Reprezentanţii firmei Ingineria Especializada Obra Civil Industrial, din Spania, şi directorul general al Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), Narcis Neaga, au semnat contractul, estimat la 17,6 milioane lei (3,7 milioane euro), ce vizează reactualizarea studiului de fezabilitate pentru segmentul Târgu Mureş – Târgu Neamţ din Autostrada A8, cunoscută şi ca Autostrada „Unirii”.
Ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, prezent la semnarea contractului, susţine că s-a înţeles mesajul pe care românii l-au transmis vis-á-vis de lipsa unei infrastructuri mari în România, mai ales în zona Moldovei. „Am înţeles că acolo unde avem de construit trebuie să accelerăm şi stau «călare» pe constructor să văd că finalizează lucrările. CNAIR se mişcă într-un ritm foarte alert, pentru că au înţeles şi funcţionarii de acolo că nu mai pot întârzia să evalueze la infinit aceste obiective”, a spus ministrul.
Cuc a spus că, după semnarea contractului, va exista o discuţie referitoare la modul în care poate fi scurtată perioada de revizuire a acestui studiu de fezabilitate.
Pentru construcţia tronsoanelor Târgu Mureş – Târgu Neamţ şi Iaşi – Ungheni (Republica Moldova) se vor accesa fonduri europene, urmând ca tronsonul Târgu Neamţ – Iaşi să fie construit prin parteneriat public-privat. Conform ministrului Transporturilor, pentru secţiunea podul de peste Prut şi Iaşi – Ungheni studiul va fi demarat până la sfârşitul lunii iunie.
În februarie, premierul Viorica Dăncilă a promis că Autostrada „Ungheni – Iaşi – Târgu Mureş” va fi terminată abia în 2026, asta deşi legea adoptată la finalul anului trecut prevede ca aceasta să fie gata până în noiembrie 2022. În bugetul pentru 2019 au fost prinşi bani la capitolul Autostrada „Unirii” doar pentru completarea studiilor de fezabilitate, echivalentul a doar câteva sute de metri de autostradă.
Construcţia unei autostrăzi în această zonă este necesară pentru a lega estul de vestul ţării. În prezent, legătura se desfăşoară pe traseele DN 15B – DN 15 şi DN 15 – DN 12C – DN 13B, care cu greu fac faţă fluxului sporit de trafic, un astfel de drum fiind parcurs în mai bine de şase ore.