România va pierde sume uriașe în viitorul exercițiu financiar pentru infrastructură. Ministrul Fondurilor Europene, Roxana Mînzatu, a recunoscut la Botoșani, faptul că, în ciuda unei alocări cu 8% mai mari decât media europeană, România va pierde, la capitolul autostrăzi, trei miliarde de euro față de exercițiul financiar 2014-2020
Potrivit acesteia, România va beneficia de 30,6 miliarde de euro, dar va putea aloca pentru proiectele de infrastructură de transport aproximativ şase miliarde de euro, dar nici această sumă nu va putea fi folosită în totalitate pentru proiectele noi, deoarece vor fi fazate proiecte neterminate în valoare de aproximativ 2,5-3 miliarde de euro. „Pentru viitorul exerciţiu financiar, 30,6 miliarde de euro e alocarea pentru România, dar maniera în care vom putea aloca bani pe obiectivul «O Europă mai conectată», acolo unde finanţăm drumurile, este constrânsă de un procent pe care l-a stabilit Uniunea Europeană pentru fiecare ţară şi, într-adevăr, aşa cum arată astăzi lucrurile, vom avea cam şase miliarde de euro pentru infrastructură. Ministerul Transporturilor ne-a transmis că, din proiectele actuale, pe care încă le are în derulare, va faza în valoare de circa trei miliarde şi, atunci, pentru investiţii noi, pe care să le pregătim acum cu documentaţii şi să începem cheltuiala în exerciţiul viitor, ar rămâne un 3-3,5 (n.r. – miliarde de euro)”, a declarat, la sfârșitul săptămânii trecute, Roxana Mînzatu.
Aceasta susține că alocările mai mici pentru construcția de autostrăzi vin din faptul că marile națiuni care contribuie la bugetul Uniunii Europene cu procentele cele mai însemnate și-au rezolvat această problemă. „Noi am primit o alocare mai mare, dar procentul este aplicat tuturor statelor membre, pentru că statele din Occident şi marile contributoare la nivel european nu mai au probabil obiective, interes de a investi în infrastructura de transport. Ele au deja drumuri”, a recunoscut Mînzatu.
Ministrul Fondurilor Europene a punctat că necesarul de investiţii în următorii zece ani „în infrastructura rutieră, feroviară, metrou din România” este de 35 de miliarde de euro. „Fondurile europene disponibile sunt cele pe care le avem în exercițiul financiar actual plus cele care vor intra pe exerciţiul 2021- 2027. Asta este realitatea. Şi să putem cheltui toată alocarea de 30,6 miliarde de euro, tot nu am acoperi toate investiţiile. Banii europeni acoperă o parte din investiţii… Eu încerc să cheltuim rapid acești bani, poate nu fazăm trei miliarde de euro, ci mai puțin”, a conchis Roxana Mînzatu.
În acest moment, România are o rată de absorbţie a fondurilor UE de 32% pentru perioadă de programare 2014-2020, ceea ce situează ţara noastră sub media europeană. Asta înseamnă că au intrat în ţară aproape 10 miliarde de euro de la Bruxelles, în zona de coeziune şi politică agricolă.
În ceea ce priveşte Programul Operaţional de Infrastructură Mare (POIM), al doilea ca valoare la nivel european, avem o alocare de 10,8 miliarde de euro, iar rata de absorbţie este de doar 27%.