Programul „Rabla 2019” demarează în vineri dimineaţă. Botoşănenii se pot înscrie în vederea achiziţionării unei maşini noi, prin acest program, care, în acest an beneficiază de 322 de milioane de lei. Trebuie ştiut că şi în acest an „Rabla” se va desfăşura după principul primul sosit, primul servit şi că, la nivel naţional, sunt disponibile 35.000 de vouchere.
Tot de astăzi, persoanele juridice care doresc să acceseze programul „Rabla 2019” pot depune dosare de acceptare la Administraţia Fondului pentru Mediu (AFM).
Cuantumul primei de casare este de 6.500 lei şi se acordă pentru autovehiculul nou al cărui sistem de propulsie generează maximum 130 g CO2/km. La prima de casare se poate adăuga un eco-bonus de 1.000 lei care se acordă la achiziţionarea unui autovehicul nou, echipat cu sistem de propulsie care generează o cantitate de emisii de maximum 98 g CO2/km în regim de funcţionare mixt şi/sau un eco-bonus în valoare de 1.700 de lei la achiziţionarea unui autovehicul nou, echipat cu sistem de propulsie hibrid. Dacă întrunesc ambele condiţii, cele două eco-bonusuri pot fi cumulate cu prima de casare.
93 milioane lei pentru „Rabla Plus”
Pentru acest an, suma alocată pentru finanţarea „Rabla Plus” este de 93 milioane lei, buget care va putea să fie accesat atât de persoanele fizice, cât şi juridice. Bonificaţia acordată de stat pentru maşinile 100% electrice este de 10.000 de euro, iar pentru maşinile hibrid, de aproximativ 5.000 de euro. Pentru a stimula achiziţia vehiculelor electrice, AFM finanţează, cu 90 de milioane de lei, achiziţia şi instalarea de staţii de încărcare performante în municipiile reşedinţă de judeţ. „AFM lansează sau lucrează la elaborarea unor programe de finanţare prin care să realizăm infrastructura de încărcare la nivel naţional pentru maşini electrice, pentru combustibili gaz natural şi eventual pentru hidrogen, având în vedere că tendinţa din industria auto este de a se axa şi pe acest tip de combustibil, care este chiar cel mai prietenos cu mediul”, a spus şeful AFM, Cornel Brezuică.
Programele ar fi trebuit să demareze pe 5 aprilie, însă lansarea lor a fost amânată deoarece s-a decis scoaterea ITP din ghidul de finanţare. „Am renunţat la acest ITP pentru maşinile parcate în curţile oamenilor, pentru că te costă ITP-ul mai mult decât te costă să-ţi iei un voucher, o primă de casare”, a declarat ministrul Mediului, Graţiela Gavrilescu.
Condiţiile impuse de Programul „Rabla 2019”
– posesorii de rable să aibă domiciliul sau reşedinţa în România;
– să nu aibă obligaţii de plată la bugetul local;
– să se înscrie la un producător validat de unde va obţine nota de înscriere;
– să predea rabla unui colector autorizat şi să obţină certificatul de distrugere;
– să radieze din circulaţie a rablei şi să obţină certificatul de radiere;
– să prezinte producătorului validat dovada distrugerii şi a radierii rablei;
– să cumpere un autovehiculul nou de la producătorul care a eliberat nota de înscriere.