Aflată la Iași, Corina Crețu, fost comisar european și actualmente europarlamentar Pro România, a dezvăluit ceea ce mulți bănuiam. Ea a relatat cum Liviu Dragnea a sabotat dezvoltarea Moldovei prin miniștrii Transporturilor pe care i-a numit și cât de mult rău a făcut acest lucru țării. Europarlamentarul Pro România a povestit un episod, când, în calitate de comisar european, a discutat în biroul său de la Bruxelles cu ministrul de atunci al Transporturilor, Lucian Şova, pe tema autostrăzii Iaşi – Târgu Mureş. „La mine în birou, am martori, i-am spus că anul viitor va fi Anul Centenar, hai să facem un gest simbolic. Avem încă cinci miliarde de euro la dispoziţie pentru infrastructura de transport. Nu putem finanţa totul, dar măcar să pornim studiul de fezabilitate pentru autostrada Târgu Mureş – Iaşi – Ungheni. Hai să facem un gest şi apoi din 2021 să începem construcţia în exerciţiul financiar viitor. Toată lumea a rămas şocată de răspunsul ministrului, care a spus «Nu ştiu, trebuie să vorbesc cu Liviu (n.r. – Liviu Dragnea)». Aşa mi s-a întâmplat cu toate lucrurile. Nimeni nu a avut curajul să ia o decizie”, a declarat europarlamentarul.
Ea a spus că în timpul mandatului de comisar nu a mai existat o astfel de abordare din partea vreunui ministru dintr-o ţară europeană. „Încă mai erau bani atunci pentru studiul de fezabilitate la autostrada Moldovei. Îmi pare foarte rău că România nu s-a pregătit suficient. Investiţiile de infrastructură sunt complexe, pregătirea ia ani de zile din punct de vedere tehnic şi financiar. De aceea am plecat încă din 2014 cu ideea de a avea proiecte. Sper ca Moldova să crească, este printre cele mai sărace din Uniunea Europeană”, a spus Corina Creţu.
În replică, fostul ministru PSD o acuză pe Corina Creţu de ipocrizie şi nepricepere. Lucian Șova este din Bacău și el a fost unul dintre cei care au sabotat acest sector de autostradă în detrimentul unui proiect susținut de pesediștii băcăuani. „Am făcut o analiză multicriterială, începută în mai 2018 şi terminată în decembrie 2018 cu BEI-Passa, validată de Jaspers, pe care am trimis-o la Bruxelles. Constat că doamna Creţu habar nu are de acest lucru. Am prins în proiectul de buget 2019 refacerea SF-ului pentru Iaşi – Târgu Mureş, dar şi studiu de fezabilitate plus proiect tehnic pentru Bacău – Braşov, singura autostradă ce va putea fi realizată între Moldova şi Transilvania vreodată”, a susținut Lucian Şova.
În trecut, Corina Creţu a mai declarat că Guvernul nu a trimis o solicitare de finanţare pentru studiul de fezabilitate al Autostrăzii „Unirii”, deşi cererea putea fi aprobată. „Vreau să vă amintesc că eu am atras semnale de alarmă asupra nevoii de conectare a României la reţeaua europeană de autostrăzi şi transport încă din prima zi a mandatului meu. Există un Master Plan aprobat de Comisia Europeană încă din 2015, şi pentru mine este absolut inexplicabil de ce, după ce o ţară îşi stabileşte priorităţile, nu depune şi proiecte aferente către Uniunea Europeană… Noi ne-am oferit la Comisie să realizăm studiul de fezabilitate pentru Autostrada Ungheni – Iaşi – Târgu Mureş, pe perioada actuală de programare. Dar aceste lucruri nu le putem face fără a primi proiectele la Comisie”, declara Corina Creţu după protestul „șîeu” din primăvară.
La finalul anului trecut, Comisia Europeană a venit în ajutorul României și a modificat POIM, în sensul creșterii ratei de cofinanţare de la 75% la 85%. Astfel, la un cost estimat al Autostrăzii „Unirii” de aproximativ nouă miliarde de euro, contribuţia României ar fi fost de 1,35 miliarde euro, în timp ce 7,65 de miliarde de euro ar fi venit de la UE, doar că guvernarea PSD a insistat pe ideea falimentară a parteneriatului public-privat. Se rezolvau două probleme dintr-un foc, asigurarea finanțării uneia dintre cele mai importante investiții și atragerea fondurilor europene, mai ales că pe acest program de finanțare absorbția este undeva la 27 de procente.