Lungimea drumurilor asfaltate a crescut cu 1.638 kilometri în 2018 comparativ cu anul anterior, potrivit datelor Institutului Naţional de Statistică (INS), în timp ce numărul drumurilor pietruite şi de pământ a scăzut cu peste 1.500 kilometri. Mai mult, creşterea puternică a venit în mediul rural, unde exista şi cea mai mare nevoie de drumuri asfaltate. Spre exemplu, numărul drumurilor comunale asfaltate a crescut cu aproape 1.100 kilometri, în timp ce consiliile judeţene au asfaltat aproape 600 de kilometri.
În fapt, cei peste 1.500 de kilometri care au trecut de la piatră la asfalt reprezintă marea realizare a diferitelor programe, gen PNDL, fala şi mândria actualei puteri. Ei reprezintă o relativă modernizare a puţin peste 1% din reţeaua naţională de drumuri.
Centrul ţării atrage cele mai multe investiţii
Pe regiuni, cea mai mare creştere a reţelei de drumuri a fost înregistrată în regiunea de dezvoltare Centru (judeţele Alba, Braşov, Covasna, Harghita, Mureş şi Sibiu) unde reţeaua de drumuri a câştigat 107 kilometri. La polul opus, în regiunea Vest (Arad, Caraş-Severin, Hunedoara şi Timiş), reţeaua a scăzut cu 27 de kilometri.
Cele mai mici creşteri au fost înregistrate în regiunile Sud-Muntenia (Argeş, Călăraşi, Dâmboviţa, Giurgiu, Ialomiţa, Prahova şi Teleorman) şi Nord-Est (Bacău, Botoşani, Iaşi, Neamţ, Suceava şi Vaslui), cu o creştere de numai doi kilometri – valoarea reprezintă doar extinderea reţelei totale, care include şi drumurile de pământ şi cele asfaltate, iar dacă unul de pământ a fost asfaltat, acest lucru nu este înregistrat ca creştere a reţelei totale.
Metru de autostradă, unitatea de măsură a Guvernului Dăncilă
La sfârşitul anului 2018 comparativ cu finalul anului 2017, lungimea autostrăzilor a crescut cu 7,9%, respectiv cu 60 de kilometri, puţin mai mult de un kilometru pe săptămână sau 165 de metri de autostradă pe zi. La finalul anului trecut, drumurile publice totalizau 86.234 de kilometri, din care 17.740 km (20,6%) drumuri naţionale, 35.085 de kilometri (40,7%) drumuri judeţene şi 33.409 kilometri (38,7%), drumuri comunale, informează INS.
Conform INS, din punctul de vedere al tipului de acoperământ, structura reţelei de drumuri publice înregistra 36.689 kilometri (42,5%) drumuri modernizate (în proporţie de 92,4% drumuri modernizate cu îmbrăcăminţi asfaltice de tip greu şi mijlociu), 21.298 kilometri (24,7%) drumuri cu îmbrăcăminţi uşoare rutiere şi 28.247 kilometri (32,8%) drumuri pietruite şi de pământ.
Jumătate din drumuri sunt depăşite
În ceea ce priveşte starea tehnică a drumurilor publice, 38,4% din lungimea drumurilor modernizate şi 46,6% din lungimea drumurilor cu îmbrăcăminţi uşoare rutiere aveau durata de serviciu depăşită.
Din totalul drumurilor naţionale, 34,9% (6.194 kilometri) erau drumuri europene, 4,6% (823 kilometri) autostrăzi, iar din punctul de vedere al numărului de benzi de circulaţie, 10,6% (1873 km) drumuri cu patru benzi, 1,6% (290 kilometri) erau drumuri cu trei benzi şi 0,2% (31 kilometri) drumuri cu şase benzi.
Drumurile judeţene erau în proporţie de 40,4% drumuri modernizate şi 38,2% dintre drumurile comunale erau drumuri pietruite.
Oficialii guvernamentali se încurcă în kilometri de autostradă
Anul trecut oficialii guvernamentali au anunţat diferite lungimi de autostradă ce urmează a fi date în folosinţă. La jumătatea lunii decembrie 2017 ministrul de atunci al Transporturilor Felix Stroe, declara că în 2018 vor fi daţi în folosinţă peste 156 de kilometri de autostradă.
La începutul lunii decembrie 2018 Darius Vâlcov, consilierul pe probleme economice al premierului Viorica Dăncilă, a anunţat că vor fi daţi în folosinţă 73 de kilometri de autostradă. El a menţionat că, în ianuarie, cifra va ajunge la 113 kilometri de autostradă, deoarece vor fi finalizaţi 40 de kilometri de autostradă, iar directorul CNAIR poate fi demis, dacă, până la 31 decembrie, nu vor fi gata nici 101 kilometri de autostradă.
Zece zile mai târziu CNAIR anunţa că are 100 de kilometri de autostradă construiţi în acest an, din care în jur de 60 de kilometri vor fi daţi în trafic până la finele anului. Anunţul lui Narcis Neaga venea după o declaraţie a premierului Viorica Dăncilă privind demiterea directorului CNAIR în cazul în care nu vor fi finalizaţi 100 de kilometri de autostradă până la încheierea anului.