marți, aprilie 1, 2025
AcasăEconomicAutoritățile locale vor primi gestiunea construcției centurilor ocolitoare. La Botoșani, centura e...

Autoritățile locale vor primi gestiunea construcției centurilor ocolitoare. La Botoșani, centura e doar la stadiu de vorbe

♦ Autoritățile locale vor putea prelua de la diferitele autorități, ministere și companii naționale proiectele de infrastructură rutieră şi feroviară de interes local
♦ Centura Botoșaniului, principalul proiect al Zonei Metropolitane, zace de ani de zile în stadiul de intenție, nici măcar studiul de fezabilitate nefiind recepționat

Autoritățile locale vor putea prelua de la diferitele autorități, ministere și companii naționale proiectele de infrastructură rutieră şi feroviară de interes local, a anunțat şeful Cancelariei prim-ministrului, Ionel Dancă. Mișcarea, cerută de peste un deceniu de diferiți primari și șefi de consilii județene, poate fi realizată ca urmare a unei ordonanțe de urgență adoptată săptămâna trecută de către guvern.

Posibilitatea de a transfera proiectele a fost acceptată de Comisia Europeană pentru șapte din cele opt regiuni de dezvoltare din România, excepția fiind regiunea București – Ilfov, una dintre cele mai bogate din întreaga Uniune Europeană. „E o decizie care pune dezvoltarea locală pe o nouă direcție. Aceasta e una dintre deciziile cele mai importante pe care le-am luat pentru a responsabiliza autoritățile locale”, a declarat Marcel Boloș, ministrul Fondurilor Europene.

Autoritățile centrale, mai ales Compania de Autostrăzi (CNAIR) s-au remarcat în ultimii ani prin incapacitatea de a gestiona proiectele de infrastructură, acestea fiind întârziate ani buni din cauza incompetenței sau corupției. Acum, autorităţile locale vor avea posibilitatea să preia în gestiune şi execuţie proiecte de infrastructură rutieră şi feroviară, fie prin autoritatea locală, fie prin asociaţii de dezvoltare intercomunitară. Astfel, drumuri naţionale, centuri ocolitoare care nu erau până în prezent în grafic de execuţie la nivelul CNAIR vor putea fi transferate autorităţilor locale şi executate în gestiunea acestora, urmând ca, după finalizarea lucrărilor, acestea să revină în administrarea CNAIR. „Lista proiectelor de infrastructură care pot face obiectul prevederilor prezentului articol se aprobă prin ordinul ministrului Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor, cu avizul Ministerului Fondurilor Europene”, se arată în ordonanță.

Centura Botoșaniului, doar la stadiu de vorbe

Centura Botoșaniului, principalul proiect al Zonei Metropolitane, zace de ani de zile în stadiul de intenție, nici măcar studiul de fezabilitate nefiind recepționat. „Și dacă ne-o dă, ce? Nici măcar studiul de fezabilitate nu a fost recepționat. Se va face și recepția. Nu era programată la nivel central pentru acest an. Oricum centura, așa cum e gândită acum, trece pe teritoriul comunei Curtești”, a declarat primarul Cătălin Flutur, adăugând că, poate o centură prin nordul municipiului, care să unească drumurile naționale importante cu DN 29, care este o poartă a UE spre Moldova și implicit spațiul ex-sovietic ar fi fost mai oportună pentru municipiu.

Primarul a mai afirmat că trebuie foarte bine calculați pașii, pentru că o astfel de investiție „ne costă cât bugetul pe cinci ani”.

România, pe cale de a pierde 2,15 miliarde de euro

Guvernanții susțin că prin acest mecanism, se rezolvă o problemă acută a absorbției fondurilor europene, respectiv un risc de dezangajare a unor sume uriașe, tocmai pentru că sunt proiecte care au întârziat, nu au fost pregătite suficient de către guvernările anterioare.

Potrivit actului normativ, pentru anul 2020 riscul de dezangajare la nivelul tuturor programelor operaționale este în valoare de 2,15 miliarde euro, iar cele mai mari valori ale riscului de dezangajare sunt înregistrate la nivelul Programului Operațional Infrastructură Mare (POIM) cu valoarea de 778,17 milioane euro, Programului Operațional Regional cu valoarea de 740,13 milioane euro și a Programului Operațional Capital Uman cu o valoare de 382,16 milioane euro.

Deja ai votat!

AVEM NEVOIE DE SPRIJINUL DUMNEAVOASTRĂ!

„Avem nevoie de sprijinul dumneavoastră pentru a putea oferi în continuare jurnalism onest și a lupta cu corupția și dezinformarea, pentru a scrie despre situația reală, nu versiunea oficială cosmetizată oferită de autorități.

REDIRECȚIONEAZĂ 20% DIN IMPOZITUL PE PROFIT AL COMPANIEI TALE

Poți alege ca 20% din taxele plătite de compania ta să meargă către jurnalism de calitate, nu către stat. Descarcă draft-ul contractului de sponsorizare. Completează-l cu datele companiei și suma. Trimite-l la monitorul@monitorulbt.ro *Baza legală poate fi consultată AICI.

Botoșani
cer fragmentat
11.1 ° C
11.6 °
10 °
89 %
1.8kmh
65 %
mar
12 °
mie
11 °
J
8 °
vin
15 °
S
16 °

CARICATURA ZILEI

POZA ZILEI

Probabil vine primăvara și au scăpat de gripa aviară, altfel nu se explică.

EDITORIAL

E din ce în ce mai interesant de trăit în România, asta dacă ai ceva genă de masochist. Avem legi, dar aplicarea acestora depinde...

EPIGRAMA ZILEI

Vine, vine primăvara, Praful alb e dus de tot, Boii nu-și mai umflă nara Cu-atâta iarbă sub bot...   -Dumitru MONACU

HAPPY CINEMA

POLITICĂ EDITORIALĂ

Politica editorială a Monitorului de Botoșani

Monitorul de Botoşani este un cotidian lansat pe 24 iunie 1995, cu distribuţie pe raza judeţului Botoşani. În ultimii ani tot timpul a fost...

ÎN ATENȚIA CITITORILOR

În atenţia cititorilor

Este foarte important pentru redacţia noastră  să ofere cititorilor  posibilitatea de a comunica cu noi  rapid şi uşor. Astfel, pentru: - a ne aduce la...

MONITORUL DE BOTOȘANI – COD DE CONDUITĂ

Codul de conduită al jurnalistului

În prezentul Cod, noţiunea de interes public va fi înţeleasă pornind de la următoarele premise: - Orice chestiune care afectează viaţa comunităţii este de interes...