În timp ce petroliștii americani plătesc să scape de producția pe care o au pe stoc, în România, de trei săptămâni, de când guvernul a plafonat prețurile, combustibilii nu s-au mai ieftinit la pompă.
Prețul barilului de petrol a intrat, la bursa din New York, pentru prima dată de când există statistici pe un plan negativ, dar acest lucru nu se vede și la pompă în România, unde a rămas neschimbat de după decizia guvernului de a îngheța prețul maxim la pompe.
Luni, petrolul Texas (WTI) a înregistrat o prăbuşire istorică de 305% şi, pentru prima dată de când există statistici, a trecut la valori negative, în contextul în care preţul barilului a fost cotat la -37,63 dolari. La finalul şedinţei de la Bursa de Mărfuri din New York (Nymex), cotaţiile futures ale petrolului Texas cu furnizarea în mai au scăzut cu cifra record de 55,9 dolari faţă de sesiunea de vineri.
Asta înseamnă că petroliștii erau dispuși să plătească ei aproape 40 de dolari pentru baril doar ca să le fie preluat petrolul. Traderii americani sunt tot mai îngrijoraţi că nu vor mai avea unde să mai depoziteze petrolul, unităţile de stocare apropiindu-se de capacitatea maximă şi marile operaţiuni ale Guvernului SUA de a face stocuri deja sunt aproape finalizate, şi, din acest motiv, un cumpărător poate ajunge să primească bani pentru a cumpăra petrol. „Colapsul este în primul rând o reflecţie a comercianţilor care au semnat contracte până în iunie, astfel că nimeni nu vrea să obţină livrarea deoarece toată capacitatea de înmagazinare este aproape completă”, a avertizat Edward Moya, analist senior de piaţă la Oanda, citat de Agerpres.
Din cauza pandemiei de coronavirus, care a dus și la o reducere uriașă a cererii de combustibil, rafinăriile vor continua să-şi reducă semnificativ activitatea, din cauza lipsei de spaţii de înmagazinare, în special pentru benzină, fără a vinde.
Mai mult, contractele futures pentru petrolul WTI cu livrare în iunie expiră pe 19 mai. Contractele WTI cu livrare în iunie au închis luni la un nivel mai ridicat, de 20,43 dolari pe baril. Spreadul (n.r. – costul de vânzare) dintre contractele pentru luna mai şi iunie a atins la un moment dat 60,76 dolari pe baril, fiind cel mai mare din istorie.
Pandemia de coronavirus a dat o lovitură puternică activităţilor economice la nivel mondial şi a subminat cererea de ţiţei.
În timp ce OPEC şi alte state producătoare de petrol au încheiat un acord istoric, care prevede reducerea livrărilor de ţiţei cu 9,7 milioane de barili pe zi începând cu luna mai, mulţi argumentează că măsura va fi insuficientă pentru a compensa declinul cererii.
Agenţia Internaţională pentru Energie a avertizat în raportul său lunar că cererea de petrol din aprilie ar putea fi cu 29 de milioane de barili pe zi mai mică faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, un nivel care nu a mai fost întâlnit din 1995.
La Botoșani, prețuri neschimbate de trei săptămâni
La Botoșani, prețurile combustibililor păstrează o oarecare constanță de aproximativ trei săptămâni, de când și-au încetinit și chiar oprit scăderea, în ciuda a ceea ce se întâmplă pe piețele internaționale.
Plafonarea prețului la combustibili de către Cabinetul Orban, în sensul că pe timpul stării de urgență benzinarii să nu poată urca prețurile, chiar dacă piața internațională dictează acest lucru, i-au determinat pe aceștia să nu și mai ajustate prețurile ori să o facă într-o marjă marginală, astfel încât să poată contracara o eventuală scumpire a petrolului. Așa se face că marți dimineață, la Botoșani, prețul benzinei standard era în general sub 4,5 lei litru, singurele excepții făcându-le stațiile OMV și Mol, unde un litru costa 4,52 lei. Cea mai ieftină benzină se putea cumpăra la Lukoil și Petrom, 4,41 lei litru, în timp ce la Socar aceasta costa 4,44 lei/litru. La Rompetrol prețul era de 4,45 lei/litru.
Aceeași situație se înregistra și la prețul motorinei standard, care oscila între 4,63 lei/litru (Petrom) și 4,72 lei/litru (Mol și OMV). La Lukoil și Socar prețul era de 4,64 lei/litru, în timp ce la Rompetrol un litru costa 4,67 de lei.
Prețurile sunt cam aceleași cu cele de săptămâna trecută, diferențele fiind de maxim doi bani pe litru la unele stații de combustibili.