Ministrul Mediului, Graţiela Gavrilescu, a anunţat că inspecţia tehnică periodică (ITP) solicitată în Programul „Rabla” va fi eliminată pentru „o maşină care stă în curtea unui cetăţean”. „Am hotărât, făcând o analiză clară, la rece, şi am emis ordinul de ministru prin care ITP-ul pentru o maşină care stă în curtea unui cetăţean să fie scos. Dacă eu am maşina în curte nu o să mă mai duc să plătesc o taxă în plus când pot să mă duc să o dau pentru a achiziţiona o maşină nouă”, a spus Graţiela Gavrilescu.
Ea a precizat că acesta decizie a fost luată pentru a nu bloca un sistem care se derulează de foarte mult timp şi care „funcţionează foarte bine”. „Interesul nostru este să le scoatem de peste tot, din parcări, din curţile oamenilor, nu avem nevoie sa blocăm acest sistem care este derulat de foarte mult timp şi care funcţionează foarte bine”, a precizat Gavrilescu.
Anul trecut, Ministerul Mediului a anunţat că începând din 2019 cei care vor dori să beneficieze de ajutorul de la stat pentru înlocuirea maşinii vechi erau obligaţi să ducă la casat numai maşini cu ITP valabil. Aceasta era considerată o condiţie obligatorie în ceea ce priveşte casarea unei maşini şi stoparea poluării, deoarece ITP-ul dădea dreptul proprietarului de autovehicul de a circula pe drumurile publice.
Guvernul a aprobat vinerea trecută bugetul Administraţiei Fondului pentru Mediu, ceea ce a permis continuarea programelor guvernamentale „Rabla clasic” şi „Rabla plus”.
Programul „Rabla” va beneficia în acest an de suma de 322 milioane de lei, ceea ce înseamnă că aproximativ 35.000 de persoane fizice şi juridice vor putea să achiziţioneze o maşină nouă. Programul „Rabla clasic”, pentru care prima de casare va fi de 6.500 de lei, va fi lansat, cel mai probabil, la sfârşitul săptămânii.
Pentru programul „Rabla plus”, care presupune achiziţionarea de maşini 100% electrice, hibrid plug in sau hibrid, Guvernul a adoptat suma de 93 milioane de lei, buget care va putea să fie accesat atât de persoanele fizice, cât şi juridice. Astfel, pentru achiziţionarea unui autovehicul nou pur electric, românii vor primi 45.000 de lei, în timp ce pentru achiziţionarea unui autovehicul nou electric hibrid cu sursă de alimentare externă, care generează o cantitate de emisii de CO2 mai mică de 50 g/km ecobonusul este de 20.000 lei.