Parlamentul European a votat ieri noul regulament care interzice mașinile cu motoare termice.
Europarlamentarii au votat, ieri, în urma unor dispute intense în plenul Parlamentului European, noul regulament european care interzice motoarele termice începând cu 2035.
Cele mai dure critici au fost aduse de europarlamentarii PPE, care au acuzat Comisia Europeană că prin interzicerea motoarelor termice în 2035 „distrug economia Europeană” și că de producerea mașinilor electrice va profita în primul rând China, care deține majoritatea depozitelor de metale rare.
S-a vorbit despre „orbire”, „propunere scandaloasă” care va scumpi automobilele, iar oamenii de rând nu și le vor mai putea permite.
Alți europarlamentari PPE au subliniat că motoarele termice evoluează și că ar trebui lăsată o șansă tuturor tehnologiilor. „Ar trebui să decarbonizăm Europa, nu să o dezindustrializăm”, a declarat un europarlamentar.
Europarlamentarii socialiști și verzii au susținut însă că este un moment istoric și că motorul termic o să dispară. În opinia lor, s-a dovedit că motoarele termice sunt responsabile pentru poluarea în marile orașe, iar decarbonizarea reprezintă o urgență. „În clipe istorice ca acestea trebuie să ai curajul să privești către viitor”, a declarat unul dintre europarlamentari.
„Industria auto este încă una dintre cele mai importante industrii ale Uniunii Europene, mașinile europene au fost și sunt încă ceva de care să ne mândrim. Cu peste 14 milioane de lucrători implicați în industria auto și peste 2,5 milioane de angajați direcți în UE, acest sector are nevoie de toată atenția noastră. Trebuie să trecem la tranziție spre Pactul Ecologic. Planeta noastră și sănătatea noastră trebuie să fie o prioritate. Avem nevoie de mai mult sprijin pentru inovare și de o abordare neutră a noilor tehnologii”, a declarat în plenul Parlamentului europarlamentarul USR, Vlad Botoș.
Noua legislație promovată de Comisia Europeană (Pachetul Fit for 55) pregătește terenul pentru zero emisii în cazul mașinilor până în 2035, pentru a atinge ținta de neutralitate climatică a Uniunii Europene. Legislația a fost promovată de Comisia Europeană în iulie 2021.
Acordul încheiat cu Consiliul în decembrie anul trecut include, de asemenea, obiective intermediare de reducere a emisiilor pentru 2030 (55% pentru autoturisme și 50% pentru camionete), precum și o nouă metodologie de evaluare a emisiilor de CO2 pe întreaga durată de viață a unui autovehicul.
Maşinile clasice cumpărate deja vor putea circula
Măsura vizează doar vânzarea de maşini noi. Este vorba, mai precis, de interzicerea motoarelor care funcționează pe bază de combustibili fosili, prin arderea de benzină sau motorină. Vehiculele termice aflate pe piaţă atunci urmează să continue să circule după intrarea în vigoare a măsurii. „De ce 2035? Pentru că în medie o mașina va rămâne 15 ani pe drumurile europene, deci dacă vrei mașini neutre în 2050 pe străzi, trebuie să încetăm vânzarea mașinilor cu emisii cu 15 ani înainte”, a declarat Pascal Canfin, președintele Comisiei pentru mediu, sănătate publică și siguranță alimentară.