Criza provocată de pandemia de Covid-19 a dus la o modificare structurală a obiceiurilor de consum ale românilor, în sensul că a accelerat folosirea internetului ca interfață în achiziționarea de bunuri și, mai nou, alimente.
Dacă până la începutul lunii martie nu era ceva ieșit din comun să-ți comanzi comanzi pe internet ultimul model de telefon lansat de anumit producător, sau hainele la modă, de câteva săptămâni botoșănenii au început să-și comande de pe internet și alimentele, fructe și legume proaspete, produse lactate, mei sau alte preparate de carne. Acest lucru a fost facilitat și de apariția pe rețelele de socializare a numeroase grupuri ale producătorilor locali, care disperați că le dispare piața tradițională s-au reorientat spre internet și sunt acum dispuși să aducă produsele lor la consumatori acasă. De asemenea, Direcția Agricolă a lansat portalul www.produsinbotosani.ro, care are asociată și o pagină de Facebook, Produsinbotosani, prin intermediul căreia se încearcă intermedierea între producătorul agricol local și consumator.
Fenomenul nu este singular și specific județului Botoșani, ci are amploare regională și chiar națională, tot mai mulți producători din toate regiunile țării încercând să-și vândă marfa pe internet. Acest lucru a atras atenția Filialei Iași a Academiei Române, care a lansat un studiu privind „oportunitatea achiziționării de legume proaspete direct de la producători, cu livrare la domiciliu”. Potrivit cercetătorului Sebastian Brumă, scopul scopul studiului este acela de a scoate în evidență ce-și dorește consumatorul de la producătorii locali de produse alimentare și mai ales să determine modul cum ar dori consumatorii să aibă legăturile directe cu fermierii. Pentru aceasta, consumatorii sunt invitați să completeze un scurt chestionar pe internet.
Până acum cercetarea a fost centrată în jurul Iașului, dar acum se doreşte extinderea sa, inclusiv în județul Botoșani, astfel ca rezultatele să poată fi extrapolate la nivelul Moldovei și „să contribuie la dezvoltarea rețelelor de distribuție a produselor agroalimentare locale, în sprijinul atât al producătorilor, cât și al consumatorilor”.
Potrivit unor rezultate parțiale, după 16 martie, data în care a intrat în vigoare starea de urgență, numărul celor care susțin că au „comandat legume proaspete de la producătorii locali, cu livrare directă” aproape că s-a dublat, de la 31,6% la 53,4%, iar trendul este crescător.
Botoșănenii care doresc să completeze chestionarul o pot face aici.