Astăzi se împlinesc şase luni de când PNL a preluat puterea. Şase luni cu bune şi cu rele, fiecare putând să cuantifice din punctul său de vedere modul în care Cabinetele Orban au guvernat ţara în acest răstimp.
Şase luni sunt şi un moment bun de bilanţ şi de aceea poate că ar trebui să trecem în revistă ceea ce au făcut liberalii pentru judeţul nostru. Şi cum problema cea mai spinoasă este şi va rămâne cea a infrastructurii, să vedem ce s-a întâmplat în această perioadă.
Drumul Botoşani-Ştefăneşti. Legătura Uniunii Europene cu poarta de Est a rămas la fel de proastă ca şi pe vremea PSD, dacă nu chiar mai proastă pentru că a mai trecut o iarnă peste el şi procesele de îngheţ-dezgheţ l-au afectat. Licitaţia, lansată de pesedişt anul trecut s-a terminat pe 14 noiembrie, la zece zile de la preluarea puterii de către liberali, dar de atunci şi până acum nu s-a reuşit nici măcar semnarea contractului, aceasta amânându-se sine die. Parlamentarii liberali de Botoşani s-au lăudat, la începutul anului, că au reuşit să treacă un amendament la Legea bugetului, asumată de Cabinetul Orban, prin care s-a instituit filă de buget pentru această investiţie. E adevărat, doar că, potrivit Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), pentru această lucrare s-au alocat doar două milioane de lei sume certe, restul de 260 de milioane fiind credite angajament. Deci, din banii alocaţi în acest an nu se poate face nici proiectare, ce să mai vorbim de organizarea de şantier.
Situaţia nu diferă cu nimic nici în cazul drumului Botoşani-Târgu Frumos, a cărui licitaţie s-a încheiat acum două luni. Şi aici creditele bugetare sunt mai mult decât insuficiente, deşi mai generoase decât pentru drumul spre Ştefăneşti, zece milioane de lei, acestea nu ajung pentru lucrările de proiectare şi organizare de şantier.
Deci, s-a schimbat puterea, dar realitatea cotidiană pentru noi e aceeaşi. Şi e cu atât mai greu de acceptat, cu cât liberalii sunt cei care au organizat tot felul de marşuri pentru drumuri. Acum un an senatorul Costel Şoptică şi fostul senator Viorel Grigoraş susţineau, când li se atrăgea atenţia că au fost împreună cu PSD-ul la putere în USL, că „ar trebui să facem mai puţin trimitere la ce s-a întâmplat în trecut” şi să vedem că nu se face nimic în prezent. Acum se pare că au uitat de acest lucru, mai ales Viorel Grigoraş, care, între timp, a ajuns secretar în Ministerul Transporturilor, adică om de decizie, în pixul căruia stă rezolvarea problemei infrastructurii judeţului. În afara faptului că şi-a umplut cabinetul de colegi din organizaţia judeţeană a PNL, Viorel Grigoraş nu a făcut nimic pentru a debloca investiţiile la cele două drumuri vitale pentru existenţa viitoare a judeţului.
Mai mult, deputatul Cristian Achiţei a ajuns secretarul Comisiei pentru Transporturi din Camera Deputaţilor, care este condusă de ieşeanul Marius Bodea, iar din aceste posturi ar fi putut pune şi ei presiune pe guvern şi mai ales pe CNAIR pentru a nu mai lăsa la voia sorţii judeţul Botoşani, care a fost văduvit atâţia şi atâţia ani de o infrastructură decentă care să-i dea o şansă la dezvoltare.
Poate că acum, în ceasul al 12-lea, politicienii vor conştientiza că puterea nu trebuie tratată doar ca pe o oportunitate pentru businessul personal, ci ca pe una de a dezvolta regiunea, pentru că odată cu ea ne dezvoltăm cu toţii şi ei nu vor mai trebui să ridice din umeri înaintea alegerilor să caute tot felul de scuze pentru infrastructura proastă a judeţului şi să spună lapidar doar că „atâta am putut”.
P.S.: Mai trebuie spus că şi vicepremierul Raluca Turcan este originară din Botoşani, chiar dacă acum reprezintă Sibiul. De câte ori vine acasă, la părinţi, numărul 2 din Guvern trece pe drumul Târgu Frumos – Botoşani, iar starea acestuia pare să nu o mai deranjeze acum, când a ajuns la putere.