de personal și, implicit, o reorganizare?
Doina Federovici: Este foarte posibilă o reașezare, să-i spunem, în momentul în care ai anumite compartimente încărcate iar altele sunt mai puțin reprezentate. Se poate face această reașezare astfel încât lucrurile să funcționeze la capacitatea maximă.
Reporter: Care e orizontul de așteptare pentru analiză și decizie legat de reorganizare?
Doina Federovici: Așteptăm legea bugetului, să vedem cifrele finale pe Botoșani. Ulterior, se merge pe logica legislației, adică aprobăm bugetul și apoi organigramele și statele de funcții.
Reporter: Adică vorbim despre 2-3 săptămâni.
Doina Federovici: Urmăm pașii legali, bineînțeles.
Reporter: În campania electorală ați avut un program amplu, unul câștigător. Cum vă veți îndeplini promisiunile cu un buget redus?
Doina Federovici: În acest moment continuă absolut toate investițiile care sunt în derulare. Vorbeam despre infrastructura rutieră județeană, avem lucrări care vor continua pe 27 kilometri, pe 122 km sunt lucrări aflate în diverse stadii ale procedurilor de achiziție publică iar pentru 117 km avem pregătite proiecte care care au fost depuse sau urmează să fie depuse pentru finanțare. Avem 4 proiecte mature depuse la CNI, am aprobat în CJ alte 4 proiecte pentru alte segmente de drum județean și la care se lucrează studiile de fezabilitate și avem și acele lucrări deblocate. Județul Botoșani este traversat de la Nord la Sud și de la Est la Vest de 652 km de drum județean. Din 652 km, 265 se află în stadiile pe care vi le-am menționat anterior. Am inclus continuarea „Drumului vămii”, pentru care am depus toate eforturile. Cei 48 km sunt aprobați, ADR trebuie să semneze contractul cu AM pentru a scoate la licitație documentațiile tehnice.
Reporter: Orizontul de așteptare pentru aceste lucrări este de 2-3 ani, ele nu vor fi făcute peste noapte. Vă veți lovi de o problemă politică, pentru că nu veți avea panglici de tăiat în acești 2-3 ani.
Doina Federovici: Nu am o problemă cu panglicile de tăiat, sub nici o formă. Nici nu pot spune că sunt un fan al acestor acțiuni. Pe mine mă interesează să aducem acel plus pe zona de investiții. Trebuie să mă asigur că cele în derulare au parcursul corespunzător și vreau să vă spun că Guvernul nu a mai decontat facturile din PNDL2 pentru lucrările efectuate de Direcția de Drumuri și Poduri din noiembrie. Să ne punem în pielea constructorilor, 4 luni au lucrat pe banii lor și așteaptă banii de la Ministerul Dezvoltării. Este vorba de 11.330.936 lei pentru modernizarea drumurilor județene.
Reporter: E important să vorbim și despre un alt tip de infrastructură, nu doar rutieră. Este cea a utilităților publice. Avem o problemă mare la compania de apă. Ați respins categoric ideea de insolvență, dar societatea este vulnerabilă și orice furnizor neplătit poate cere intrarea în incapacitate de plată. Nordul județului nu este acoperit, multe comune au construit rețele de apă dar nu sunt branșate, se pierd circa 1.000 de clienți pe an. Cum o veți scoate la capăt?
Doina Federovici: Încă de la preluarea mandatului am făcut toate eforturile pentru ca activitatea Nova Apaserv, unde a fost un management extrem de defectuos, să continue. Practic, am preluat compania de apă cu conturile blocate pentru o datorie de 7,6 milioane de lei apărută în urma pierderii unui proces la Curtea de Arbitraj. În aceste 3 luni, colegul Dorin Birta a negociat cu BERD ca să nu pierdem finanțarea, am ținut legătura cu conducerea astfel încât angajații să primească salariile. Am văzut o declarație total inconștientă a actualului manager, care a spus că a rezolvat problema salarială a angajaților care nu și-au primi banii de câteva luni, în condițiile în care nu era niciun fel de întârziere pe această zonă. Am avut negocierea cu E.On iar, ulterior, am intrat pe mai multe runde de negociere cu reprezentanții Aquaterm. Activitatea nu a fost blocată sub nici o formă în această perioadă…
Reporter: Dar nu s-au plătit furnizorii.
Doina Federovici: Într-adevăr, nu s-au plătit furnizorii. În momentul în care am văzut acea declarație inconștientă legată de intrarea în insolvență, am reacționat imediat. Noul manager, stabilit de CA, și trebuie să o spunem, CA este format astăzi din 2 reprezentanți ai PSD, 2 PRO România și 2 PNL, deci PRO România și PNL au votat pentru managerul propus de PNL, noul manager aștept să ne furnizeze și informațiile pe care le-am cerut. Chiar dacă suntem acționarul majoritar, prea multe pârghii nu avem.
Reporter: Aveți putere politică și administrativă, sunteți și acționar majoritar. De ce nu schimbați Consiliul de Administrație dacă e așa de rău?
Doina Federovici: Nu putem schimba Consiliul de Administrație, ar fi foarte simplu. Sper ca noul manager să ne dea și situațiile cerute și, în funcție de materialele prezentate, să putem merge mai departe.
Reporter: Cu Aquaterm ați ajuns la un acord scris, sau doar verbal?
Doina Federovici: Nu, am avut mai multe întâlniri. Am fost aproape, dar s-a produs acea demisie a fostului manager.
Reporter: Deci este un acord temporar, pentru că nu e nimic pus pe hârtie.
Doina Federovici: Vom vedea în perioada următoare, noul manager și-a asumat și acele lucruri pe care fostul manager nu și le-a asumat…
Reporter: Această situație nu a apărut din senin, vorbim despre o companie de stat în care cineva a greșit și s-a creat un prejudiciu de peste 7 milioane de lei. Va răspunde cineva, sau e ca în politică, unde asumarea e doar verbală?
Doina Federovici: Eu sper ca toți cei care au greșit să plătească.
Reporter: Veți face ceva pentru asta?
Doina Federovici: Fiecare răspunde pentru ceea ce spune și pentru ceea ce face. A fost un management defectuos, pe care nu și l-a asumat nimeni. De aceea eu am cerut public, de mai multe ori, demisia, nu doar a managerului, ci și a Consiliului de Administrație și a celorlalți directori. Sunt curioasă să văd dacă se va face o reorganizare.
Reporter: Discutăm despre un prejudiciu de peste 7 milioane de lei și blocarea unui furnizor de apă. Singura sancțiune este pierderea funcției prin demisie?
Doina Federovici: Am cerut un punct de vedere și de la Curtea de Conturi, am solicitat un audit la compania de apă și am primit un răspuns pozitiv. Va fi programat acest audit și, cu siguranță, un audit al statului va scoate la suprafață realitatea.
Reporter: Ultima întrebare vizează zona politică. Ați fost parlamentar, deci cunoașteți realitățile din zona puterii legislative. Activitatea actualilor parlamentari botoșăneni este legată exclusiv de politica centrală, nu de nevoile din circumscripție. Nu s-au cerut drumuri, poduri, școli sau orice altceva. Poate că sunt miniștri care au uitat că există un județ numit Botoșani iar o interpelare le-ar atrage atenția. De ce se lasă parlamentarii botoșăneni prinși în mirajul „politicii mari”?
Doina Federovici: Au acum activitate, prin prisma bugetului de stat. Vă respect opinia, dar nu sunt de acord cu ea. Parlamentarii au început activitatea la sfârșitul anului, suntem încă la începutul activității…
Reporter: Sunt deja sute de întrebări și de interpelări pe site-urile Senatului și al Camerei Deputaților, nu e chiar un început…
Doina Federovici: Nu vreau să mă transform în apărătorul dumnealor, dar cred că au așteptat să vadă ce mutări sunt făcute pe arcul guvernamental iar ulterior să vină cu un „bagaj” de întrebări, interpelări, declarații politice sau inițiative legislative. Vă vor fi puse la dispoziție amendamentele care sunt susținute în Parlament iar amendamentele privesc strict județul Botoșani. Sunt convinsă că percepția Dvs. va fi schimbată în perioada următoare.