În timp ce majoritatea primarilor stau cu mâna întins la guvern pentru a primi printre degete câțiva firfirei pentru a-și dezvolta urbea pe care o conduc, un primar din Botoșani a înțeles că singura șansă reală de a finanța proiectele care să ducă la dezvoltarea comunității pe care o păstorește sunt fondurile europene. Este vorba de orașul Flămânzi, unde primarul Dan Oloeru, împreună cu echipa pe care și-a format-o, a reușit să aducă în localitate finanțări de aproximativ 16,5 milioane de euro în acest exercițiu financiar european, iar proiecte de alte câteva milioane de euro sunt pe lista de rezervă spre finanțare printr-un program transfrontalier cu Moldova.
„În 2016, când am văzut culoarea politică a conducerii, mi-am dat seama că eu, ca liberal, nu am nicio șansă să mă lipesc la fondurile guvernamentale, așa că ne-am reorientat spre fondurile europene. A fost simplu, pentru că în Flămânzi există o tradiție în lucrul cu fondurile europene. Eu am un consilier personal care lucrează doar pentru fonduri europene și care trebuie să caute zilnic surse de finanțare”, a declarat Dan Oloeru. Interesant este că acest consilier a activat în primărie și alături de primarul care a fot până în 2012. „Vine din mandatul 2008-2012. Este un coleg de-al meu de la școală și este un om foarte valoros, iar pe un om valoros trebuie să-l lași să muncească”, a mai spus Oloeru.
Transport electric
La momentul de față, Primăria Flămânzi a lucrat pe 19 de proiecte, din care 13 sunt cu finanțare europeană, trei cu finanțare prin PNDL și trei cu finanțare locală. E drept, nu toate au reușit să fie semnate sau puse încă în practică.
Cheia de boltă o reprezintă cele patru finanțări prin Programul Operațional Regional (POR), care totalizează 11,6 milioane de euro. Astfel, cu ajutorul banilor europeni de pe axa de mobilitate urbană, în Flămânzi vor fi asfaltați în jur de 10 kilometri, se vor reabilita opt kilometri de trotuare, se vor face patru kilometri de piste de biciclete, dar, cel mai interesant se vor stabili trei trasee de transport public în comun cu 32 de stații, care vor fi deservite de trei mașini electrice. „În funcție de solicitări și de viabilitatea proiectului avem în intenție de a mai crea unu-două trasee pentru a lega satele Prisacani și Chițoveni de Flămânzi. Scopul este ca locuitorii orașului să lase mașinile acasă și să circule cu aceste autobuze electrice, care vor fi destinate și copiilor și pensionarilor”, a mai declarat primarul, care a spus că ia în calcul să acorde o subvenție societății din subordinea Consiliului Local ce va opera aceste mijloace transport.
Asfaltare cu bani europeni
De asemenea, Primăria Flămânzi urmează să semneze un alt proiect de finanțare prin POR de 5,5 milioane de euro, prin care se va încerca dezvoltarea a unor zone defavorizate a orașului prin asfaltarea a 10 kilometri de drum, aducțiunea de apă și canalizare pe o distanță de cinci kilometri, construirea a patru kilometri de trotuare, a unei creșe și a unei grădinițe, a unei cantine sociale, unde persoanele defavorizate să poată servi zilnic o masă caldă, dar și reabilitarea a trei școli.
Tot prin POR au fost atrași banii pentru reabilitarea a patru părculețe, care vor avea o nouă față după ce vor fi montate băncile, mesele de tenis și de șah, aparatele de fitness și spațiile de joacă pentru copii.
Cu bani europeni se va face și reabilitarea primăriei, în prezent fiind finalizată licitația.
Bani și pentru start-up în afaceri
Un alt proiect major care va contribui la schimbarea feței orașului este unul finanțat de Programul Operațional Capital Uman (POCU) cu 4,5 milioane de euro. Cu ajutorul acestor bani se încearcă formarea profesională a 325 de persoane, care pe perioada cursurilor (n.r. – două sau patru luni) vor primi câte o masă caldă și câte 900 de lei. „Diplomele pe care le vor primi la final vor fi recunoscute de Ministerul Muncii”, a mai spus edilul din Flămânzi, care adăugând că vor fi finanțate cu câte 25.000 de euro 30 de firme ce vor fi înființate de o parte dintre cele 150 de persoane care au urmat cursurile de antreprenoriat. Ca o condiție esențială, acestea trebuie să provină din cele cinci zone ale orașului percepute ca defavorizate și să angajeze cel puțin două persoane. „Va fi un responsabil din primărie care va urmări implementarea planurilor de afaceri și modul cum va decurge implementarea proiectului”, a mai spus Oloeru. Proiectul mai presupune reabilitarea și clarificarea aspectului juridic legat de proprietate a 30 de case, dar și a două clădiri pentru clubul pensionarilor și al copiilor.
De asemenea, în prezent, prin fonduri europene este finanțat un program de after school pentru 50 de copii timp de doi ani care primesc și o masă caldă, iar 45 de copii și 45 părinți vor pleca într-o excursie de două în zona Brașovului.
Finanțări prin GAL și FLAG
Primăria Flămânzi a mai obţinut aproape 400.000 de euro din finanțările disponibile prin Grupul de Acțiune Local (GAL) și Grupul de Acțiune Locală pentru Pescuit (FLAG). „Se lucrează la proiecte de 10 ani și vor mai trece cinci ani până o să vedem rezultatele concrete. Am ajuns acum să nu mă mai bucur de semnarea unui proiect pe fonduri europene, ci abia atunci când este finalizat”, a mai spus Dan Oloeru, concluzionând că: „cel care nu are cel puțin un proiect finanțat pe fonduri europene, degeaba a fost primar”.