Uniunea Europeană vrea să schimbe o serie de norme în ceea ce priveşte permisele de conducere. Pe lista modificărilor se află autoevaluarea capacității de a conduce, o perioadă de probă minimă de doi ani pentru șoferii începători şi introducerea unui permis de conducere digital.
Proiectul a fost votat joi, 28 februarie, în cadrul şedinţei plenare a Parlamentului European de la Strasbourg. Votul constituie poziția Parlamentului în prima lectură. Dosarul va fi continuat de noul Parlament după alegerile europene din 6-9 iunie.
Teste pentru capacitatea viitorilor şoferi de a conduce pe polei
Eurodeputații doresc ca șoferii să fie mai bine pregătiți pentru situații reale de trafic și să fie conștienți de riscuri, în special pentru participanții la trafic vulnerabili, cum ar fi pietonii, copiii, bicicliștii și utilizatorii scuterelor electrice.
Prin urmare, condusul în condiții de zăpadă și polei, utilizarea telefonului mobil în condiții de siguranță la volan, unghiurile moarte, sistemele de asistență pentru șofer și deschiderea ușilor vehiculului în siguranță ar trebui, de asemenea, să facă parte din testele de obținere a permisului de conducere.
Valabilitate de 15 ani pentru permise
Eurodeputații doresc ca permisele de conducere să fie valabile cel puțin 15 ani pentru motociclete și autoturisme și cinci ani pentru camioane și autobuze. Aceștia nu sprijină reducerea valabilității permiselor de conducere pentru persoanele în vârstă – astfel cum a propus Comisia – pentru a evita discriminarea și pentru a le asigura dreptul la liberă circulație și participare la viața economică și socială.
Şoferii ar trebui să îşi autoevalueze capacitatea de a conduce
Deputații susțin autoevaluarea de către șoferi a capacității de a conduce atunci când se eliberează și se reînnoiește un permis de conducere, permițând țărilor UE să decidă dacă autoevaluarea ar trebui înlocuită de un control medical, ce poate include un set minim de teste de vedere și ale afecțiunilor cardiovasculare.
Cu toate acestea, deputații doresc ca guvernele UE să depună mai multe eforturi pentru a sensibiliza publicul cu privire la semnalele mentale și fizice ale șoferilor care ar putea constitui factori de risc.
2 ani de probă pentru şoferii începători
Potrivit proiectului, conducătorii auto neexperimentați ar trebui să treacă printr-o perioadă de probă de cel puțin doi ani, timp în care ar trebui supuși anumitor restricții mai severe, cum ar fi limita mai scăzută pentru consumul de alcool la volan și sancțiuni dure pentru condusul periculos, potrivit deputaților.
Pentru a atenua deficitul de șoferi profesioniști, deputații doresc, de asemenea, să permită persoanelor în vârstă de 18 ani să obțină un permis pentru a conduce un camion sau un autobuz cu până la 16 pasageri, cu condiția să dețină un certificat de competență profesională. În plus, tinerii de 17 ani ar putea obține un permis de conducere pentru autoturisme sau camioane, dacă sunt însoțiți de un conducător auto cu experiență.
Pentru a sprijini piața unică europeană, deputații sunt în favoarea introducerii unui permis de conducere digital, disponibil pe telefonul mobil și pe deplin echivalent cu permisul fizic de conducere.
Aceste noi măsuri vin în contextul în care Comisia Europeană a propus noi ținte intermediare de reducere cu 50 % a numărului de decese cauzate de accidentele rutiere în perioada 2020-2030, precum și de reducere cu 50 % a numărului de vătămări corporale grave în aceeași perioadă.