spot_img
luni, noiembrie 25, 2024
HomeEditorialLa exerciţii stăm chiar bine, problemele se rezolvă mai greu

La exerciţii stăm chiar bine, problemele se rezolvă mai greu

Ciprian MITOCEANU
scriitor

DONEAZĂ UN ABONAMENT LA MONITORUL!

Nu-ți lăsa părinții, bunicii și prietenii pradă televiziunilor de știri devenite oficine de propagandă și presei cumpărate de partide. Dă-le o șansă să fie informați corect și să facă alegeri în cunoștință de cauză! Fă-le cadou un abonament la Monitorul de Botoșani. Dacă te-ai săturat să îi vezi manipulați și mințiți, completează formularul de mai jos, cu numele și adresa corectă a celui căruia vrei să-i donezi un abonament și noi îi trimitem zilnic ziarul. Abonează-i pe cei dragi la Monitorul și oferă-le o imagine nedeformată a realității. Este cel mai de preț ajutor.

Săptămâna viitoare, aşa cum ne-au obişnuit de ceva vreme, sirenele vor răsuna din nou pe cuprinsul ţării. Urletul lor sinistru, repetat în fiecare primă zi de miercuri a fiecărei luni, ar trebui să ne ajute să nu intrăm în panică atunci când sirenele vor suna cu adevărat, vestind o nenorocire căreia autorităţile nu sunt capabile să-i facă faţă nici măcar la nivel declarativ.
Cât de pregătite sunt autorităţile să facă faţă unor evenimente nedorite s-a văzut la sfârşitul săptămânii trecute, când cei care locuiesc prin Bucureşti şi Ilfov au primit o notificare destul de ciudată prin sistemul Ro-Alert. „Pentru evitarea suprasolicitarii sistemului de apel 112, rugăm populația din București și Ilfov să evite apelurile repetate la 112, care vizează degajarea copacilor sau alte situații similare, cu excepția celor cu victime sau care pun în pericol imediat viața”. Iniţial, mulţi au crezut că este o glumă, una la fel de sinistră ca urletul sirenelor, dar în spaţiul virtual au apărut foarte repede destăinuiri ale celor care au sunat la 112 şi nu li s-a răspuns. Nu au fost puşi pe aşteptare – aşa cum se întâmplă prin filme de câte ori ai o urgenţă – ci pur şi simplu nu a răspuns nimeni. Iar oamenii nu au sunat la Urgenţe pentru că erau curioşi să vadă dacă serviciul telefonic este blocat, ci pentru că se confruntau cu situaţii în care chiar aveau nevoie de ajutor.
Dacă ne imaginăm că Bucureştiul a fost sub stare de asediu sau a fost afectat de cine ştie ce calamitate de care noi, cei plasaţi tocmai sub unul dintre cuiele de care atârnă ţara asta n-am aflat, să ştiţi că, de fapt, a fost vorba doar de ceva copaci doborâţi de vânt. Ce-i drept au fost ceva mai mulţi, iar pomii căzuţi pe carosabil au paralizat activitatea Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă, mulţi dintre angajaţi fiind chemaţi de acasă pentru a face faţă numărului mare de solicitări. Dar, chiar şi aşa, să se ajungă la blocarea Serviciului 112? Adică să suni pentru o urgenţă medicală şi să nu-ţi răspundă nimeni? Bine, şi dacă răspundea cineva şi spunea că nu se poate, rezultatul final era acelaşi, dar evenimentele petrecute sâmbătă în Capitală demonstrează cât de pregătite sunt autorităţile în cazul unei adevărate situaţii de forţă majoră. Adică nu prea…
Cu ceva luni în urmă, autorităţile se lăudau cu realizările lor de excepţie în cadrul Exerciţiului Seism 2018. Totul a mers ca pe roate; singura problemă a fost cea legată de ceva dificultăţi privind avizarea medicilor veniţi să ne ajute din străinătate. Cu alte cuvinte, s-au găsit probleme la alţii. La noi nu… Fain exerciţiu, ce să mai vorbim… Mii de răniţi trataţi, sute de case evacuate…
A fost de ajuns o ploaie îngheţată şi Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă s-a blocat complet. Până şi Serviciul 112 s-a blocat, ceea ce e altă faţetă a problemei. Pentru că e una să nu ai pe cine trimite pe teren şi alta e să nu răspundă nimeni la un apel care poate face diferenţa dintre viaţă şi moarte.
Raed Arafat, cel care acum vreo câteva luni lăuda eficienţa autorităţilor în gestionarea unui dezastru simulate, a găsit de cuviinţă să ofere ceva explicaţii bâlbâite. Cică nu e România singura ţară în care se întâmplă aşa ceva. Şi a mai ţinut să precizeze că, de fapt, cei care au apelat la 112 au sunat pentru a semnala aceeaşi problemă. Copaci căzuţi şi crengi rupte…
Cu alte cuvinte, tot cetăţeanul e vinovat de ce s-a întâmplat. Şi cei de la ISU; că ei se ocupă cu crengile şi copacii şi nu cei care gestionează Serviciul Unic de Urgenţe. În treacăt fie spus, cu toată avertizarea meteo nu s-au luat măsuri speciale pentru a face faţă unor provocări adevărate. Cică s-a dublat personalul care răspunde la 112. Cu ocazia asta am aflat că într-un oraş cu peste două milioane de locuitori la dispecerat lucrează circa 20-30 de persoane pe tură, pe toate cele trei paliere: ISU, Ambulanţă, Pompieri. Bătaie de joc? Puţin spus…
Cât timp nu se întâmplă nimic, autorităţile se laudă cu eficienţa. Chiar şi în ianuarie ne descurcăm minunat cât timp iarna nu vine pe nepregătite. Dar cum cad câţiva fulgi de zăpadă, cum vine o ploaie îngheţată şi doboară câţiva copaci, cum apar problemele urmate de justificări puerile, care nu mai conving pe nimeni. Arafat pasează responsabilitatea la ISU. Cei de la ISU spun că nu sunt ei de vină şi că mesajul trimis populaţiei a fost înţeles greşit. Serviciul de Transmisiuni Speciale spune că 112 a funcţionat în parametri normali. Din tot acest amestec de declaraţii contradictorii trebuie să înţelegem că tot cetăţeanul e vinovat. Autorităţile nu au vreo vină; şi-au făcut datoria cu vârf şi îndesat pe vremea exerciţiilor. Acum, că au apărut probleme adevărate, vor fi declanşate anchete care vor duce la nişte concluzii de genul e nevoie de mai multe exerciţii şi simulări. Că la astea se descurcă oricine…

Deja ai votat!

DONEAZĂ UN ABONAMENT LA MONITORUL!

Nu-ți lăsa părinții, bunicii și prietenii pradă televiziunilor de știri devenite oficine de propagandă și presei cumpărate de partide. Dă-le o șansă să fie informați corect și să facă alegeri în cunoștință de cauză! Fă-le cadou un abonament la Monitorul de Botoșani. Dacă te-ai săturat să îi vezi manipulați și mințiți, completează formularul de mai jos, cu numele și adresa corectă a celui căruia vrei să-i donezi un abonament și noi îi trimitem zilnic ziarul. Abonează-i pe cei dragi la Monitorul și oferă-le o imagine nedeformată a realității. Este cel mai de preț ajutor.

Botoșani
nori împrăștiați
2.6 ° C
2.6 °
0.5 °
91 %
1.5kmh
50 %
lun
4 °
mar
4 °
mie
6 °
joi
7 °
vin
4 °

CARICATURA ZILEI

POZA ZILEI

Având în vedere că se apropie sărbătorile, s-au montat semne și pentru musafiri.

EDITORIAL

La treizeci și de ani după căderea oficială a comunismului, în România procesul electoral a devenit un spectacol mai degrabă decât un act de...

EPIGRAMA ZILEI

Tot votând răul cel mai mic N-am realizat nimic Așadar și prin urmare Încercăm cu ăla mare?   -Dumitru MONACU

HAPPY CINEMA

POLITICĂ EDITORIALĂ

Politica editorială a Monitorului de Botoșani

Monitorul de Botoşani este un cotidian lansat pe 24 iunie 1995, cu distribuţie pe raza judeţului Botoşani. În ultimii ani tot timpul a fost...

ÎN ATENȚIA CITITORILOR

În atenţia cititorilor

Este foarte important pentru redacţia noastră  să ofere cititorilor  posibilitatea de a comunica cu noi  rapid şi uşor. Astfel, pentru: - a ne aduce la...

MONITORUL DE BOTOȘANI – COD DE CONDUITĂ

Codul de conduită al jurnalistului

În prezentul Cod, noţiunea de interes public va fi înţeleasă pornind de la următoarele premise: - Orice chestiune care afectează viaţa comunităţii este de interes...