Victor Ciubotaru, şeful Biroului Rutier, susţine că la explozia numărului de maşini soluţiile sunt limitate, iar şoferii ar trebui să-şi aducă aminte de politeţe.
Reporter: – Care este situaţia traficului auto în municipiu, având în vedere faptul că parcul auto a crescut simţitor în ultimul an?
Victor Ciubotaru: – Valorile de trafic auto şi pietonal au cunoscut creşteri semnificative, motivate în principal de posibilitatea achiziţionării, la preţuri accesibile, de autovehicule second-hand, precum şi de deschiderea unor centre comerciale în diverse locaţii ale municipiului. Activităţile suplimentare de gestionare a valorilor de trafic în anumite intervale orare şi locaţii constau în dirijarea traficului rutier şi pietonal, la unele dintre aceste acţiuni luând parte inclusiv poliţiştii locali specializaţi pe linie rutieră.
– Ce a însemnat pentru poliţişti creşterea numărului de maşini din municipiu?
– Activitatea poliţiştilor s-a adaptat în permanenţă valorilor de trafic, în sensul că atunci când situaţia din teren a necesitat o suplimentare a numărului poliţiştilor rutieri care să acţioneze pe anumite sectoare sau în anumite intervale orare, acest lucru a fost posibil. Însă, având în vedere creşterea constantă a numărului de autovehicule care circulă pe drumurile publice, concomitent cu o creştere inclusiv a numărului posesorilor de permis de conducere, am făcut demersuri pentru suplimentarea schemei de personal a Biroului Rutier cu noi funcţii pentru perioada următoare.
– Care sunt „punctele” negre ale oraşului, unde sunt cele mai multe ambuteiaje şi de ce? Ce se impune?
– Nu putem vorbi neapărat despre nişte puncte negre. Există, într-adevăr, străzi, în special cele din zona centrală a oraşului, unde se înregistrează valori superioare de trafic, în anumite intervale orare. Mă refer aici la străzile adiacente centrelor comerciale, bulevardul Mihai Eminescu şi străzile Marchian şi Octav Onicescu. Ca membru al Comisiei de Sistematizare, am prezentat propuneri de reamenajare a unor intersecţii, realizarea unor sensuri giratorii, treceri de pietoni, instalarea unor semafoare inteligente sau dispozitive de reducere a vitezei, inclusiv înfiinţarea de parcări subterane sau supraetajate, toate acestea având drept scop fluidizarea traficului auto şi pietonal. Am propus, de asemenea, înfiinţarea unor piste pentru biciclişti, tocmai pentru încurajarea acestui mijloc de deplasare în siguranţă şi reducerea în acest fel a numărului de autoturisme aflate în trafic.
– Apropo, cum colaboraţi cu Primăria şi Consiliul local? Credeţi că se putea face mai mult?
– Colaborarea cu celelalte instituţii ale statului o apreciez ca fiind una bună, scopul întâlnirilor periodice fiind cel de a ajuta comunitatea. Întotdeauna se poate îmbunătăţi activitatea şi se pot găsi mai multe soluţii. Vorbind strict de activitatea Biroului Rutier, consider că poliţiştii acţionează în limita competenţelor legale, chiar dacă mai există şi unele nemulţumiri din partea cetăţenilor.
– Dar locurile de parcare sunt suficiente? Ce ar trebui să se facă?
– După cum menţionam, numărul autovehiculelor pe care le vedem pe străzi este considerabil mai mare decât în anii precedenţi, acesta fiind şi unul dintre motivele pentru care, la întâlnirile pe care le-am avut cu reprezentanţii Primăriei şi cei ai Consiliului Local, am propus înfiinţarea unor parcări subterane ori supraetajate.
– Ce îmbunătăţiri vor fi aduse în viitorul apropiat ? La ce să se aştepte şoferii în următoarea perioadă?
– Conducătorii auto trebuie să fie conştienţi că prezenţa poliţiştilor rutieri în stradă este una constantă, atât în scop preventiv, cât şi pentru combaterea neregulilor care pot să apară.
– Dar care sunt cele mai des întâlnite abateri din municipiu şi de ce credeţi că se întâmplă acest lucru?
– Cele mai dese abateri întâlnite sunt cauzate de opririle neregulamentare, iar o pondere mare a accidentelor de circulaţie o reprezintă neacordarea priorităţii de trecere pietonilor sau traversarea neregulamentară de către aceştia din urmă a drumurilor publice. În colaborare cu Registrul Auto Român desfăşurăm activităţi periodic pentru verificarea modului în care sunt respectate prevederile Codului Rutier. Mai mult, în perioada următoare intenţionăm să iniţiem o acţiune comună, împreună cu Agenţia pentru Protecţia Mediului, în scopul verificării respectării normelor de poluare fonică şi sancţionarea celor care le încalcă.
– Care ar fi soluţiile pentru o normalizare a situaţiei? V-aţi gândit şi la o serie de măsuri şi pe această linie?
– Aş dori să precizez că la aceste soluţii trebuie să îşi dea concursul şi cetăţenii. Pentru a nu se crea ambuteiaje, noi le recomandăm să utilizeze rute alternative sau să evite deplasările în intervalele orare cu valori de trafic foarte mari, însă dacă acest lucru nu este posibil, să nu uite de politeţea în trafic şi să respecte întotdeauna indicaţiile colegilor mei aflaţi în teren pentru dirijarea traficului.
– Am asistat şi la o serie de dispute agresive, cazul cu bâta de pe Calea Naţională, şicane între şoferi. De ce se ajunge la aşa-ceva şi cum pot fi evitate aceste situaţii?
– Iată ce spuneam adineauri de politeţea în trafic, însă asta ţine de fiecare conducător auto în parte, de starea lui de moment, de educaţie. Aici, nu putem interveni în alegerile lor. O soluţie poate fi şi înăsprirea măsurilor coercitive pentru conducătorii auto care nu respectă legea. Dar, dacă este să ne referim la cazul pe care l-aţi amintit, reacţia poliţiştilor a fost promptă, iar tânărul respectiv a fost reţinut pentru 24 de ore chiar în aceeaşi zi.
– Dar aveţi suficienţi lucrători care să acţioneze permanent în teren? Care este raportul între numărul de poliţişti şi cel al posesorilor de permis de conducere sau vizavi de numărul maşinilor?
– Este evident că numărul celor care posedă permis de conducere este foarte mare comparativ cu numărul de poliţişti rutieri, însă nu am înregistrat aspecte negative legate de prezenţa acestora în teren. Desigur, în cazul apariţiei unor situaţii neprevăzute, cum este cea descrisă anterior sau un accident de circulaţie, putem solicita sprijin colegilor de la Serviciul Rutier sau chiar celor de la ordine publică.
– Dar în alte state care este situaţia?
– Nu sunt în măsură să analizez situaţia din alte state. Colegii mei de la structurile centrale poate că au informaţii de acest gen, însă ce pot să spun este că la nivel local activitatea de poliţie rutieră are caracter permanent. Sunt colegi în serviciu 24 de ore, care lucrează în ture.
– Incidentele din trafic au adus şi o creştere a nervozităţii, iar unii dintre cei prinşi încălcând legea au ripostat violent. Alţii au refuzat să oprească la semnalele poliţiştilor. De ce s-a ajuns la astfel de cazuri? Legea nu este prea blândă în cazul lor?
– Valorile mari de trafic auto şi pietonal pot să contribuie negativ la producerea unor evenimente rutiere, la fel cum şi zonele care permit încălcarea regimului legal de viteză au o influenţă negativă. Acestora li se adaugă lipsa de experienţă a unor conducători auto sau teribilismul cauzat de anturaj. O soluţie ar fi, de exemplu, ca o anumită perioadă de timp, proaspătul conducător auto să se afle la volanul autoturismului doar dacă în dreapta se găseşte un şofer cu experienţă. În unele state, de exemplu, un şofer începător are restricţii inclusiv în ceea ce priveşte viteza de circulaţie pe autostradă. În plus, timp de trei ani şoferii începători nu au voie să conducă maşini puternice, cu motoare care să dezvolte peste 90 de cai putere. În Australia, de exemplu, începătorii nu au voie să conducă noaptea. Este un semn că statele respective chiar au grijă de cetăţenii lor.
– Dar care sunt cele mai „periculoase” străzi din municipiu, unde au loc cele mai multe accidente sau unde sunt înregistrate cele mai multe evenimente rutiere şi care ar fi explicaţia?
– Accidentele rutiere înregistrate în ultima perioadă nu au avut loc doar în anumite puncte ale municipiului. Au fost înregistrate pe toate străzile, cele mai multe dintre ele petrecându-se fie din vina pietonilor care s-au angajat neregulamentar în traversarea drumului public sau din vina conducătorilor auto care nu au respectat regulile referitoare la prioritatea de trecere. Cele mai multe sunt totuşi accidente uşoare, soldate doar cu avarii, cazuri în care, de cele mai multe ori, conducătorii auto apelează ca constatările amiabile.
– Ca o concluzie, la ce ar trebui să ne aşteptăm în viitor şi cum veţi acţiona?
– Ne dorim o colaborare bună în continuare cu celelalte instituţii, iar, de exemplu, săptămâna viitoare, în minivacanţa de 15 august, vom fi prezenţi în principalele zone aglomerate ale oraşului, inclusiv în localităţile rurale arondate.
– Sebastian GHEORGHIU