Marius ILINCARU
– jurnalist
ISCTR Botoşani este instituţia chemată să vegheze la starea drumurilor din Botoşani, la respectarea legislaţiei din domeniul transporturilor de către firmele specializate, de către şoferii profesionişti şi de către instructorii şcolilor de şoferi. Este chemată şi atât, pentru că rezultatele acestei instituţii tind spre zero! şi asta nu de azi de ieri, ci de ani buni.
Mai întâi inspectorii ISCTR au găsit scuza că nu au spaţiu şi că trebuie să-şi desfăşoare activitatea în autospecialele de control. Li s-a dat şi spaţiu, iar lucrurile tot nu s-au schimbat. S-a găsit o nouă scuză, nu aveau dotări. Li s-au adus autospeciale noi. Dar nici acestea nu sunt pe placul inspectorilor pentru că sunt inscripţionate ca „un pom de Crăciun” şi atunci când ies în trafic sunt repede reperaţi de transportatori, care trag pe dreapta până se termină controlul. Dar ei uită să spună că legea le-a dat puteri sporite şi că, spre deosebire de poliţişti, ei pot controla şi maşinile oprite.
Mai mult, pentru lipsa de eficienţă în lupta cu transportatorii care nu respectă restricţiile de greutate, inspectorii ISCTR invocă infrastructura rutieră care nu permite folosirea cântarelor. Dar nu fac nimic în acest sens. A fost nevoie de câteva luni pentru a se amenaja parcarea de la Baisa pentru a se putea aşeza acolo cântarul! şi nu era mare lucru, ci trebuiau scoase doar câteva bănci! Apoi cine îi opreşte să pună cântarele în interiorul localităţilor de pe drumurile naţionale? E imposibil să nu se găsească un loc optim, dar acesta ar fi în văzul lumii şi atunci, aşa cum se tot vorbeşte pe la colţuri, probabil că nu s-ar mai putea face aşa lesne cărţile ca acum. Metode probabil că se găsesc aşa cum s-au găsit şi cu acei instructori auto care nu respectă legislaţia, că românul, la prostii e inventiv, dar de ce să se complice ei atâta vreme cât se poate şi aşa? De ce şi-ar bate capul, atâta vreme cât politicienii ştiu că această instituţie este o vacă bună de muls şi pentru partide, iar ei au o „imunitate”, un spate politic?
Altfel, nu se explică de unde toată această luptă politică pentru conducerea acestei instituţii care are angajaţi cât degetele de la o mână. Altfel, nu se explică de ce politicienii au reticenţa de a schimba legislaţia pentru a permite introducerea unor cântare smart, pe principiul rovinietei, care să-ţi trimită acasă amenda atunci când te prinde că ai depăşit greutatea și distrugi drumul.
Pe noi, ceilalţi şoferi participanţi la trafic, ne amendează imediat dacă ne prind fără rovinietă pe drumurile naţionale, chiar dacă unele dintre ele arată ca după război. De ce nu o fac şi cu transportatorii responsabili de stricarea lor? Tot aud de puternicul lobby al transportatorilor. O fi şi acesta, dar să nu uităm că în legislaţia din România instituţia „lobby”-ului nu este reglementată şi, mai important, peste tot în lume unde există lobby există şi plăţi informale sau alte beneficii, iar acest lucru ar trebui să devină o prioritate pentru instituţiile chemate să vegheze la respectarea legalităţii. Dar probabil că nu se vrea, că pentru toţi actorii este mai bine să rămânem încremeniţi într-un Status Quo al ineficienţei şi al lipsei minimului respect faţă de reguli.