Marius ILINCARU
jurnalist
Sâmbătă, un tramvai a sărit de pe şine în Primăverii. S-a întâmplat lângă o trecere de pietoni. A lovit şi o maşină parcată pe dreapta. Ghinion. Îşi asumă cineva răspunderea pentru acest lucru?
Bineînţeles că nu! De ce ar face-o?
Cei de la Eltrans vor da vina pe starea deplorabilă a căii de rulare şi pe vechimea tramvaielor. Şi au dreptate.
Primăria nu aude şi nu vede nimic pe acest subiect. Nu s-a întâmplat nici în mandatul lui Ovidiu Portariuc şi nici în mandatele lui Cătălin Flutur.
A, scuze!
Portariuc a asfaltat Primăverii, transformând-o într-o parcare de lux, pentru că, ceea ce era important de fapt, calea de rulare a rămas aceeaşi, cu gropi în dalele de beton şi linii întrerupte.
Flutur pregăteşte acum un megaproiect cu finanţare europeană – „Transport urban durabil prin reabilitarea, modernizarea şi extinderea transportului public local de călători cu tramvaiul – reabilitare cale de rulare”- 20,5 de milioane de euro, din care 20 de milioane de euro, bani europeni. Cam cât Cornişa. Numai de nu s-ar întâmpla ca la Cornişa, unde nu am fost în stare să luăm toţi banii şi greul a căzut pe bugetul local! Dar asta este altă poveste. Să revenim la oile noastre.
Deci, intenţia e să menţinem acest cadavru ambulant prin oraş, chiar dacă asta implică „reabilitarea” a 16 kilometri de cale de rulare. De ce?
De la Primărie veţi auzi mereu acelaşi răspunsuri: „Pentru că doar pentru tramvaie ne dau bani europenii!” Sau: „Condiţiile meteo de la noi nu permit să cumpărăm autobuze electrice!”
Ei oare? Vecinii din Suceava cum au putut să cumpere autobuze electrice cu bani europeni? Dar bistriţenii? Dar clujenii? Dar…? La ei e cumva mai cald iarna şi noi nu ştim?
Anul trecut, la Cluj-Napoca, Uniunea Europeană şi Elveţia au dat bani pentru autobuze electrice, pentru 41 de autobuze electrice lungi de 12 metri, o capacitate de 78 de locuri şi o autonomie de 105 kilometri. În plus sunt dotate cu wi-fi, camere video de supraveghere, aer condiţionat şi podea joasă pentru persoanele cu dizabilităţi. Pentru primele 11 autobuze, primăria Cluj-Napoca a plătit 26.121.980,83 lei fără TVA (vreo 5,5 milioane de euro), sumă din care 85% reprezintă fonduri elveţiene nerambursabile, iar 15% aportul municipalităţii. Banii pentru următoarele 30 de autobuze sunt de la Uniunea Europeană.
În aceste condiţii, tu să vrei să îngropi 20 de milioane de euro în refacerea celor două linii, care încurcă traficul şi aşa sufocat de maşini, şi apoi să cauţi bani să cumperi şi tramvaie noi, mi se pare că e o miştocăreală ieftină. Sincer. Pentru a deservi cele două linii, în condiţii decente, ne-ar trebui vreo zece garnituri. Asta mai înseamnă încă vreo 30 de milioane de euro! În total 50 de milioane de euro. De vreo zece ori mai mult decât la Cluj. Sau noi ne permitem că suntem mai bogaţi ca ei?
Sau poate că mă înşel eu şi pe noile căi de rulare, când vor fi gata, probabil la Sf. Aşteaptă, în buna tradiţie românească, vor circula aceleaşi garnituri Tatra care au „evadat din muzeele de istorie a tramvaiului” din Dresda. Bine, un pic de „facelift” şi apoi probabil că vor fi gata să mai „muncească” încă vreo 20 de ani. E ca şi cum ai lua o bătrână ieşită la pensie de vreo 10-15 ani şi ai duce-o la un medic estetician să-i mărească buzele şi sânii, să-i ridice un pic fundul, eventual să-i facă şi un tatuaj un pic obraznic şi apoi să o trimiţi din nou la muncă, dacă se poate chiar şi pe podiumul de prezentare de modă. Cam aşa ceva se intenţionează.
A făcut cineva calculele astea la Primărie sau acolo se calculează doar ritmul de creştere al salariului? Pentru miile de lei pe care le încasează lunar angajaţii Primăriei, oare ei nu ar trebui să şi gândească în folosul cetăţenilor? Dacă nu pot, oare e atât de greu să găsească bani în bugetul Primăriei şi să trimită un „specialist” să vadă cum au făcut ăia la Cluj? Dacă da, punem noi de o chetă, ceva! Numai să ni se spună.