Autoritățile locale vor putea prelua de la diferitele autorități, ministere și companii naționale proiectele de infrastructură rutieră şi feroviară de interes local, a anunțat şeful Cancelariei prim-ministrului, Ionel Dancă. Mișcarea, cerută de peste un deceniu de diferiți primari și șefi de consilii județene, poate fi realizată ca urmare a unei ordonanțe de urgență adoptată săptămâna trecută de către guvern.
Posibilitatea de a transfera proiectele a fost acceptată de Comisia Europeană pentru șapte din cele opt regiuni de dezvoltare din România, excepția fiind regiunea București – Ilfov, una dintre cele mai bogate din întreaga Uniune Europeană. „E o decizie care pune dezvoltarea locală pe o nouă direcție. Aceasta e una dintre deciziile cele mai importante pe care le-am luat pentru a responsabiliza autoritățile locale”, a declarat Marcel Boloș, ministrul Fondurilor Europene.
Autoritățile centrale, mai ales Compania de Autostrăzi (CNAIR) s-au remarcat în ultimii ani prin incapacitatea de a gestiona proiectele de infrastructură, acestea fiind întârziate ani buni din cauza incompetenței sau corupției. Acum, autorităţile locale vor avea posibilitatea să preia în gestiune şi execuţie proiecte de infrastructură rutieră şi feroviară, fie prin autoritatea locală, fie prin asociaţii de dezvoltare intercomunitară. Astfel, drumuri naţionale, centuri ocolitoare care nu erau până în prezent în grafic de execuţie la nivelul CNAIR vor putea fi transferate autorităţilor locale şi executate în gestiunea acestora, urmând ca, după finalizarea lucrărilor, acestea să revină în administrarea CNAIR. „Lista proiectelor de infrastructură care pot face obiectul prevederilor prezentului articol se aprobă prin ordinul ministrului Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor, cu avizul Ministerului Fondurilor Europene”, se arată în ordonanță.
Centura Botoșaniului, doar la stadiu de vorbe
Centura Botoșaniului, principalul proiect al Zonei Metropolitane, zace de ani de zile în stadiul de intenție, nici măcar studiul de fezabilitate nefiind recepționat. „Și dacă ne-o dă, ce? Nici măcar studiul de fezabilitate nu a fost recepționat. Se va face și recepția. Nu era programată la nivel central pentru acest an. Oricum centura, așa cum e gândită acum, trece pe teritoriul comunei Curtești”, a declarat primarul Cătălin Flutur, adăugând că, poate o centură prin nordul municipiului, care să unească drumurile naționale importante cu DN 29, care este o poartă a UE spre Moldova și implicit spațiul ex-sovietic ar fi fost mai oportună pentru municipiu.
Primarul a mai afirmat că trebuie foarte bine calculați pașii, pentru că o astfel de investiție „ne costă cât bugetul pe cinci ani”.
România, pe cale de a pierde 2,15 miliarde de euro
Guvernanții susțin că prin acest mecanism, se rezolvă o problemă acută a absorbției fondurilor europene, respectiv un risc de dezangajare a unor sume uriașe, tocmai pentru că sunt proiecte care au întârziat, nu au fost pregătite suficient de către guvernările anterioare.
Potrivit actului normativ, pentru anul 2020 riscul de dezangajare la nivelul tuturor programelor operaționale este în valoare de 2,15 miliarde euro, iar cele mai mari valori ale riscului de dezangajare sunt înregistrate la nivelul Programului Operațional Infrastructură Mare (POIM) cu valoarea de 778,17 milioane euro, Programului Operațional Regional cu valoarea de 740,13 milioane euro și a Programului Operațional Capital Uman cu o valoare de 382,16 milioane euro.