Premierul Viorica Dăncilă a promis că Autostrada „Ungheni – Iaşi – Târgu Mureş” va fi terminată abia în 2026, asta deşi legea adoptată la finalul anului trecut prevede ca aceasta să fie gata până în noiembrie 2022.
Câteva zeci de persoane, majoritatea venite din Iaşi, au manifestat în Piaţa Victoriei din Capitală, în faţa Guvernului, pentru construcţia autostrăzilor A8 „Târgu Mureş – Iaşi – Ungheni” şi A7 „Ploieşti – Buzău – Bacău – Siret”. Protestul, neautorizat de Primăria Capitalei, a fost organizat de cele trei asociaţii din Moldova („Împreună pentru A8”, „Moldova Vrea Autostradă” şi Asociaţia „Mişcarea pentru Dezvoltarea Moldovei”) care susţin proiectele pentru infrastructură din regiune, dar în piaţă au fost prezenţi şi deputatul USR de Neamţ Iulian Bulai, precum şi consilierul USR de la Sectorul 1 din Bucureşti, Clotilde Armand.
Puterea nu renunţă la parteneriatul public-privat
În cursul după-amiezii o delegaţie a protestatarilor a fost primită de premierul Viorica Dăncilă şi consilierul Darius Vâlcov.
Potrivit asociaţiilor civice, premierul a spus, în cadrul întâlnirii, că întreaga autostradă va fi gata până în anul 2026, în timp ce tronsonul „Ungheni – Iaşi – Târgu Neamţ” va fi terminat cel mai târziu în anul 2022. „La solicitarea asociaţiilor, premierul a susţinut reorganizarea de urgenţă a CNAIR, luând în calcul scindarea acesteia, una dintre viitoarele structuri intrând sub tutela Guvernului. Executivul nu doreşte să renunţe la ideea construirii în parteneriat public privat a tronsonului Ungheni – Iaşi – Târgu Neamţ, reiterând argumentul costurilor mai mici de construcţie prin această variantă. La criticile asociaţiilor referitoare la viitoarea taxă de autostradă pentru acest segment, estimată la aproximativ şapte euro pentru 68 de kilometri, reprezentanţii Guvernului au replicat că toate autostrăzile din România vor fi în curând cu taxă”, se arată într-o postare pe pagina de Facebook a Asociaţiei „Împreună pentru A8”.
Totodată, Guvernul a promis că pentru tronsoanele „Paşcani – Suceava” şi „Suceava – Siret”, aparţinând autostrăzii A7, urmează să fie aprobaţi indicatorii tehnico-economici.
Lege pentru realizarea autostrăzii
Realizarea autostrăzii este prevăzută într-o lege votată la finalul anului trecut. Iniţiativa unei legi pentru a obliga Guvernul să construiască Autostrada „Unirii” le-a aparţinut parlamentarilor PMP. Proiectul a fost semnat de 71 de aleşi de la toate partidele şi a fost votat aproape în unanimitate. Ministerul Transporturilor este desemnat drept coordonator al proiectului de investiţii. Termenul de finalizare ar fi de patru ani de la intrarea în vigoare a legii, adică noiembrie 2022.
Preşedintele Klaus Iohannis a avertizat Executivul că este cu ochii pe el pentru a se asigura că această autostradă va fi construită.
UE dă mai mulţi bani
Comisia Europeană a modificat Programul Operaţional Infrastructură Mare (POIM), prin care vor fi alocate mai multe fonduri europene pentru proiecte de importanţă. „Concret, prin această decizie, rata de cofinanţare europeană creşte de la 75% la 85% pentru proiectele privind dezvoltarea reţelei transeuropene de transport (TEN-T), a celei de metrou, precum şi a celor de transport multimodal”, se menţiona într-un comunicat de presă al Comisiei Europene de la sfârşitul anului trecut. Astfel, la un cost estimat al Autostrăzii „Unirii” de aproximativ nouă miliarde de euro, contribuţia României ar fi de 1,35 miliarde euro, în timp ce 7,65 de miliarde de euro ar veni de la UE.
Deci cu 15% (din costuri) vor sa faca autostrada in stil ”public-privat” ? Adica sa platim pentru construirea autostrazii 15%, 85% vin de la UE si vine un ”partener privat” care incaseaza 7euro/autoturism pentru 68km ?
PSD = Indrazneste sa crezi