Cătălin MORARU
redactor șef
După ce trecem în revistă drumurile din Botoșani – sau din restul țării – rămânem cu impresia că România nu dă nici un ban pentru infrastructură. Tot auzim refrenul ăsta, nu sunt bani, nu sunt bani. De fapt, cheltuim un munte de bani.
Conform datelor oficiale Eurostat, în ultimii ani România a investit, numai pentru drumuri, 5-6 miliarde de euro, în fiecare an. Aproape dublu, ca procent din PIB, față de restul țărilor din UE. Atunci cum de sunt drumurile așa? Hai să vedem.
Să începem cu autostrăzile. Din total, pentru autostrăzi sunt alocate anual maxim 300 de milioane de euro. Adică 5%. Atât. Ministrul pesedist Rovana Plumb declara senin zilele trecute că se vor da în folosință în 2019 în jur de 180 de kilometri de autostradă. Adică se face câte un kilometru de autostradă la două zile. La declarația asta halucinantă mai trebuie adăugat faptul că guvernul PSD nu a alocat inițial nici un ban pentru autostrada Iași-Târgu Mureș, unde există o lege aprobată de parlament. Și realizăm cu cât tupeu bat câmpii oamenii ăștia. Pentru că, de fapt, nu vor să facă autostrăzi. CNAIR, forul care se ocupă de drumurile României, primește de la buget dublu față de cât cheltuie, în fiecare an, ca să vadă poporul. La finele anului, dă banii înapoi, care se duc prin alte părți.
Cum se procedează pentru amânarea lucrărilor simțim pe amortizoarele noastre la drumul Botoșani-Târgu Frumos. Licitații care durează un an sau chiar un an jumătate (față de 60 de zile în țările europene), studii de fezabilitate care expiră sau care nu există, cum e cazul autostrăzilor care trebuie să traverseze munții. Iar lucrările se tot amână, așa cum se întâmplă la Botoșani-Târgu Frumos de vreo cinci ani. Diferența e că, în ultimii ani, pesediștii locali ne anunță să stăm liniștiți, că sunt prinși bani în buget. Eu sunt foarte liniștit. Știu că nici anul ăsta nu se face nimic.
Să vedem ce se întâmplă cu ceilalți 95% din miliardele de euro pentru drumuri. Practic, sunt bani aruncați din pixul lui Dragnea, prin PNDL, către bugete locale, apoi, de cele mai multe ori, către clienții de partid. În general e vorba de proiecte mici, pus borduri, asfaltat câte zece kilometri, peticit drumuri cu plombe care au garanție șase luni sau a zecea modernizare a vreunui drum județean amărât. Celebra TelDrum a încasat anul trecut 500 de milioane de lei (noi). România are câteva zeci, dacă nu sute de TelDrumuri. Lucrările sunt făcute fără nici o noimă sau prioritate, pur și simplu pe considerente politice. Banca Mondială are un program de prioritizare a investițiilor pe care încearcă de ani buni să îl implementeze în România. E blocat exact de guvern, pentru că asta ar însemna închiderea robinetului cu bani pentru clientul politic. Nu ar mai fi posibil, dacă se lucrează în funcție de importanță ca, de exemplu, ultimele la modernizare în județul nostru să rămână drumul care face legătura între Botoșani și București sau drumul strategic. În schimb, ce avem acum e un fel de sistem feudal, în care stăpânul arată cu degetul unde se duc banii de drumuri, fără să dea nici un fel de socoteală.
Ministrul pesedist al muncii, deputatul botoșănean Marius Budăi, făcea pe internet niște glumițe vizavi de liberali ca să scoată în evidență, vezi bine, că guvernul PSD a crescut banii pentru drumurile județene și comunale din Botoșani cu 50% (e vorba de sumele din TVA). Mergem dincolo de procentul pompos și aflăm că suma alocată pentru 2019 este de doar 20,8 milioane lei. Ca să vă faceți o idee, modernizarea a numai treisprezece (13!) kilometri pe traseul Vorona-Pădureni costă 23 milioane lei. Cum naiba poți să te lauzi cu creșterea aia, cu trei picături în ocean, pe ce lume trăiesc oamenii ăștia?
Concluziile sunt, deci, clare. Aruncăm un munte de bani pentru a avea cele mai proaste drumuri din Europa. Autostrăzi nu vom avea prea curând, încă nu îmi explic de ce, prostia nu ajunge aici, e vorba și de altceva. Ai bani europeni care te așteaptă pentru autostrăzi, iar tu bâigui de parteneriat public-privat și autostrăzi cu taxă, asta depășește puterea mea de înțelegere.
Prin județ pe la noi vor mai fi niște cârpeli, niște bucățele de zece kilometri de asfalt nou și cam atât. La anul s-ar putea să avem promisiuni mai ferme sau chiar lucrări pe Botoșani-Târgu Frumos și pe varianta spre Iași prin Prăjeni, că sunt alegeri parlamentare și așa e obiceiul pământului, se bazează pe faptul că avem memoria scurtă.
Însă important este și să nu uitați cifra asta – cinci miliarde de euro. Banii cheltuiți anual pentru drumurile din România. Când plecați la drum, la oricare drum, și vă rupeți mașinile, amintiți-vă cifra asta.