Mirela Călugăreanu, președintele Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală (ANAF), susține că interconectarea caselor de marcat cu serverele Fiscului se va realiza în cursul acestui an.
Ea a afirmat că strategia de informatizare la nivelul instituţiei a fost elaborată la finalul anului trecut şi cuprinde 14 proiecte, unele care se implementează pe termen scurt, iar altele pe termen lung. „Dintre cele 14 proiecte, în acest an vor fi implementate un număr de patru proiecte şi unul deja a fost finalizat şi funcţionează începând cu 10 februarie. Este un element de back office, dar foarte important pentru noi. Am reuşit să realizăm transferul electronic al deciziilor de impunere din aplicaţia Pheonix cu programul SIAC. E un lucru pe care ni-l doream de ani de zile şi am reuşit să creăm această legătură, iar lucrurile să fie funcţionale începând cu data de 10 februarie. Acesta va însemna o degrevare a personalului din partea de gestiune de declaraţii de aceste procese care se făceau manual şi este un element important care ajută atât administraţia fiscală, dar şi contribuabilii”, a declarat Mirela Călugăreanu.
Un alt proiect în domeniul digitalizării ANAF care va funcţiona în curând este cel al interconectării caselor de marcat. „Se fac eforturi pentru ca lucrurile să se întâmple cât mai curând posibil. Aţi auzit-o şi din declaraţiile publice ale domnului ministru (n.r. – Florin Cîțu)”, a mai spus Mirela Călugăreanu.
Văzute ca principală măsură de combatere a evaziune, noile case de marcat cu jurnal electronic sunt inoperabile încă din cauza faptului că sistemul informatic al Fiscului este depășit, iar foarte mulți comercianți nu le-au achiziționat sau nu le-au pus în funcțiune, deși termenele legale s-au depășit de mult, pentru că știu că nu pot păți nimic.
În prezent, sistemul informatic al ANAF necesar pentru conectarea caselor de marcat în timp real cu Fiscul nu este operațional, deși atât guvernul Dăncilă, cât și guvernul Orban îl anunțau ca fiind prioritar. Acest lucru nu este posibil, deoarece sistemul informatic al ANAF este depășit, fiind la nivelul anului 2008, iar toate cârpelile făcute până acum nu permit mai mult de 9.000 de accesări simultan pe servere, ceea ce este extrem de puțin la nivel național, mai ales în perioadele de vârf, de transmitere a datelor. De aici și desele căderi ale sistemului informatic al Fiscului.
În prezent, firmele care au noile tipuri de aparate fiscale, cu jurnal electronic, transmit datele către ANAF lunar, prin intermediul unui formular, fără ca aceste case de marcat să-și justifice existența.
La nivel naţional ar fi nevoie de circa 800.000 de case de marcat cu jurnal electronic, însă, în sistemul informativ al ANAF, sunt înregistrate aproximativ 507.000 de case de marcat digitale, alte circa 30.000 au fost cumpărate și așteaptă instalarea. Încă 60.000 ar fi disponibile în stocurile distribuitorilor. La un cost mediu de 250 de euro piaţa de marcat, businessul se ridică, la nivel naţional, la 200 de milioane de euro.
Mirela Călugăreanu a anunțat că, începând cu luna martie, se va vedea un progres privind poprirea electronică. Pentru implementarea acestui sistem de poprire electronică şi de ridicare a popririlor tot electronic ANAF a avut discuţii cu instituţiile de credit şi Asociaţia Română a Băncilor. „Un alt proiect care, de asemenea, va fi implementat anul acesta este Noes, adică implementarea unui nivel operativ în procesul de executare silită”, a mai menționat șefa ANAF.