Partidele fierb acum, la facerea bugetului, mai ales că trăim doi ani electorali consecutivi. Dacă parlamentarii botoşăneni se mulţumesc cu puţin, câţiva kilometri de drumuri judeţene şi comunale plombaţi şi reechilibrarea bugetelor locale dezechilibrate de creşterile salariale fără o susţinere în realitate a lefurilor funcţionarilor din administraţie, politicienii suceveni plusează şi vor autostradă care să treacă prin judeţ.
Preşedintele PNL Suceava şi al Consiliului Judeţean (CJ), Gheorghe Flutur, a declarat că liberalii suceveni vor susţine proiectul de lege depus la Senat pentru construcţia Autostrăzii „Nordului”. Gheorghe Flutur a arătat că legea depusă la Senat, semnată de 60 de parlamentari, printre care şi cinci din judeţul Suceava, prevede aprobarea construirii autostrăzii Suceava – Vatra Dornei – Bistriţa – Dej – Baia Mare – Satu Mare – Vama Petea. „Am participat, la finalul săptămânii trecute, la o şedinţă politică a Regiunii Nord-Vest, care a avut loc Cluj. Acolo s-a votat în unanimitate şi o rezoluţie care susţine Autostrada ォNorduluiサ pentru dezvoltarea acestei părţi de ţară. Trebuie spus că aceasta nu intră în concurenţă cu Autostrada «Unirii», Iaşi – Târgu Mureş. Suntem semnatari şi susţinem şi construcţia Autostrăzii «Unirii», pentru că tot ceea ce înseamnă dezvoltarea infrastructurii este bine venit”, a declarat Flutur.
Potrivit proiectului de lege, Autostrada „Nordului” ar urma să fie finanţată de la bugetul de stat, prin Ministerul Transporturilor, în limita sumelor aprobate anual cu această destinaţie, din credite externe şi din fonduri europene. În proiectul de lege se precizează că termenul de realizare a acestei investiţii este de patru ani de la data intrării în vigoare a legii.
Autostrăzi doar desenate pe hârtie de guvernanţi
Ambiţiile politicienilor suceveni sunt cunoscute la Bucureşti, iar la sfârşitul anului trecut, au fost folosite pentru a deturna discuţia de la Autostrada „Unirii”.
La o vizită în Qatar, premierul Viorica Dăncilă a prezentat ideea unei autostrăzi care nu aduce nicio valoare adăugată Moldovei. Este de Autostrada de Nord-Est, care ar urma să aibă traseul: Ucraina – Siret – Suceava – Târgu Neamţ – Iaşi – Ungheni – Republica Moldova. Sectorul Iaşi – Târgu Neamţ – Suceava – Siret, despre care nu se mai discutase până atunci, ar urma să se realizeze prin parteneriat public-privat. Această noutate vine în contextul în care nu există în niciun document oficial, respectiv nici în Master Planul de Transport, o autostradă care să meargă către Suceava şi graniţa cu Ucraina. În Master Plan există doar Autostrada „Unirii”, dar Suceava ar fi legată de Paşcani, nu de Târgu Neamţ, şi doar printr-un drum de mare viteză.
Autostrada de Nord-Est ar va avea 190 de kilometri lungime şi va include podul de autostradă de la Ungheni. Guvernul estimează că acest proiect va fi construit în patru ani şi va costa trei miliarde de dolari, la care România va contribui cu 25% anual, dar şi cu o plată anuală de disponibilitate de 70 de milioane de dolari, timp de 40 de ani. Taxa pe care o propune Guvernul pentru a fi introdusă pe această autostradă este de şapte dolari / 100 kilometri. Proiectul ar urma să fie demarat în primul semestru al acestui an.