Asociaţiile civice care militează pentru construcţia Autostrăzii „Unirii” („Iaşi – Târgu Mureş” – A8) au trimis un punct de vedere Comisiei Naţionale de Strategie şi Prognoză (CNSP) în care susţin că Studiul de fundamentare pentru tronsonul „Iaşi – Târgu Neamţ”, publicat recent, este mai degrabă construit pentru a confuziona publicul şi a bloca realizarea autostrăzii A8. Acestea solicită realizarea unor corecţii. „Aşteptarea noastră de la studiul de fundamentare este să demonstreze clar că formula parteneriat public-privat este oportună şi de preferat în comparaţie cu finanţarea prin fonduri europene. Menţionăm faptul că asociaţiile «Împreună pentru A8» şi «Moldova Vrea Autostradă» susţin şi agreează implementarea acestui proiect de investiţii major şi strategic pentru România prin diverse forme, aşa cum este stipulat de altfel şi în Legea nr. 281/28.11.2018, care menţionează şi formula parteneriatului public-privat, dar nu oricum şi nu fără o consultare şi dezbatere corectă şi transparentă”, subliniază asociaţiile „Moldova vrea autostradă” şi „Împreună pentru A8” în documentul trimis preşedintelui CNSP.
Semnatarii subliniază importanţa A8 pentru regiunea Moldovei, această autostradă fiind cuprinsă în Master Planul General de Transport al României, ca parte a culoarului principal de transport TEN-T CORE Timişoara – Sebeş – Târgu Mureş – Iaşi – Ungheni, recunoscut şi agreat de către Comisia Europeană. „Prin urmare, A8 – în integralitate sau parţial – este un obiectiv care se califică la finanţarea din fonduri europene… Având în vedere că există varianta utilizării fondurilor europene şi în lipsa unei demonstraţii clare că parteneriat public-privat este soluţia mai potrivită, ne rezervăm dreptul, în calitate de promotori şi reprezentanţi ai societăţii civile din Moldova, de a denunţa orice demers care urmăreşte blocarea investiţiei şi nu facilitarea realizării ei, inclusiv acest Studiu de Fundamentare pentru sectorul Târgu Neamţ – Iaşi – Ungheni”, avertizează cele două asociaţii.
Acestea solicită organizarea unei dezbateri publice la Iaşi, cu deplasarea decidenţilor guvernamentali şi pentru a se oferi posibilitatea cât mai multor cetăţeni să-şi spună punctul de vedere cu privire la acest obiectiv de interes strategic şi de siguranţă naţională.
UE oferă 85% din banii necesari construcţiei
Autostrada „Unirii”, pentru a cărei construcţie s-a aprobat în Parlamentul României chiar şi o lege, este sabotată de către guvernanţi social-democraţi. La sfârşitul anului trecut, la Ministerul Transporturilor, sub conducerea ministrului demisionar Lucian Şova, originar din Bacău, a avut loc şedinţa unui grup de lucru la care Asociaţia „Moldova Vrea Autostradă” a participat oficial ca observator, prin Adrian Covasnianu. Şedinţa a avut un singur scop, foarte prost mascat – să scoată de pe lista de priorităţi Autostrada „Iaşi – Târgu Mureş” şi să promoveze construcţia Autostrăzii „Bacău – Braşov”, chiar dacă Bruxelles-ul militează pentru Autostrada „Unirii”.
Comisia Europeană a modificat Programul Operaţional Infrastructură Mare (POIM), prin care vor fi alocate mai multe fonduri europene pentru proiecte de importanţă. „Concret, prin această decizie, rata de cofinanţare europeană creşte de la 75% la 85% pentru proiectele privind dezvoltarea reţelei transeuropene de transport (TEN-T), a celei de metrou, precum şi a celor de transport multimodal”, se menţiona într-un comunicat de presă al Comisiei Europene de la sfârşitul anului trecut. Astfel, la un cost estimat de aproximativ nouă miliarde de euro, contribuţia României ar fi de 1,35 miliarde euro, în timp ce 7,65 de miliarde de euro ar veni de la UE.