Chiar dacă au avut grijă să-şi pună veniturile la adăpost înainte de declanşarea revoluţiei fiscale, parlamentarii noştri fac tot ce trebuie pentru a ne demonstra că nu merită nici pe departe să fie plătiţi regeşte în condiţiile în care sacrificiile necesare pentru a duce ţara mai departe sunt aşteptate tot de la populaţie. Prestaţia celor care se laudă că nu pot face pasul înapoi deoarece toate tâmpeniile le sunt justificate de votul celor care i-au trimis la Casa Poporului e de toată jena, ducând cu gândul la filmele cu Stan şi Bran. Îmi vine în minte filmul în care cei doi încearcă să livreze un pian. E clar încă de la început că, fiind vorba despre cei doi, pianul nu va ajunge întreg la destinaţie dar asta nu-i descurajează pe protagonişti, ba dimpotrivă. Aleg cele mai neinspirate metode pentru a-şi face treaba şi se încăpăţânează să le aplice deşi dezastrul e previzibil. Dar asta nu-i împiedică să-i dea înainte în cel mai pur stil stahanovist. Cam la fel stau lucrurile şi cu aleşii noştri. Au aflat şi ei – adevărat; până şi aleşii au aflat – că România, la capitolul circulaţie pe drumurile publice, nu stă bine deloc. Şi s-au gândit că n-ar fi rău să se ia nişte măsuri. Şi cum stă în puterea lor să propună şi eventual chiar să şi aprobe câte ceva pentru binele celor care i-au votat, un grup de parlamentari a venit cu o soluţie pe cât de originală, pe atât de inutilă. Cică şoferii disciplinaţi ar trebui răsplătiţi. Şi nu oricum ci cu puncte. Acele puncte care până acum erau spaima şoferilor cu apucături. Că dacă se adunau prea multe… Distinşii aleşi s-au gândit să-i premieze pe şoferii model cu câte două puncte. Dacă timp de un an de zile şoferul s-a ţinut departe de penalizări va trebui să se străduiască să piardă şaptesprezece puncte în anul următor pentru a reveni cu picioarele pe pământ la modul cel mai propriu. Interesantă idee, ce să le mai ceri? Parlamentarii au găsit cea mai ieftină soluţie pentru a pune capăt haosului de pe şosele. De ce să se facă investiţii în infrastructură? Investiţiile costă, că de asta le spune investiţii, şi dacă nu iese nimic nici nu merită demarate. Nu e mai frumos şi rentabil când investiţiile se fac doar pe hârtie şi banii ajung la cine trebuie? Educaţie?! Da, şi educaţia e capabilă să reducă haosul de pe şosele. Dar educaţia, ca şi infrastructura, necesită fonduri. Şi mai există şi pericolul ca un popor educat să gândească de capul lui, aşa că mai degrabă ne menţinem la nivelul actual. Dacă încă funcţionează nu e bine să încerci reparaţii. Lecţii de conducere preventivă? Nici nu încape vorbă; şoferii români sunt aşi din născare, ce nevoie au de conducere preventivă? România duce lipsă de drumuri pe care să se poată circula în siguranţă. Lipsesc marcajele rutiere şi separatoarele de sens. Autostrăzi avem pe hârtie; în Moldova nici măcar atât. Avizul psihologic a devenit pur formal, cei care îl acordă nu sunt traşi la răspundere dacă „aptul psihologic” comite o nenorocire. Legislaţia e deficitară şi îi avantajează mai degrabă pe zmeii şoselelor decât pe şoferii civilizaţi. Chiar dacă a scăzut numărul poliţiştilor şpăgari de pe vechile năravuri mor greu în poliţia rutieră. E dezastru pe toată linia dar aleşii vin cu măsuri banale. Care nu necesită investiţii dar, pe de altă parte, nu vor duce la niciun fel de rezultate concrete, ba chiar vor agrava haosul de pe străzi. Firesc, nu orice zmeu al şoselelor este sancţionat. Fie că se descurcă, fie că nu e prins asupra faptului. Astfel poate să treacă un an de zile fără să piardă puncte. Va învăţa ceva din asta? Categoric nu. Nu învaţă cei care sunt prinşi mangă la volan; de-abia aşteaptă să le expire suspendarea pentru o călătorie asezonată cu trascău. Păi dacă e motiv de fericire, atunci să fie fericire. Simţindu-se oarecum confortabil la adăpostul celor două puncte suplimentare zmeii nu vor deveni mai prudenţi ci mai impertinenţi. Nu e nevoie de studii de-ale cercetătorilor britanici pentru a se ajunge la această concluzie. Şoferii agresivi şi indisciplinaţi nu au fost niciodată impresionaţi de punctele acumulate sau de amenzi. Ba punctele suplimentare ar putea să le dea idei şi acelor şoferi care şi-au văzut de treabă. Păi dacă există o marjă de siguranţă de ce să nu se profite de ea? Punctele bonus ar reprezenta o răsplată adevărată dar numai într-o societate civilizată. Ori, indiferent cât de central europeni vor unii să ne considere, suntem departe de acel ideal educaţional care ar face ca sistemul recompenselor să devină util. Situaţiile disperate cer măsuri extreme. La noi se merge pe măsuri gratuite cu rezultate anticipabile. Dar cât timp nu costă mare lucru e de aşteptat că aleşii vor trece de la vorbe la fapte. Asta pentru a avea dreptul să spună că au făcut şi ei ceva.
Măsuri inutile dar mai ales gratuite – Ciprian MITOCEANU scriitor
De MonitorulBT
0

Deja ai votat!
Articolul precedent
AVEM NEVOIE DE SPRIJINUL DUMNEAVOASTRĂ!
„Avem nevoie de sprijinul dumneavoastră pentru a putea oferi în continuare jurnalism onest și a lupta cu corupția și dezinformarea, pentru a scrie despre situația reală, nu versiunea oficială cosmetizată oferită de autorități.
REDIRECȚIONEAZĂ 20% DIN IMPOZITUL PE PROFIT AL COMPANIEI TALE
Poți alege ca 20% din taxele plătite de compania ta să meargă către jurnalism de calitate, nu către stat. Descarcă draft-ul contractului de sponsorizare. Completează-l cu datele companiei și suma. Trimite-l la monitorul@monitorulbt.ro *Baza legală poate fi consultată AICI.
ARTICOLE SIMILARE
Editorial
Al șaptelea val – Dumitru MONACU, scriitor
Frământările sociale din ultima vreme nu sunt singulare în istoria recentă a românilor. De-a lungul ultimelor două secole, istoria a consemnat multe asemenea momente....
Editorial
Legea junglei din Absurdistan – Ciprian MITOCEANU, scriitor
E din ce în ce mai interesant de trăit în România, asta dacă ai ceva genă de masochist. Avem legi, dar aplicarea acestora depinde...
Editorial
Exemplul personal – Virgil COSMA, jurnalist
În sfârșit, un film urmărit pe toată planeta și care stârnește valuri interminabile de comentarii, fiindcă ne privește pe toți, părinți, bunici și copii....
Editorial
Cel mai (ne)iubit dintre pământeni – Ciprian MITOCEANU, scriitor
Se pare că, uneori, lucrurile se aranjează așa cum ar trebui. Evenimentele de la finalul anului trecut, care încă mai au ecouri în societatea...
Editorial
Piedone, comisarul cu … (k)armă – Dumitru MONACU, scriitor
Periplul moldav al președintelui Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor, Cristian Piedone Popescu s-a lăsat cu amenzi mari, opriri temporare ale activității și mare panică...
Editorial
Justiție pe pauză – Ciprian MITOCEANU, scriitor
Nu e zi în care să nu aflăm din presă despre tot felul de potlogari pe care justiția i-a scăpat de pedeapsă prin deja...
Editorial
Enigme deocamdată – Dumitru MONACU, scriitor
Pe perioada celor peste 35 de ani de pluripartidism românesc au existat oameni, partide, curente sau tendințe politice care s-au pulverizat în neant în...
Editorial
Când disciplina devine opțională și criza educațională românească – Ciprian MITOCEANU, scriitor
Acum ceva ani, un românaș revenit din Spania pe meleagurile natale s-a declarat îngrozit de nivelul violenței din școlile românești. Păi dacă se întâmpla...
Editorial
Unde ne ducem? – Virgil COSMA, jurnalist
Prima vizită externă a președintelui interimar Bolojan, în afară de cea tradițională de la Chișinău - care nici nu ar trebui să fie socotită...
Editorial
Lecțiile neînvățate ne lasă repetenți – Cătălin MORARU, redactor șef
E important să înțelegem dacă am învățat ceva din lecțiile primite în ultimele luni, în materie de democrație sau de cât de repede poate...
Editorial
Proști, deștepți, frustrați și invidioși – Dumitru MONACU, scriitor
Încerc acum, după ce s-a tras cortina peste al doilea act al parodiei prezidențiale, să înțeleg ce i-au mânat în luptă pe susținătorii zeloși...
Editorial
Simulăm până reușim sau ne prefacem că reușim? – Ciprian MITOCEANU, scriitor
Suntem în plin sezon de simulare a examenelor naționale. Săptămâna aceasta tocmai s-a terminat cu simularea Evaluării Naționale, iar săptămâna viitoare începe simularea examenului...
Editorial
Cozi de topor la … cozi de topor – Dumitru MONACU, scriitor
De când e lumea și pământul, stăpânirea unei nații de către alta a avut la bază suportul cozilor de topor. Adică, mai pe șleau...
Editorial
Impostură și oportunism – Ciprian MITOCEANU, scriitor
Paradoxal, deși criza în care se zbate țara devine tot mai gravă pe zi ce trece, numărul celor care au pretenția că ne pot...
Editorial
Ofertă derizorie – Virgil COSMA, jurnalist
Pe măsură ce mitul salvatorului național s-a destrămat, fiindu-i scoase la iveală goliciunea de conținut și legăturile subterane cu marii artizani ai manipulării maselor,...
Editorial
Un accident cultural la viteză maximă – Ciprian MITOCEANU, scriitor
Zilele trecute un românaș și-a trăit din plin cele câteva minute de celebritate, dar, având în vedere „realizarea” ce și-a adăugat-o în portofoliu, e...
Botoșani
cer acoperit de nori
8.9
°
C
9.6
°
8.9
°
97 %
3.1kmh
100 %
mie
9
°
J
9
°
vin
16
°
S
16
°
D
1
°
CARICATURA ZILEI
POZA ZILEI
Încerci cu frumosul inițial și dacă nu ține, mai adaugi ceva mai pe înțelesul celor cărora te adresezi.
EDITORIAL
Frământările sociale din ultima vreme nu sunt singulare în istoria recentă a românilor. De-a lungul ultimelor două secole, istoria a consemnat multe asemenea momente....
EPIGRAMA ZILEI
La acea vorbă străveche
(„Nu te culca pe-o ureche!”)
Am o întrebare ... nouă:
Se poate pe amândouă?
-Dumitru MONACU
HAPPY CINEMA
POLITICĂ EDITORIALĂ
Politica editorială a Monitorului de Botoșani
Monitorul de Botoşani este un cotidian lansat pe 24 iunie 1995, cu distribuţie pe raza judeţului Botoşani. În ultimii ani tot timpul a fost...
ÎN ATENȚIA CITITORILOR
În atenţia cititorilor
Este foarte important pentru redacţia noastră să ofere cititorilor posibilitatea de a comunica cu noi rapid şi uşor. Astfel, pentru:
- a ne aduce la...
MONITORUL DE BOTOȘANI – COD DE CONDUITĂ
Codul de conduită al jurnalistului
În prezentul Cod, noţiunea de interes public va fi înţeleasă pornind de la următoarele premise:
- Orice chestiune care afectează viaţa comunităţii este de interes...