luni, septembrie 16, 2024
AcasăEditorialPolitică pentru oameni - Cătălin MORARU, redactor șef

Politică pentru oameni – Cătălin MORARU, redactor șef

La ultima ședință de consiliu local s-a votat scoaterea completă a liniilor de tramvai. Mai bine spus nu s-a votat, adică s-a votat împotrivă. De ce oare nu au fost de acord consilierii cu scoaterea liniilor de tramvai, ca să nu ne mai rupem mașinile pe porțiunile alea? Asta e întrebarea.

DONEAZĂ UN ABONAMENT LA MONITORUL!

Nu-ți lăsa părinții, bunicii și prietenii pradă televiziunilor de știri devenite oficine de propagandă și presei cumpărate de partide. Dă-le o șansă să fie informați corect și să facă alegeri în cunoștință de cauză! Fă-le cadou un abonament la Monitorul de Botoșani. Dacă te-ai săturat să îi vezi manipulați și mințiți, completează formularul de mai jos, cu numele și adresa corectă a celui căruia vrei să-i donezi un abonament și noi îi trimitem zilnic ziarul. Abonează-i pe cei dragi la Monitorul și oferă-le o imagine nedeformată a realității. Este cel mai de preț ajutor.

Răspunsul la întrebarea asta ne arată de ce Botoșaniul este așa cum este și ne bucurăm ca proștii că primarul Cosmin Andrei asfaltează de-a valma străzi cu două săptămâni înainte de alegeri ca să iasă iar primar și poreclește asta „dezvoltare”.

Pentru că stilul acesta de politică de mlaștină se bazează pe faptul că oamenii uită, trebuie să ne întoarcem un pic în timp la istoria cu tramvaiul. Care tramvai devenise pericol public în oraș, sărea de pe șine, circula cum putea și când putea. La un moment dat a apărut o finanțare pentru modernizarea căii de rulare și cumpărarea de tramvaie noi. Care finanțare s-a pierdut, după bunul obicei din Botoșani. Apoi, cumva, nu știe nimeni de ce, s-a ajuns la concluzia că renunțăm la tramvaie și trecem pe autobuze electrice. Motivele nu le cunosc, nu am văzut un studiu care să arate că e mai bine cu autobuze electrice, care sunt dezavantajele tramvaielor (pentru că nu există, probabil) și alte asemenea.

Posibil, primarul Cosmin Andrei a ținut cont de părerea unor colegi de partid că există șanse mari să piardă primăria la alegeri dacă orașul ar fi în șantier patru ani pentru înlocuirea căii de rulare, iar avantajele călătoriei cu tramvaiul au fost date la o parte. Am încurcat și alte orașe din țară, pentru că se cumpăraseră și 11 tramvaie noi pentru Botoșani, dar au ajuns la Iași până la urmă.

Și ajungem în 2024, când o parte din șinele de tramvai sunt scoase cu totul și străzile unde existau asfaltate, deci nu ne mai putem întoarce la tramvai, iese din discuție. Atunci de ce o parte din consilieri votează să nu se scoată și restul de șine? Pentru că pot, de aia. Pentru a-i plăti cine știe poliță primarului Cosmin Andrei. Argumente nu am auzit, consilierul liberal Eugen Țurcanu a zis ceva de genul că regretă tramvaiul și alte povești, după care s-a votat contra sau abțineri.

Despre asta e vorba. Meciul acesta între PSD și PNL, certurile astea de școlari țin Botoșaniul pe tușă la orice proiecte majore și importante, trece timpul și trec pe lângă noi oportunități care nu se mai întorc. Și asta nu de azi, de ieri, ci de vreo zece ani, de când ședințele de consiliu local sunt doar o continuă ceartă, în care grija principală e ca nu cumva primarul în funcție să facă ceva bun.

Noi, locuitorii orașului, evident că nu contăm în ecuația asta. Vă veți rupe roțile pe șinele de tramvai pentru că se ceartă liberalii cu pesediștii, de aia. De aia nu e teatru încă, de aia nu avem apă. De aia asfaltarea de străzi și reparatul de trotuare, plus două părculețe noi sunt numite pompos „dezvoltare” de primar.

 

În cazul acesta nici măcar nu e mare victorie, va fi repus proiectul la vot în octombrie, în noul consiliu local, și va fi aprobată scoaterea șinelor de tramvai, pentru că e logic să fie așa. Greșit sau corect, am ajuns în acest moment, unde șinele de tramvai încurcă, ce rost are să le mai păstrăm, indiferent din ce partid suntem? Decizia evident corectă e să le scoatem și să ne concentrăm, poate, în a-l determina pe primar să facă parcări mai multe în cartiere, să degajeze străzile pline de mașini lăsate aiurea, să facă, unde e posibil, bandă doar pentru transport în comun și taxiuri și lumea va prefera transportul în comun, că ajunge mai repede decât cu mașina. Plus multe, multe altele.

Dar toate astea nu contează, singurul țel în politica locală din Botoșani este să marchezi puncte contra adversarului. Locuitorii orașului? Dă-i dracu, că au trecut alegerile.

Aici vorbim de polițe, atât. Probabil stadionul arată în halul în care este fiindcă echipa de fotbal e a lui Valeriu Iftime și primarul Andrei nu face nimic, ba chiar nu are de gând să facă ceva. Apoi vine faza cu șinele de tramvai, care nu se scot, pentru ca lumea să-l înjure pe primar. Oamenii care vor să vadă fotbal, oamenii care vor să nu-și distrugă mașinile, oamenii care vor să meargă la teatru, oamenii care vor să-și trimită copii la școală în siguranță pur și simplu nu contează absolut deloc. Altul este scopul politicii de Botoșani.

Care e rezultatul? Că un rezultat există. Rezultatul sunt personaje politice gen Șoșoacă, Terheș, Simion et comp. Ascensiunea acestor personaje este consecința directă a luptei pentru mărunțișuri din politica românească și a personajelor promovate de partidele mainstream pe scena politică, fie ea locală sau națională. Oameni cu interese mărunte, de cartier, gândire limitată și buni slujitori la partid.

S-a ajuns la momentul în care cei care ar putea schimba ceva își spun că nu mai are rost, că efortul de a lucra pentru binele public este mult prea mare pentru beneficiile obținute. Chiar sunt curios ce va spune Valeriu Iftime despre asta după vreo șase luni de stat în funcție, că omul a promis că stă un mandat, dar la cum arată politica de la români nu știu dacă rezistă patru ani.

Să ne gândim la asta când ne trăncăne mașinile pe liniile de tramvai. Poate înțelegem pe cine am votat. Și pe cine vom vota, cine știe.

 

Deja ai votat!

DONEAZĂ UN ABONAMENT LA MONITORUL!

Nu-ți lăsa părinții, bunicii și prietenii pradă televiziunilor de știri devenite oficine de propagandă și presei cumpărate de partide. Dă-le o șansă să fie informați corect și să facă alegeri în cunoștință de cauză! Fă-le cadou un abonament la Monitorul de Botoșani. Dacă te-ai săturat să îi vezi manipulați și mințiți, completează formularul de mai jos, cu numele și adresa corectă a celui căruia vrei să-i donezi un abonament și noi îi trimitem zilnic ziarul. Abonează-i pe cei dragi la Monitorul și oferă-le o imagine nedeformată a realității. Este cel mai de preț ajutor.

Botoșani
cer acoperit de nori
17.2 ° C
17.2 °
15.5 °
92 %
3.3kmh
100 %
lun
17 °
mar
23 °
mie
18 °
joi
20 °
vin
22 °

CARICATURA ZILEI

POZA ZILEI

S-a pierdut ceva la asfaltare și acuma se caută.

EDITORIAL

Se numește „afterschool”, se pronunță „aftărscul” - că e rușine în ziua de azi să nu maimuțărești fără discernământ limba calculatoarelor și a științei...

EPIGRAMA ZILEI

HAPPY CINEMA

POLITICĂ EDITORIALĂ

Politica editorială a Monitorului de Botoșani

Monitorul de Botoşani este un cotidian lansat pe 24 iunie 1995, cu distribuţie pe raza judeţului Botoşani. În ultimii ani tot timpul a fost...

ÎN ATENȚIA CITITORILOR

În atenţia cititorilor

Este foarte important pentru redacţia noastră  să ofere cititorilor  posibilitatea de a comunica cu noi  rapid şi uşor. Astfel, pentru: - a ne aduce la...

MONITORUL DE BOTOȘANI – COD DE CONDUITĂ

Codul de conduită al jurnalistului

În prezentul Cod, noţiunea de interes public va fi înţeleasă pornind de la următoarele premise: - Orice chestiune care afectează viaţa comunităţii este de interes...