Aplecați către impunătorul birou ticsit cu afișe, imagini și statistici, strategii din umbră ai partidelor, cu țigara în colțul gurii, cu mânecile suflecate și cu pixurile fixate după ureche se dau de ceasul morții în această perioadă pentru a găsi o minciună perfectă concentrată în câteva cuvinte. Este vorba de deviza sau sloganul care va întoarce anul viitor din drumul lor către biserică sau berărie pe apolitici și indiferenți și-i va ghida către cabina de vot, unde vor pune ștampila pe clica lor. Normal că pentru un om cu toate țiglele pe casă eforturile trepădușilor din spatele cortinei nu pot fi comparate decât cu celebrele studii de fezabilitate. Adică bani aruncați în vânt care nu își vor demonstra niciodată utilitatea și necesitatea. Și totuși, în preajma alegerilor, partidele și candidații se dau de ceasul morții doar-doar or găsi combinația ideală de cuvinte care să prostească iar și iar electoratul. Faptul că nimeni nu mai crede în aceste lozinci și nimeni nu se mai miră de neadevărurile înscrise pe bannere este bineștiut de toată lumea. Ceea ce atrage însă atenția alegătorilor este umorul negru copios cuprins într-o propoziție de acest tip. Să ne amintim de candidata la CJ Bacău din anul 2008 Codruța Arvinte, care a avut ca slogan „Încearcă și cu o femeie!”, de Partidul Liberal Muncitoresc care în 2016 ne ademenea cu deviza „Vino în PLM!”, de Cristian Petrescu, candidat din partea MP la Primăria Sectorului 3 cu al său îndemn „Cheamă-l pe Cristi!” sau de Gabriel Mutu, candidat PSD la Primăria Sectorului 6, care pur și simplu a lăsat electoratul fără vorbe cu al său slogan: „Vorbește cu Mutu!” Și dacă tot am ajuns la … Mutu, schimbăm partidul (vorba vine, întrucât sunt în aceeași barcă toți!) și vom analiza în câteva cuvinte deviza liberalilor din 2020. „Dezvoltăm România!”, așa a sunat îndemnul unui alt mut care s-a răspândit în toată țara adaptându-se după județ: „Dezvoltăm Alba!”, „Dezvoltăm Aradul!” și tot așa până la „Dezvoltăm Vrancea!”. Aparent, nimic nu este ieșit din comun, numai că, la litera „N” ni se transmite un mesaj extrem de clar: „Dezvoltăm Neamțul!”. Și da, liberalii s-au ținut de cuvânt: l-au dezvoltat două mandate și la momentul actual se dau de ceasul morții să-l dezvolte pe undeva pe la UE, pe la NATO sau mai știu eu pe unde! Oricât de critici și de acizi am fi, trebuie să recunoaștem că deviza PNL Neamț a fost corectă, adevărul dând efectiv pe dinafară. Mai rar așa ceva! Așadar, o bilă galbenă spre alb pentru liberali, care chiar și-au ținut promisiunea! De partea cealaltă (de fapt pe aceeași parte, cum am mai spus!) social democrații au intrat în campania din 2020 cu un slogan existențial extrem de penetrant: „Siguranța unui trai mai bun!” cu toate derivatele și subderivatele accesului la o viață fără griji, adică pensii, salarii, indemnizații și alte forme pecuniare de stimulat prostimea. Efectele acestei … leme pesediste este limpede că sunt inexistente la momentul actual, când sub acoperișul unei așa siguranțe anul trecut au plecat definitiv din țară 50 de mii de români. Un record absolut dacă e să ne limităm la ultimii 30 de ani. Dacă-i mai punem la socoteală și pe cei plecați care încă nu și-au oficializat divorțul de România, constatăm că pancarta cu deviza PSD din mandatul anterior, și anume „Mândri că suntem români” a fost luată de vântul realității și târâtă prin noroiul drumurilor de pământ menționate prin fel de fel de studii de fezabilitate. Bineînțeles că papagalii partidului, adică acei oameni care apar seară de seară la televiziunile plătite cu bani grei, ne-au explicat și (încă) ne explică tuturor cum vine treaba cu majorările de pensii și de salarii, cu legile perfecte aflate în faze finale și cu binefacerile uriașe de care va beneficia românul în următorii ani. Drept urmare, viitorul slogan al pesediștilor va conține cu siguranță cuvintele „majorare”, „recalculare”, „pensii” și „salarii” și nimic despre banii din PNRR pierduți, nimic despre pensiile speciale, nimic despre uriașul aparat administrativ care a generat gaura de la buget de peste 50 miliarde lei sau de deficitul din PIB de aproape 4 la sută. Cumva, devizele și sloganurile partidului încep să semene cu cele utilizate în politicile bancare, unde regăsim pe hârtie prosperitate și, în realitate, după accesarea unui credit rămâi în fundul gol. Și ca să înțelegeți cum stă treaba, asemănarea cu mediul bancar nu e întâmplătoare. România cea dezvoltată, cea care ne oferă siguranța unui trai mai bun, încă nu și-a declarat falimentul tocmai din cauza împrumuturilor masive (cu dobânzi dintre cele mai mari) care nu fac altceva decât să cârpească găurile bugetului. Găuri făcute de ei înșiși, pentru siguranța și binele lor și nu de noi, plebea, care am avea un alt slogan electoral, mult mai aplicat: „Mergeți cu toții în PLM!”